BlueTooth-dongle
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-02-08 03:21

Greetings!

Hvad skal man gå efter, hvis man vil have en prisbillig løsning der
virker i Linux?

Jesper Poulsen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 29-02-08 13:53

Jesper Poulsen wrote:

> Greetings!
>
> Hvad skal man gå efter, hvis man vil have en prisbillig løsning der
> virker i Linux?

Den billigste. Jeg har endnu ikke mødt en dongle, så længe vi snakker USB,
der ikke duede uden videre.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-02-08 15:14

Lasse Jensen wrote:

> Den billigste. Jeg har endnu ikke mødt en dongle, så længe vi snakker USB,
> der ikke duede uden videre.

Som feks denne:
http://www.sonofon.dk/privat/mobiltelefoner/produkter/tilbehoer_til_mobiltelefonen/diverse/usb_bt_miniblue_dongle_2_0_200120.aspx
http://tinyurl.com/2uwek5

Jesper Poulsen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 29-02-08 20:05

Jesper Poulsen wrote:

> Som feks denne:

http://www.sonofon.dk/privat/mobiltelefoner/produkter/tilbehoer_til_mobiltelefonen/diverse/usb_bt_miniblue_dongle_2_0_200120.aspx
> http://tinyurl.com/2uwek5

Ja.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-08 11:14

Lasse Jensen wrote:

> http://www.sonofon.dk/privat/mobiltelefoner/produkter/tilbehoer_til_mobiltelefonen/diverse/usb_bt_miniblue_dongle_2_0_200120.aspx
> Ja.

Nu har jeg så købt den og jeg kan ikke få noget til at spille. Nu må du
på banen, for du skrev jo selv at du aldrig havde mødt en dongle der
ikke duede uden videre...

Jesper Poulsen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 03-03-08 15:48

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
>
> Nu har jeg så købt den og jeg kan ikke få noget til at spille. Nu må du
> på banen, for du skrev jo selv at du aldrig havde mødt en dongle der

Jamen post lsusb, lsmod og de sidste linjer af dmesg.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-08 15:58

Lasse Jensen wrote:

> Jamen post lsusb, lsmod og de sidste linjer af dmesg.

---

lsusb:
Bus 005 Device 005: ID 0aec:3260 Neodio Technologies Corp. 7-in-1 Card
Reader
Bus 005 Device 004: ID 05e3:0605 Genesys Logic, Inc. USB 2.0 Hub [ednet]
Bus 005 Device 001: ID 0000:0000
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000
Bus 004 Device 001: ID 0000:0000
Bus 002 Device 003: ID 1131:1001 Integrated System Solution Corp.
KY-BT100 Bluetooth Adapter
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000
Bus 001 Device 004: ID 046d:c041 Logitech, Inc.
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000

lsmod:
Module Size Used by
rfcomm 42136 2
l2cap 26240 3 rfcomm
snd_rtctimer 4384 1
binfmt_misc 12936 1
nfs 246124 1
lockd 67592 2 nfs
sunrpc 172412 3 nfs,lockd
vboxdrv 61104 0
ppdev 10244 0
powernow_k8 16960 0
cpufreq_userspace 5280 0
cpufreq_stats 7232 0
cpufreq_powersave 2688 0
cpufreq_ondemand 9612 1
freq_table 5792 3 powernow_k8,cpufreq_stats,cpufreq_ondemand
cpufreq_conservative 8072 0
video 18060 0
sbs 19592 0
button 8976 0
dock 10656 0
container 5504 0
ac 6148 0
battery 11012 0
xfs 575192 1
nls_iso8859_1 5120 2
nls_cp437 6784 2
vfat 14080 2
fat 54300 1 vfat
it87 19856 0
hwmon_vid 4352 1 it87
i2c_isa 5248 1 it87
lp 12580 0
snd_emu10k1_synth 8192 0
snd_emux_synth 35456 1 snd_emu10k1_synth
snd_seq_virmidi 8064 1 snd_emux_synth
snd_seq_midi_emul 7680 1 snd_emux_synth
snd_emu10k1 137248 2 snd_emu10k1_synth
snd_mpu401 9640 0
snd_ac97_codec 100644 1 snd_emu10k1
snd_mpu401_uart 9600 1 snd_mpu401
ac97_bus 3200 1 snd_ac97_codec
snd_pcm_oss 44672 0
snd_mixer_oss 17664 1 snd_pcm_oss

