vi + Xlib ?
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 26-02-08 13:26

Efter at have brugt vi står der altid i terminalen:

user@acer# vi .profile
Xlib: connection to ":0.0" refused by server
Xlib: No protocol specified

Xlib: connection to ":0.0" refused by server
Xlib: No protocol specified

Xlib: connection to ":0.0" refused by server
Xlib: No protocol specifie

usre@acer#

Den (vi) fungerer OK men det er da lidt mærkeligt?

Mvh / Bjarne

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-02-08 13:32

On Tue, 2008-02-26 at 13:26 +0100, Bjarne Jensen wrote:
> Den (vi) fungerer OK men det er da lidt mærkeligt?

Variablen DISPLAY er sat til ":0.0" og Xserveren køre ikke, eller
tillader ikke vi at bruge den.

Brug evt.

"unset DISPLAY" før du starter vi

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 26-02-08 19:07

Christian E. Lysel skrev:
> "unset DISPLAY" før du starter vi

bingo - tak! - men hvordan får man den til at holde op uden først at
skulle "unset DISPLAY" ?

Fra : Kent Friis

Dato : 26-02-08 16:30

Den Tue, 26 Feb 2008 13:26:27 +0100 skrev Bjarne Jensen:
> [...]
> Xlib: No protocol specifie
>
> usre@acer#
>
> Den (vi) fungerer OK men det er da lidt mærkeligt?

Du har garanteret en af bloatware efterligningerne installeret - VIM
eller Elvis. Prøv at skifte til nvi, den forsøger ikke på at være
MS Word.

Mvh
Kent

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 26-02-08 19:10

Kent Friis skrev:

> Du har garanteret en af bloatware efterligningerne installeret

den var incl en kubuntu 7.10 iso fra et officielt repositorie
nvi syns ike at være en mulighed som adept vil vise.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 26-02-08 20:16

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Du har garanteret en af bloatware efterligningerne installeret - VIM
> eller Elvis. Prøv at skifte til nvi, den forsøger ikke på at være
> MS Word.

Sikke en ubrugelig kommentar. Hvis du er imod bloat, hvorfor så nvi?

$ ls -l /bin/vi
lrwxrwxrwx 1 root root 7 Sep 30 20:33 /bin/vi -> busybox

Se, det er sgu da barebones

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"I think that's a lot of buffalo-bagels." -- Col. Potter

Fra : Kent Friis

Dato : 26-02-08 21:05

Den 26 Feb 2008 19:16:16 GMT skrev Allan Willems Joergensen:

> Sikke en ubrugelig kommentar. Hvis du er imod bloat, hvorfor så nvi?

Fordi nvi er den rigtige vi.

> $ ls -l /bin/vi
> lrwxrwxrwx 1 root root 7 Sep 30 20:33 /bin/vi -> busybox
>
> Se, det er sgu da barebones

Hvis vi skal sammenligne på den måde er min under halvt så stor som din:

$ ls -l /usr/bin/vi
lrwxrwxrwx 1 root root 3 Nov 20 2004 /usr/bin/vi -> nvi

3 bytes vs 7.

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 26-02-08 23:01

Kent Friis wrote:

> Du har garanteret en af bloatware efterligningerne installeret - VIM
> eller Elvis. Prøv at skifte til nvi, den forsøger ikke på at være
> MS Word.

Hvordan skulle vim dog kunne forstyrre forbindelsen til :0.0, som er
standard display.
Hvad har du imod vim (vim enhanced)?. Jeg har ikke oplevet en linux,
hvor man ikke med kommandoen vi via et synbolsk link startede vim.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 27-02-08 17:21

Den Tue, 26 Feb 2008 22:01:27 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> Hvordan skulle vim dog kunne forstyrre forbindelsen til :0.0, som er
> standard display.

Hvem sagde noget om at forstyrre? Men det er da irriterende at
noget der burde være en simpel konsol-baseret editor forsøger at
connecte til en X-server der ikke kører.

> Hvad har du imod vim (vim enhanced)?.

Bloatware. Hvis jeg ville bruge bloatware brugte jeg Emacs eller
Visual Studio.

> Jeg har ikke oplevet en linux,
> hvor man ikke med kommandoen vi via et synbolsk link startede vim.

