musiprogram
Fra : Hans Houmøller

Dato : 29-02-08 14:45

Kan nogen her hjælpe med et musikprogram, der kan følgende:

1) bruges sammen med et midi-keyboard
2) skrive noder og becifringer

Hans

Fra : Peter Mogensen

Dato : 29-02-08 16:54

Hans Houmøller wrote:
> Kan nogen her hjælpe med et musikprogram, der kan følgende:
>
> 1) bruges sammen med et midi-keyboard
> 2) skrive noder og becifringer

rosegarden

Node-delen er dog ikke så god som Lilypond. Rosegarden kan dog
eksportere til Lilypond

Fra : Hans Houmøller

Dato : 29-02-08 18:06

Peter Mogensen skrev:

> rosegarden
>
> Node-delen er dog ikke så god som Lilypond. Rosegarden kan dog
> eksportere til Lilypond
Tak for svar - jeg prøver at kigge på dem.
Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 12-03-08 16:17

Så har jeg fået Rosegarden installeret, og det ser jo spændende ud.
Jeg har forsøgt at sætte mit midikeyboaer (Roland PC-200) til maskinen.
Der kommer noder, og det ser ud til at der er kontakt, MEN jeg kan ikke
få lyd ud af det, jeg indspiller.
Mine højttalere har jeg testet, og de er ok, når jeg fx lyttede til
DR-TV som en prøve.
Har nogen et bud?
Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 12-03-08 16:41

Den Wed, 12 Mar 2008 16:17:27 +0100 skrev Hans Houmøller:
> [...]
> få lyd ud af det, jeg indspiller.
> Mine højttalere har jeg testet, og de er ok, når jeg fx lyttede til

Dit lydkort har sikkert ikke indbygget Midi. Så skal du enten bruge
en soft-synth eller sætte output til keyboardet.

(Har Rosegarden indbygget soft-synth?)

Mvh
Kent

Fra : Peter Mogensen

Dato : 12-03-08 20:53

Kent Friis wrote:

> (Har Rosegarden indbygget soft-synth?)

nej. men Timidity virker fint - specielt gennem JACK.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 12-03-08 18:09

Hans Houmøller wrote:
> [...]
> få lyd ud af det, jeg indspiller.
> Mine højttalere har jeg testet, og de er ok, når jeg fx lyttede til

Rosegarden skal bruge et MIDI-device.
Om et sådant popper op out-of-the-box, når du sætter dit keyboard i er
sikkert forskelligt fra distro til distro.

Prøv at kør i en shell

$ pmidi -l

og se om der er nogen midi-devices.

Hvis ikke, så check om du har midi-sequencer enabled i ALSA.

$ lsmod | grep snd-seq-midi

Hvis ikke, så prøv at loade den:

# modprobe snd-seq-midi

.... og check pmidi -l igen og prøve at starte Rosegarden igen.

Peter

Fra : Hans Houmøller

Dato : 12-03-08 19:20

Jeg har nu installeret det nævnte.
Nu får jeg følgende fejlmeddelelse:

Rosegarden was unable to find a high-resolution timing source for MIDI
performance.
This may mean you are using a Linux system with the kernel timer
resolution set too low. Please contact your Linux distributor for more
information.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 12-03-08 20:57

Hans Houmøller wrote:
> [...]
> This may mean you are using a Linux system with the kernel timer
> resolution set too low. Please contact your Linux distributor for more

Så vidt jeg husker kan du blot ignorere den, hvis du bare skal lege med
systemet.

Ubuntu (og andre disktributioner) kommer med en "multimedie" kerne.

Jeg plejer også at anvende realtime_lsm og starte JACK fra en
upriviligeret konto og sætte Timidity til at anvende JACK som output. Så
skal jeg ikke stoppe/starte alting, når jeg skal højre lyd fra flere
kilder samtidig (når jeg anvender Timidity soft-synth).

Peter

Fra : Hans Houmøller

Dato : 12-03-08 21:08

Peter Mogensen skrev:
> [...]
> skal jeg ikke stoppe/starte alting, når jeg skal højre lyd fra flere
> kilder samtidig (når jeg anvender Timidity soft-synth).

