Ubuntu 7.10 boot problem med AMD XP 2000
Fra : Kim Rasmussen

Dato : 02-03-08 08:36

Hej,

Jeg forsøger at installerer Ubuntu på en ældre AMD maskine...mener den
hedder XP 2000 (kører 1.2 GHz), men anyways så booter live-cd'en fint og
systemet er blevet installeret.

System kan også fint genstarte f.eks. efter installation eller
opdateringer, men hvis jeg lukker systemet helt ned, så har Ubuntu
efterfølgende problemer med at boote.

For at få systemet op igen (har ikke helt genneskuet mønstret endnu),
men det er noget med at jeg først skal boote på live-cd og efter
genstarte uden live-cd.

Hvis jeg forsøger at boote med loginformation så stopper boote altid
umiddelbart efter at systemet har udskrevet "CPU0 AMD XP Processor".

Er der nogen, som har nogle gode ideer eller har oplevet noget
tilsvarende? Indrømmet der er ikke super mange debuginformation at gå
efter :)

På forhånd tak for svar,
Kim

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-08 09:08

Kim Rasmussen skrev den 02-03-2008 08:36:

> [...]
>
> Er der nogen, som har nogle gode ideer eller har oplevet noget
> tilsvarende? Indrømmet der er ikke super mange debuginformation at gå

Det lyder som om et hardwareinitialiseringsproblem, hvor den
installerede er mere optimistisk end den på livecd'en.

Du er nødt til at hitte ud af præcis hvilket bundkort du har, så man kan
undersøge supportfora for Ubuntu og Linux generelt.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 02-03-08 13:26

On Sun, 02 Mar 2008 09:07:57 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
>
> Du er nødt til at hitte ud af præcis hvilket bundkort du har, så man kan
> undersøge supportfora for Ubuntu og Linux generelt.

Er det en sædvanlig GRUB boot? Så burde det være muligt at prøve sig frem
ved at opsnuse kerneparametrene på livecd'en og indredigere dem under
boot. Hvis du trykker 'e' (vistnok) under boot, så kan du se og rette
nogen linjer a la

root (hd0,2)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.23.15-137.fc8 ro root=LABEL=/ rhgb quiet
initrd /boot/initrd-2.6.23.15-137.fc8.img

hvor det i reglen er kernel linjen der kan pilles i.