Så kan man jo undre sig over hvorfor distro'en overhovedet inkluderer
en vi-editor. Folk der vil have bloatware kører jo alligevel Emacs eller
værre.

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 27-02-08 22:49

Kent Friis wrote:

> Hvem sagde noget om at forstyrre? Men det er da irriterende at
> noget der burde være en simpel konsol-baseret editor forsøger at
> connecte til en X-server der ikke kører.
vim er konsol-baseret, bruger ikke X.

> Bloatware. Hvis jeg ville bruge bloatware brugte jeg Emacs eller
> Visual Studio.

vim er ikke bloatware. Det er mindst 15-20 år siden vim (vi-improved)
blev udviklet.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 27-02-08 23:02

Den Wed, 27 Feb 2008 21:48:53 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> vim er konsol-baseret, bruger ikke X.

Flg. fortæller ellers noget andet.

> [...]
Xlib: No protocol specified

> vim er ikke bloatware. Det er mindst 15-20 år siden vim (vi-improved)

Den er bloatware sammenlignet med en rigtig vi. Og det er uanset
om vi snakker X som ovenfor, syntax highlight eller farver
generelt.

Hvis man vil bruge Visual Studio, så brug da for pokker Visual
Studio. At forsøge at gøre vi til Visual Studio er hærværk.

Mvh
Kent

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 27-02-08 23:08

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Den er bloatware sammenlignet med en rigtig vi. Og det er uanset
> om vi snakker X som ovenfor, syntax highlight eller farver
> generelt.

Klap hesten. Det er muligt at DU ikke har behov for ovenstående, men
mange er glade for VIM.

Det er en mærkelig måde at forsøge at løse folks problemer på, ved at
forklare dem at de bruger noget lort og skal skifte til det man
tilfældigvis selv bruger.

Fra : Kent Friis

Dato : 27-02-08 23:19

Den 27 Feb 2008 22:08:03 GMT skrev Allan Willems Joergensen:

> Klap hesten. Det er muligt at DU ikke har behov for ovenstående, men
> mange er glade for VIM.

Jeg har ikke sagt jeg ikke har brug for ovenstående. Tvært imod så
bruger jeg Visual Studio stort set hver dag.

> Det er en mærkelig måde at forsøge at løse folks problemer på, ved at
> forklare dem at de bruger noget lort og skal skifte til det man
> tilfældigvis selv bruger.

Hvad mærkeligt er der i at forsøge at hjælpe folk af med noget lort?

Mvh
Kent

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 27-02-08 23:21

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Hvad mærkeligt er der i at forsøge at hjælpe folk af med noget lort?

Ja. For dit eneste argument er at _du_ siger at det er noget lort og at
det "ikke er en rigtig vi".

Fra : Kent Friis

Dato : 28-02-08 16:47

Den 27 Feb 2008 22:20:45 GMT skrev Allan Willems Joergensen:

> Ja. For dit eneste argument er at _du_ siger at det er noget lort og at
> det "ikke er en rigtig vi".

Det er det da ikke. Lige så vel som Reactos ikke er en rigtig
Windows, men en efterligning, er VIM også blot en efterligning.

Mvh
Kent

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-02-08 17:02

On 2008-02-28, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Det er det da ikke. Lige så vel som Reactos ikke er en rigtig
> Windows, men en efterligning, er VIM også blot en efterligning.

Det er nvi også.

--
Andreas

Fra : Kent Friis

Dato : 28-02-08 17:13

Den Thu, 28 Feb 2008 16:02:21 +0000 (UTC) skrev Andreas Plesner Jacobsen:

> Det er nvi også.

Hmm, iflg. Wikipedia har du - tildels - ret. Det er en re-implementation,
men en Berkeley (BSD) reimplementation af den gamle Berkeley vi.

Så det er vel mere som at sammenligne WinNT vs. Win3.11 end
Reactos vs NT. Er NT en efterligning af Windows?

Mvh
Kent

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-02-08 17:22

On 2008-02-28, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>
> Så det er vel mere som at sammenligne WinNT vs. Win3.11 end
> Reactos vs NT. Er NT en efterligning af Windows?

Nej, det var "Windows done right" på mange måder. Ligesom vim for mange
mennesker er "vi done right".