dmesg:
[ 376.768000] Bluetooth: L2CAP ver 2.8
[ 376.768000] Bluetooth: L2CAP socket layer initialized
[ 376.804000] Bluetooth: RFCOMM socket layer initialized
[ 376.804000] Bluetooth: RFCOMM TTY layer initialized
[ 376.804000] Bluetooth: RFCOMM ver 1.8

---

Jesper Poulsen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 03-03-08 17:28

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
> [ 376.804000] Bluetooth: RFCOMM socket layer initialized
> [ 376.804000] Bluetooth: RFCOMM TTY layer initialized

Det ser da ud som om den virker. Hvad er problemet helt præcis? Hvad giver
hcitool dev og hcitool scan med en bluetooth enhed i nærheden?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-08 17:42

Lasse Jensen wrote:

> Det ser da ud som om den virker. Hvad er problemet helt præcis? Hvad giver

Jeg kan ikke forbinde noget til eller fra enheden. Der er ikke hul ud i
det blå.

> hcitool dev og hcitool scan med en bluetooth enhed i nærheden?

---
hcitool dev:
Devices:
hci0 00:11:67:82:0B:85

hcitool scan:
Scanning ...
00:1A:75:5C:D6:B3 Jesper G. Poulsen
---

Der er bare ikke dataforbindelse. PC'en kan se telefonen (men ikke
overføre til den). Telefonen kan ikke se PC'en.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-08 19:24

Jesper Poulsen wrote:

> Der er bare ikke dataforbindelse. PC'en kan se telefonen (men ikke
> overføre til den). Telefonen kan ikke se PC'en.

Nu er der forbindelse, men helt på Windows-niveau kan man ikke kalde
det. Det er sååååå sløøøøøvt...

3½ time for at overføre 11MiB data fra telefonen til PC'en.

Jesper Poulsen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 03-03-08 19:27

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
>
> Der er bare ikke dataforbindelse. PC'en kan se telefonen (men ikke
> overføre til den). Telefonen kan ikke se PC'en.

Hardwaren er OK, fejlen ligger et eller andet sted i din bluetoothopsætning.
Hvad bruger du til at overføre med? Har du prøvet at obexftp -b
00:1A:75:5C:D6:B3 -p /some/file?

Har du installeret den pakke der under debian hedder kdebluetooth? Prøv at
starte kbluetoothd, den kan gøre en masse af det automatisk.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-08 21:58

Lasse Jensen wrote:

> Hardwaren er OK, fejlen ligger et eller andet sted i din bluetoothopsætning.

Ok. Der er overførsel nu, men det ligger laaangt under den ydelse der
forefindes mellem 2 mobiltelefoner. Det er hurtigere med et 14.4-modem

> Hvad bruger du til at overføre med? Har du prøvet at obexftp -b

Jeg bruger Bluetooth Manager til at skabe forbindelsen med. Er det bare
den der er langsom?

> Har du installeret den pakke der under debian hedder kdebluetooth? Prøv at

Jeg har installeret noget kde-baseret BT også. Den fortæller mig ikke
noget jeg ikke vidste i forvejen.

Jesper Poulsen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 03-03-08 22:56

Jesper Poulsen wrote:

> Ok. Der er overførsel nu, men det ligger laaangt under den ydelse der
> forefindes mellem 2 mobiltelefoner. Det er hurtigere med et 14.4-modem

Ja, det er noget sløvt. Jeg har ikke lige nogen idéer til hvad der kan gøres
ved det. Måske kan der ændres på noget i hcid.conf?

> Jeg bruger Bluetooth Manager til at skabe forbindelsen med. Er det bare
> den der er langsom?

Nej, det er bare et frontend til hcitool, obexftp og diverse andre
programmer.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-08 23:46

Lasse Jensen wrote:

> Ja, det er noget sløvt. Jeg har ikke lige nogen idéer til hvad der kan gøres
> ved det. Måske kan der ændres på noget i hcid.conf?