Jeg kan ikke få timidity installeret men får når jeg forsøger denne
fejlmeddelese:

Sætter timidity (2.13.2-15ubuntu1) op...
* Starting timidity
* Starting TiMidity++ ALSA midi emulation...
[fail]
invoke-rc.d: initscript timidity, action "start" failed.
dpkg: fejl under behandling af timidity (--configure):
underproces post-installation script returnerede afslutningsstatus 1
dpkg: afhængighedsproblemer forhindrer konfiguration af
timidity-interfaces-extra:
timidity-interfaces-extra afhænger af timidity (= 2.13.2-15ubuntu1), men:
Pakken timidity er ikke sat op endnu.
dpkg: fejl under behandling af timidity-interfaces-extra (--configure):
afhængighedsproblemer - efterlader den ukonfigureret
Der opstod fejl under behandlingen:
timidity
timidity-interfaces-extra

Fra : Peter Mogensen

Dato : 12-03-08 21:12

Hans Houmøller wrote:

> Jeg kan ikke få timidity installeret men får når jeg forsøger denne
> fejlmeddelese:

Hvis du har planer om at bruge dit MIDI-keyboard er det heller ikke
nødvendigt. Jeg gør det kun, når jeg ønsker at spille noget ind over.
Ellers har jeg (til mit formål) en mere realistisk lydfont i Timidity
(elendigt keyboard til brass)

> [...]
> dpkg: fejl under behandling af timidity-interfaces-extra (--configure):
> afhængighedsproblemer - efterlader den ukonfigureret

Hmm... nu er det jo svært at se hvad der går galt, men når jeg nu husker
at du kørste JACK, så kan det jo være fordi JACK (eller noget andet)
optager PCM-devicet, så Timidity ikke vil starte.
Anyway... hvis man skal køre Timidity direkte fra Ubuntu-pakken som
server direkte på ALSA, så skal man så vidt jeg husker enable den i
/etc/default/timidity.

Peter

Fra : Hans Houmøller

Dato : 12-03-08 22:18

Nu har jeg ved hjælp herfra fået lyd igennem, men der er en
tidsforsinkelse(/delay?) som gør det svært at spille ordentligt (hvilket
jeg ellers godt kan )
Kan jeg gøre noget ved det?
Hans

Fra : Peter Mogensen

Dato : 12-03-08 22:26

Hans Houmøller wrote:
> Nu har jeg ved hjælp herfra fået lyd igennem, men der er en
> tidsforsinkelse(/delay?) som gør det svært at spille ordentligt (hvilket
> jeg ellers godt kan )
> Kan jeg gøre noget ved det?

Det er svært at sige uden at kunne eksperimentere lidt med dit system.
Har du en low-latency kerne?

Prøv at se på rosegarden mailinglisten om der er andre, der har en løsning.

Peter

Fra : Hans Houmøller

Dato : 12-03-08 22:28

Peter Mogensen skrev:

> Det er svært at sige uden at kunne eksperimentere lidt med dit system.
> Har du en low-latency kerne?

Det ved jeg ikke.

> Prøv at se på rosegarden mailinglisten om der er andre, der har en løsning.
>
> Peter

Det vil jeg gøre, tak!

Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 12-03-08 23:15

Den Wed, 12 Mar 2008 22:18:26 +0100 skrev Hans Houmøller:
> Nu har jeg ved hjælp herfra fået lyd igennem, men der er en
> tidsforsinkelse(/delay?) som gør det svært at spille ordentligt (hvilket
> [...]

Min tidsforsinkelse forsvandt da jeg slap af med dmix. Efter en eller
anden alsa-opgradering, var dmix pludselig slået til som default.

Mvh
Kent

Fra : Hans Houmøller

Dato : 12-03-08 23:33

Kent Friis skrev:

> Min tidsforsinkelse forsvandt da jeg slap af med dmix. Efter en eller
> anden alsa-opgradering, var dmix pludselig slået til som default.
>
> Mvh
> Kent

Hvad gjorde du aktivt for at kommer af med tidsforsinkelsen?
Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-08 12:30

Den Wed, 12 Mar 2008 23:33:10 +0100 skrev Hans Houmøller:

> Hvad gjorde du aktivt for at kommer af med tidsforsinkelsen?
> Hans

Lavede en .asoundrc fil, indeholdende:
pcm.!default "plughw"

Mvh
Kent

Fra : Hans Houmøller

Dato : 12-03-08 19:49

Peter Mogensen skrev:

> Prøv at kør i en shell
>
> $ pmidi -l

Det giver følgenden:
hans@hans-desktop$ pmidi -l
Port Client name Port name
14:0 Midi Through Midi Through Port-0
20:0 UM-1 UM-1 MIDI 1
128:0 Client-128 qjackctl
129:0 Client-129 qjackctl
130:0 rosegarden record in
130:2 rosegarden external controller

Fra : Peter Mogensen

Dato : 12-03-08 20:59

Hans Houmøller wrote:

> Det giver følgenden:
> hans@hans-desktop$ pmidi -l
> Port Client name Port name
> 14:0 Midi Through Midi Through Port-0
> 20:0 UM-1 UM-1 MIDI 1

Jeg gætter på at det så er dit keyboard.
Prøv at vælge det i Rosegardens MIDI device vælger (den grønne
print-kort ikon)

> 128:0 Client-128 qjackctl
> 129:0 Client-129 qjackctl

ok... du kører JACK. Interessant...
Hvilken distribution bruger du for at gøre det per default uden at du
har nævnt det?