At et program har mange features gør det ikke nødvendigvis til
bloatware.

Jeg går heller ikke ud fra at du bruger mail(1) til at læse mail?

--
Andreas

Fra : Kent Friis

Dato : 28-02-08 17:27

Den Thu, 28 Feb 2008 16:22:00 +0000 (UTC) skrev Andreas Plesner Jacobsen:

> Nej, det var "Windows done right" på mange måder. Ligesom vim for mange
> mennesker er "vi done right".

"Mange mennesker" bruger slet ikke vi.

VIM forsøger at være en mellemting mellem en vi og en fancy
semi-gui-agtig editor.

Den er ikke den lightweight-editor som man forventer at få når man
åbner vi.

> At et program har mange features gør det ikke nødvendigvis til
> bloatware.
>
> Jeg går heller ikke ud fra at du bruger mail(1) til at læse mail?

Nej, men derfor vil jeg sg* stadig protestere hvis mail(1) en dag
begynder at fejle bare fordi X ikke er tilgængelig.

mail og vi til lightweight formål, og Sylpheed og Visual Studio når
man skal bruge alle de ekstra ting.

Mvh
Kent

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-02-08 17:37

On 2008-02-28, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> semi-gui-agtig editor.
>
> Den er ikke den lightweight-editor som man forventer at få når man

Tag et skridt tilbage og brug "jeg" i stedet for "man", så hører du ikke
brok herfra.
Da jeg er en del af "man" tager du allerede fejl.
På mine maskiner er der også stor forskel på vim og gvim. Og DISPLAY er
slet ikke sat hvis der ikke er en X-server til rådighed.

> Nej, men derfor vil jeg sg* stadig protestere hvis mail(1) en dag
> begynder at fejle bare fordi X ikke er tilgængelig.

Og det vil jeg ikke. for jeg kan finde ud af at betjene
update-alternatives(8) på mit foretrukne operativsystem, så det problem
har jeg slet ikke.

> mail og vi til lightweight formål, og Sylpheed og Visual Studio når
> man skal bruge alle de ekstra ting.

Visual Studio er ikke i overensstemmelse med hverken mine licenskrav
eller mit operativsystem. Der er vi så tilsyneladende også forskellige.

Bemærk "mit" og "mine" i ovenstående, ikke "folks".

--
Andreas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-08 18:05

Andreas Plesner Jacobsen skrev den 28-02-2008 17:36:

> Visual Studio er ikke i overensstemmelse med hverken mine licenskrav
> eller mit operativsystem. Der er vi så tilsyneladende også forskellige.

Arbejdsgivere har det med at forlange de uhyrligste urimeligheder.
Dumme dem.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-02-08 19:53

On 2008-02-28, Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Arbejdsgivere har det med at forlange de uhyrligste urimeligheder.

Det problem er jeg heldigvis forskånet for.

--
Andreas

Fra : Kent Friis

Dato : 28-02-08 18:18

Den Thu, 28 Feb 2008 16:36:36 +0000 (UTC) skrev Andreas Plesner Jacobsen:

> [...]
> På mine maskiner er der også stor forskel på vim og gvim. Og DISPLAY er
> slet ikke sat hvis der ikke er en X-server til rådighed.

Du bruger ikke SSH ret meget?

Når jeg logger ind på en *nix, bliver DISPLAY sat af sshd, uden at
den har nogen anelse om hvorvidt der er en X-server i den anden
ende. Jeg starter nemlig kun X-ming hvis jeg har brug for den.

Det kan iøvrigt sagtens være efter at have være logget ind i et
stykke tid at jeg pludselig får brug for den, og så er det jo
rart at $DISPLAY allerede er sat. Men så skal en terminal-baseret
editor sg* ikke spilde tid på at forsøge at connecte til den.

Mvh
Kent

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-02-08 18:47

On 2008-02-28, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Du bruger ikke SSH ret meget?

Altid.

> Når jeg logger ind på en *nix, bliver DISPLAY sat af sshd, uden at
> den har nogen anelse om hvorvidt der er en X-server i den anden
> ende. Jeg starter nemlig kun X-ming hvis jeg har brug for den.

X-ming, igen ser jeg en operativsystem-afhængighed jeg har ret svært ved
at opfylde.

gvim er ikke terminalbaseret.

--
Andreas

Fra : Kent Friis

Dato : 28-02-08 19:12

Den Thu, 28 Feb 2008 17:46:35 +0000 (UTC) skrev Andreas Plesner Jacobsen:

> Altid.

Den skal have at vide når man starter den om man vil bruge X-forwarding
eller ej. Eller endda i .ssh/config - en gang for alle.

Ved du altid om du får brug for en X-server?

> X-ming, igen ser jeg en operativsystem-afhængighed jeg har ret svært ved
> at opfylde.

Det er bare X.org der er recomiled.

> gvim er ikke terminalbaseret.

Det var ikke gvim der var tale om - der blev bl.a. nævnt at bortset
fra en halv skærmfuld fejlbeskeder virkede det.

Mvh
Kent

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-02-08 19:52

On 2008-02-28, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Den skal have at vide når man starter den om man vil bruge X-forwarding
> eller ej. Eller endda i .ssh/config - en gang for alle.
>
> Ved du altid om du får brug for en X-server?

Nej. Men jeg arbejder altid ved en X-server, så det er ikke et issue.

> Det var ikke gvim der var tale om - der blev bl.a. nævnt at bortset
> fra en halv skærmfuld fejlbeskeder virkede det.

Det er samme binary som vim, blot forskellige symlinks, så det kunne
meget vel være en gvim der var tale om, jo. Og det ville være den eneste
grund til at den skulle tale med X.

--
Andreas

Fra : Kent Friis

Dato : 28-02-08 20:14

Den Thu, 28 Feb 2008 18:52:19 +0000 (UTC) skrev Andreas Plesner Jacobsen:

> Nej. Men jeg arbejder altid ved en X-server, så det er ikke et issue.

Så når du skriver "Og DISPLAY er slet ikke sat hvis der ikke er en
X-server til rådighed", skal det forstås som at det er den ikke
fordi så er maskinen slukket?

> Det er samme binary som vim, blot forskellige symlinks, så det kunne
> meget vel være en gvim der var tale om, jo. Og det ville være den eneste
> grund til at den skulle tale med X.

I det link der blev postet før stod der ellers den skulle bruge det
til at lave cut'n'paste i xterm, samt at sætte title.

Så vidt jeg kan læse mig til er gvim grafisk, ikke noget der kører
i en xterm.

Mvh
Kent

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-02-08 21:24

On 2008-02-28, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Så når du skriver "Og DISPLAY er slet ikke sat hvis der ikke er en
> X-server til rådighed", skal det forstås som at det er den ikke
> fordi så er maskinen slukket?

Nej, det skal forstås som at min ssh-klient godt kan finde ud af at
forwarde X når den har et display at forwarde. (Hvilket i mit tilfælde
vil sige stort set altid).

> I det link der blev postet før stod der ellers den skulle bruge det
> til at lave cut'n'paste i xterm, samt at sætte title.

Ja, jeg tog fejl, det er tilsyneladende nogle lidt mere omsiggribende
defaults end jeg er vant til. Der var dog også forslag til hvordan man
undgik dem.

> Så vidt jeg kan læse mig til er gvim grafisk, ikke noget der kører
> i en xterm.

Ja. Men (kan være og er som regel) stadig samme binary.

--
Andreas

Fra : Kent Friis

Dato : 28-02-08 21:42

Den Thu, 28 Feb 2008 20:23:47 +0000 (UTC) skrev Andreas Plesner Jacobsen:

> Nej, det skal forstås som at min ssh-klient godt kan finde ud af at
> forwarde X når den har et display at forwarde. (Hvilket i mit tilfælde
> vil sige stort set altid).

Men når der ikke er et display hele tiden, er den nødt til at
forwarde display'et når man logger ind uanset om der er et display
på det tidspunkt. Man kan ikke få ssh til at aktivere X-forwarding
og sætte $DISPLAY (i child processer) senere.

Mvh
Kent

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-02-08 21:50

On 2008-02-28, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> på det tidspunkt. Man kan ikke få ssh til at aktivere X-forwarding
> og sætte $DISPLAY (i child processer) senere.

Og det vil heller ikke ske. Som jeg allerede har fortalt dig benytter
jeg ikke Windows. Jeg sidder således enten ved en fullblown GDM session
eller på en virtuel terminal, der alligevel ikke får rettigheder til en
evt senere X11-session.
Kan vi ikke blive enige om at vi har forskellige arbejdsformer? Fx er
min arbejdsstation en Debian-maskine, og din er Windows, derfor er der
forskellige forhold, der gør sig gældende.
Og nej, du kan ikke lære mig noget om hverken X11 eller SSH.

--
Andreas

Fra : Kent Friis

Dato : 28-02-08 22:00

Den Thu, 28 Feb 2008 20:49:35 +0000 (UTC) skrev Andreas Plesner Jacobsen:

> Og det vil heller ikke ske. Som jeg allerede har fortalt dig benytter
> jeg ikke Windows.

Er det specifikt dig vi diskuterer? Jeg troede vi diskuterede den
oprindelige fejl, og hvordan den kan opstå.

> Jeg sidder således enten ved en fullblown GDM session
> eller på en virtuel terminal, der alligevel ikke får rettigheder til en
> evt senere X11-session.

Den har ikke adgang til .Xauthority?

Når jeg sidder ved en terminal (/dev/ttyS0), mener jeg bestemt jeg
har adgang til :0, uden at skulle pille med xhost. Bare man er logget
ind med samme bruger, og dermed har adgang til .Xauthority.

Mvh
Kent

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 28-02-08 22:06

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Er det specifikt dig vi diskuterer? Jeg troede vi diskuterede den
> oprindelige fejl, og hvordan den kan opstå.

Du gjorde det personligt ved at mene at den eneste løsning på problemet
var at bruge det program som DU fandt mest rigtigt.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-02-08 22:09

Den 28 Feb 2008 21:05:41 GMT skrev Allan Willems Joergensen:

> Du gjorde det personligt ved at mene at den eneste løsning på problemet
> var at bruge det program som DU fandt mest rigtigt.

Det var slet ikke dig jeg skrev det til, så hvordan kan det komme
til at dreje sig specifikt om dig af den grund?

Mvh
Kent

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 28-02-08 22:12

> Det var slet ikke dig jeg skrev det til, så hvordan kan det komme
> til at dreje sig specifikt om dig af den grund?

Det gjorde det heller ikke.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-02-08 22:16

Den 28 Feb 2008 21:11:58 GMT skrev Allan Willems Joergensen:

> Det gjorde det heller ikke.

Det var sg* da det du argumenterede for.

Ellers er det da fuldstændig irrelevant at *du* aldrig er i den
situation hvor du har en $DISPLAY uden en X-server bag, når andre
(både den oprindelige spørger, og mig) render ind i netop den
situation.

Mvh
Kent

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 28-02-08 22:20

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Det var sg* da det du argumenterede for.

Du tænker på Andreas.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-02-08 22:26

Den 28 Feb 2008 21:20:29 GMT skrev Allan Willems Joergensen:

> Du tænker på Andreas.

Aaargh, hvad ligner det også at der er to personer i samme tråd der
begge starter med A?

Sorry, det havde jeg overhovedet ikke opdaget.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-02-08 13:12

Kent Friis skrev den 28-02-2008 22:26:

> Aaargh, hvad ligner det også at der er to personer i samme tråd der
> begge starter med A?
>
> Sorry, det havde jeg overhovedet ikke opdaget.

Du har en tegnbuffer der kun er dimensioneret til ét tegn? Det
spændende er nu om man ved passende brug af lange navne kan ploppe
ondsindede intentioner ind så du gør et eller andet du ellers aldrig
ville have gjort?

Fra : Kent Friis

Dato : 29-02-08 19:39

Den Fri, 29 Feb 2008 13:12:05 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Du har en tegnbuffer der kun er dimensioneret til ét tegn?

Nej, men jeg KAN sg* ikke holde styr på hvem der har skrevet samtlige
indlæg jeg svarer på i løbet af en dag,

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 28-02-08 22:40

Kent Friis wrote:
--- SKIP ...

> VIM forsøger at være en mellemting mellem en vi og en fancy
> semi-gui-agtig editor.
>
> Den er ikke den lightweight-editor som man forventer at få når man
> åbner vi.