Plejer det at være så sløvt?

Er det bare min BT-dongle der er noget crap?

Jesper Poulsen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 04-03-08 00:30

Jesper Poulsen wrote:

> Plejer det at være så sløvt?

Bluetooth er på ingen måde hurtigt, men mit udstyr performer da noget bedre.

> Er det bare min BT-dongle der er noget crap?

Ikke når den virker under Windows.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-03-08 07:25

Lasse Jensen wrote:

> Bluetooth er på ingen måde hurtigt, men mit udstyr performer da noget bedre.

Hvilken overførselshastighed ligger du på?

> Ikke når den virker under Windows.

Opdatering er hurtigere under Windows, men overførsel er stadig ringe.
0,35KiB/s.

En musikfil på 5MiB kan overføres mellem 2 telefoner i løbet af et halvt
minut - fra PC til telefon tager det 4 timer, uanset OS. Jeg tror den
dongle er noget crap - den kommer med ind til byen i dag.

Jesper Poulsen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 04-03-08 14:21

Jesper Poulsen wrote:

> Hvilken overførselshastighed ligger du på?

95 kb/s mellem computer og en Nokia 5500
27 kb/s mellem computer og en SE W810

"Donglen" er en indbygget USB enhed i min Zepto 3415W. lsusb siger Broadcom
har lavet den.

> [...]
> minut - fra PC til telefon tager det 4 timer, uanset OS. Jeg tror den
> dongle er noget crap - den kommer med ind til byen i dag.

Det lyder som en dårlig dongle. Har du forresten trådløst netværk i
computeren? Hvis det er 802.11b eller g kan det og bluetooth godt genere
hinanden.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-03-08 15:59

Lasse Jensen wrote:

> Det lyder som en dårlig dongle. Har du forresten trådløst netværk i
> computeren? Hvis det er 802.11b eller g kan det og bluetooth godt genere

Nope. Jeg er cableguy.

Jesper Poulsen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 05-03-08 00:12

Jesper Poulsen wrote:

> Nope. Jeg er cableguy.

Sikke et billede, du der fik plantet på min nethinde.
Der er en standup komiker i USA der kalder sig
for Larry the Cableguy.

mvh
Henning

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-03-08 00:04

Jesper Poulsen wrote:

> Jeg kan ikke forbinde noget til eller fra enheden. Der er ikke hul ud i
> det blå.

Nu har jeg lige været i Windows for at se en hurtig opdatering af
telefonen via BT og nu er nada af noget i Linux.

Det er slut. Jeg gider ikke mere. Tak for for forsøget, Lasse...

Jesper Poulsen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 04-03-08 12:27

Jesper Poulsen skrev:

> Nu har jeg lige været i Windows for at se en hurtig opdatering af
> telefonen via BT og nu er nada af noget i Linux.
>
> Det er slut. Jeg gider ikke mere. Tak for for forsøget, Lasse...

Det kunne jo være at der i linux-GUI applikationer blev valgt serielport emulerings
i bluetooth når der kommunikeres med telefonen. Og hvis der så yderligere
vælges 9600bps limit, så går det langsomt :(

måske en opsætning et sted der skal ændres ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-03-08 12:58

Frank Damgaard wrote:

> Det kunne jo være at der i linux-GUI applikationer blev valgt serielport emulerings
> i bluetooth når der kommunikeres med telefonen. Og hvis der så yderligere

Problemet eksisterede også i XP.

Det var kun opdatering der var hurtigere i Windows, overførsler var lige
langsomme.

> måske en opsætning et sted der skal ændres ?

BT-donglen er leveret tilbage. Den var ikke pengene værd.

Jesper Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-03-08 19:30

On Mon, 03 Mar 2008 19:23:59 +0100
Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Nu er der forbindelse, men helt på Windows-niveau kan man ikke kalde
> det. Det er sååååå sløøøøøvt...

Findes der ikke USB til din telefon? Med den hastighed vil musiknumre
jo blevet til oldies, inden overførslen er færdig

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen