Xerox printer og FTP-baseret FS
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-02-08 21:43

Greetings!

Jeg er indehaver af en Xerox Phaser 6120 netværksprinter. Den er
forsynet med en FTP-server, så det er muligt at sende PostScript-filer
direkte til den. Hvis jeg logger ind på den med default brugernavn og
nul password kan jeg sagtens sende den et printjob.

Hvis jeg bruger Gnome-VFS kan jeg ikke sende noget til den (Nautilus
skal aflives, idet "forsendelsen" hænger).

Jeg har også prøvet med CurlFtpFS. Jeg har oprettet et mountpoint der
hedder /media/xerox, men når jeg forsøger at mounte printeren til
/media/xerox får jeg en ukendt fil i /media ved navn xerox.

Jeg er ved at gå ud af mit gode skind

Jesper Poulsen

Fra : Mogens Dybæk Christ~

Dato : 02-03-08 19:03

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> [...]
> hedder /media/xerox, men når jeg forsøger at mounte printeren til
> /media/xerox får jeg en ukendt fil i /media ved navn xerox.

Hvorfor prøver du at printe via FTP? Der findes smartere måder.

Jeg har selv en 6120 som virker fint via CUPS. RTFM.

Stop den medfølgende CD i drevet og gør følgende i en kommandolinie:

sudo cp /cdrom/Linux/english/xc6120np.ppd /usr/share/cups/model/

Derefter skal CUPS/maskinen genstartes, og så kan du vælge din printer
i printer setup menuen.

Jeg kører Ubuntu (Gnome). Sæt device URI til socket://192.168.1.5:9100
(fast IP indtillet på printeren.

Så burde den være hjemme.

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : Kent Friis

Dato : 02-03-08 19:07

Den Sun, 02 Mar 2008 19:03:25 +0100 skrev Mogens Dybæk Christensen:

> Jeg kører Ubuntu (Gnome). Sæt device URI til socket://192.168.1.5:9100
> (fast IP indtillet på printeren.

Det er HP Jetdirect porten. Hvis printeren har en indbygget JetDirect
printserver, burde den også kunne køre lpd protokol, med de
fordele det giver (så som at kunne se kø/status helt ud til
printeren, og ikke kun på PC'en).

Mvh
Kent

Fra : Mogens Dybæk Christ~

Dato : 02-03-08 22:26

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> [...]
> printserver, burde den også kunne køre lpd protokol, med de
> fordele det giver (så som at kunne se kø/status helt ud til

Ja, det var vist også det jeg valgte ved opsætningen.

Printeren kan flere protokoller, derunder vist også LPD, men det her
er det der umiddelbart falder i hak med Ubuntu. Den kan også emulere
HPGL foruden Postscript.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-08 09:32

Mogens Dybæk Christensen wrote:

> er det der umiddelbart falder i hak med Ubuntu. Den kan også emulere
> HPGL foruden Postscript.

Ikke HPGL. HPPCL.

Jeg har valgt at fortage alle udskrifter til PS-filer, da de så kan
udskrives på alle PS-printere uanset om de måtte være lokale eller eksterne.
Og i den forbindelse mangler jeg en effektiv ftp-løsning til printeren.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-08 09:30

Kent Friis wrote:

> Det er HP Jetdirect porten. Hvis printeren har en indbygget JetDirect
> printserver, burde den også kunne køre lpd protokol, med de

Det har den, det kan den.

Men det er ikke det jeg ønsker. Jeg ønsker at kunne skubbe en PS-fil
direkte ud i printeren og lade den stå for opgaven helt autonomt.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 03-03-08 18:43

Den Mon, 03 Mar 2008 09:30:01 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> Det har den, det kan den.
>
> Men det er ikke det jeg ønsker. Jeg ønsker at kunne skubbe en PS-fil
> direkte ud i printeren og lade den stå for opgaven helt autonomt.

Det lyder selvmodsigende. Hvad "helt autonomt" er der ved at
"skubbe en PS-fil direkte ud til printeren"?

Og hvorfor er det du vil bruge FTP til at skubbe filen ud til
printeren, og ikke LPD? Protokollen kan vel være ligegyldig?

Mvh
Kent

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-08 19:20

Kent Friis wrote:

> Det lyder selvmodsigende. Hvad "helt autonomt" er der ved at
> "skubbe en PS-fil direkte ud til printeren"?

Printeren skaber selv udskriften fra en PS-fil. PostScript er jo et
programmeringssprog hvor det er muligt at programmere en udskrift.

> Og hvorfor er det du vil bruge FTP til at skubbe filen ud til
> printeren, og ikke LPD? Protokollen kan vel være ligegyldig?

Fordi ftp virker fra alle platforme. Jeg vil gerne have en universel
løsning baseret på ftp, længere er den ikke.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 03-03-08 20:38

Den Mon, 03 Mar 2008 19:20:10 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> Printeren skaber selv udskriften fra en PS-fil. PostScript er jo et
> programmeringssprog hvor det er muligt at programmere en udskrift.

Og hvad har det at gøre med hvordan filen overføres til printeren?

> Fordi ftp virker fra alle platforme.

Hvorimod LPD kun virker fra *nix, Mac og Windows?

> Jeg vil gerne have en universel
> løsning baseret på ftp, længere er den ikke.

Jaja, hvis du absolut VIL gøre tingene på den mest besværlige måde.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-08 21:05

Kent Friis wrote:

> Jaja, hvis du absolut VIL gøre tingene på den mest besværlige måde.

Det er bestemt ikke besværligt - det virker fra shell. Jeg vil bare
gerne have det til at virke fra Nautilus også.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 03-03-08 22:03

Den Mon, 03 Mar 2008 21:04:44 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> Det er bestemt ikke besværligt - det virker fra shell. Jeg vil bare
> gerne have det til at virke fra Nautilus også.

Hvad spørger du så for, hvis det er så nemt?

Mvh
Kent

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-08 23:48

Kent Friis wrote:

> Hvad spørger du så for, hvis det er så nemt?

Har du læst mit første indlæg?

Jeg kan uden problemer overføre PS-filer via shell. Men nu har jeg GUI
på min Linux og Nautilus understøtter seamless ftp, så derfor vil jeg
gerne have det til at virke der også!

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 04-03-08 18:33

Den Mon, 03 Mar 2008 23:47:47 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> Har du læst mit første indlæg?

Der står ikke noget om hvorfor du spørger hvis du mener det er nemt.

> Jeg kan uden problemer overføre PS-filer via shell. Men nu har jeg GUI
> på min Linux og Nautilus understøtter seamless ftp, så derfor vil jeg
> gerne have det til at virke der også!

Og hvis det er så nemt, hvorfor gør du det så ikke bare?

Eller hvis det alligevel ikke er så nemt, hvorfor holder du så fast
i at gøre det på den besværlige måde?

Mvh
Kent

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-03-08 18:55

Kent Friis wrote:

> Eller hvis det alligevel ikke er så nemt, hvorfor holder du så fast
> i at gøre det på den besværlige måde?

Hvis du ikke magter at hjælpe, hvorfor bliver du så ved med at skrive i
tråden?

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 04-03-08 19:31

Den Tue, 04 Mar 2008 18:54:31 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> Hvis du ikke magter at hjælpe, hvorfor bliver du så ved med at skrive i
> tråden?

Du har da fået hjælp. Men det var du ikke tilfreds med, du vil
absolut gøre det på din egen måde.

Så jeg kan lige så vel sige: Hvis du ikke ønsker at få hjælp, hvorfor

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-03-08 23:43

Kent Friis wrote:

> Du har da fået hjælp. Men det var du ikke tilfreds med, du vil
> absolut gøre det på din egen måde.

Har jeg fået hjælp?

Hvor har jeg fået hjælp til at forbinde min printer via FTP over Nautilus?
Hvor?

> Så jeg kan lige så vel sige: Hvis du ikke ønsker at få hjælp, hvorfor
> bliver *du* så ved med at skrive i tråden?

Hvem har hjulpet med mit problem?
Dig - Nope!
Mogens - Nope!

Hvis jeg bad om hjælp til at komme fra Padborg til Vejle på cykel, så
ville I to anbefale mig at tage motorvejen, for det er den mest direkte vej.
Det kunne tænkes at der var en årsag til at det absolut skulle gøres via
FTP.

Man lærer ikke hvis man ikke spør'. Men der er heller ikke megen hjælp i
at give et svar der stikker i den modsatte retning af spørgsmålet.

Så igen: Hvorfor bliver du ved med at skrive i tråden hvis du ikke
magter at hjælpe mig (udover at spilde min tid totalt)?

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 05-03-08 18:45

Den Tue, 04 Mar 2008 23:42:45 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> Har jeg fået hjælp?

Ja, men den ville du jo ikke høre på. Du ville absolut...

> Hvor har jeg fået hjælp til at forbinde min printer via FTP over Nautilus?
> Hvor?

.... gøre det på den mest besværlige måde.

> [...]
> Det kunne tænkes at der var en årsag til at det absolut skulle gøres via

Så skriv dog hvorfor, i stedet for.

> [...]
>
> Så igen: Hvorfor bliver du ved med at skrive i tråden hvis du ikke
> magter at hjælpe mig (udover at spilde min tid totalt)?

Den eneste der spilder din tid, er dig selv. Når du ikke vil
have hjælp, så lad dog være med at spørge. Og så gør det på
*din* måde (FTP), i stedet for.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-03-08 16:15

Kent Friis wrote:

> Så skriv dog hvorfor, i stedet for.

Nope. Hjælp mig hvis du kan ellers klap kaje!

> Den eneste der spilder din tid, er dig selv. Når du ikke vil
> have hjælp, så lad dog være med at spørge. Og så gør det på

Jeg har netop _ikke_ fået hjælp. Du magter ikke at hjælpe. Så lad dog
være med at spilde min tid!

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 06-03-08 21:10

Den Thu, 06 Mar 2008 16:15:13 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> Nope. Hjælp mig hvis du kan ellers klap kaje!

Tror du det er din nyhedsgruppe det her?

> Jeg har netop _ikke_ fået hjælp. Du magter ikke at hjælpe. Så lad dog
> være med at spilde min tid!

Du har fået mere hjælp end du fortjener.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-08 21:07

Kent Friis wrote:

> Hvorimod LPD kun virker fra *nix, Mac og Windows?

Det kræver en masse lokal opsætning, det gør ftp ikke.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-08 09:28

Mogens Dybæk Christensen wrote:

> Hvorfor prøver du at printe via FTP? Der findes smartere måder.

PS-filer gør sig bedst ved at blive sendt direkte til en PS-printer.

> Jeg har selv en 6120 som virker fint via CUPS. RTFM.

Det gør min også. Men PS-filer bør ikke forbehandles først.

> Så burde den være hjemme.

Suk...

Jesper Poulsen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-03-08 21:38

On Fri, 2008-02-29 at 21:43 +0100, Jesper Poulsen wrote:
> Jeg har oprettet et mountpoint der
> hedder /media/xerox, men når jeg forsøger at mounte printeren til
> /media/xerox får jeg en ukendt fil i /media ved navn xerox.

Du laver kataloget /media/xerox og undre dig over en fil der hedder
xerox i /media ?

Hvad laver du, kommando for kommando?