Der er ikke noget som helst gui-agtigt ved vim, man bruger vim præcis
som man bruger vi.
vim har nogle ekstra funktioner, som det ikke er nødvendigt at bruge.
Highligth's synes jeg dog er godt.
.... SKIP ...

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 28-02-08 22:45

Den Thu, 28 Feb 2008 21:39:53 +0000 skrev Jørgen Heesche:
> Kent Friis wrote:
> --- SKIP ...

> Der er ikke noget som helst gui-agtigt ved vim,

Jaså, og hvor kom Xlib så fra?

Og har den ikke lige så meget syntax highlight som Visual Studio? I
farver og det hele (der er da slet ikke noget der hedder farver på
en vt100 eller hvad vi (den rigtige) nu er skrevet til).

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 28-02-08 22:22

Andreas Plesner Jacobsen wrote:
.... SKIP ...

> At et program har mange features gør det ikke nødvendigvis til
> bloatware.

Enig, man behøver jo kun at bruge de features man har behov for. Det er
derfor urimeligt at kalde en applikation for bloatware, bare fordi den
har funktioner, man ikke selv har brug for.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-08 18:02

Kent Friis skrev den 28-02-2008 16:46:

> Det er det da ikke. Lige så vel som Reactos ikke er en rigtig
> Windows, men en efterligning, er VIM også blot en efterligning.

Oh, en ægthedsdiskussion. Hvor hyggeligt.

Man må snart kunne få en god gammel AT&T Unix - fra FØR vi - til at køre
i en vm, så kan man blive fri for alt det moderne pjat med piletaster og
sh-historik.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 28-02-08 16:08

Kent Friis wrote:

> Flg. fortæller ellers noget andet.
>
> # vi .profile
> Xlib: connection to ":0.0" refused by server
> Xlib: No protocol specified

OK, jeg fandt dette:
http://www.vim.org/htmldoc/message.html#messages
Vim documentation: message
Xlib: connection to "<machine-name:0.0" refused by server

This happens when Vim tries to connect to the X server, but the X server
does
not allow a connection. The connection to the X server is needed to be able
to restore the title and for the xterm clipboard support. Unfortunately
this
error message cannot be avoided, except by disabling the |+xterm_clipboard|
and |+X11| features.

> Den er bloatware sammenlignet med en rigtig vi. Og det er uanset
> om vi snakker X som ovenfor, syntax highlight eller farver
> generelt.

Og hvis vi snakker X som ovenfor, ses det at vim tillader brugen af den
eminent gode copy/paste teknik i X. Copy/paste i X er nemmere end i
andre windows-systemer, fordi man ikke skal blade igennem en edit-menu
for udføre den simple opgave.
Hvis den funktion er bloat så er X bloatware.
Det er der vistnok nogen der mener; de bruger slet ikke X, men arbejder
kun i virtuelle konsoller.
Highligting i vim synes jeg er en god ide, specielt hihglight af en søgt
tekst.
Så har vim en overflødig split-window funktion; men man behøver jo ikke
at bruge den.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 28-02-08 16:50

Den Thu, 28 Feb 2008 15:07:35 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> Og hvis vi snakker X som ovenfor, ses det at vim tillader brugen af den
> eminent gode copy/paste teknik i X.

Det klarer xterm da uden hjælp.

> Copy/paste i X er nemmere end i
> andre windows-systemer, fordi man ikke skal blade igennem en edit-menu
> for udføre den simple opgave.
> Hvis den funktion er bloat så er X bloatware.

X er sg* bloatware af en editor at være. Det er måske derfor at X ikke
er en editor.

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 28-02-08 22:08

Kent Friis wrote:

> Det klarer xterm da uden hjælp.
Ja, og det er vel også der siges med ordene:
"The connection to the X server is needed to be able
to restore the title and for the xterm clipboard support."

> X er sg* bloatware af en editor at være. Det er måske derfor at X ikke
> er en editor.

Jeg har ikke sagt noget om at X er en editor, men at X har en simpel
copy/paste teknik: ved at markere en tekst i et x-vindue kopieres den
til en buffer, hvorefter teksten ned et enkelt klik på musen kan
indsættes hvorsomhelst i et x-vindue; og den procedure kan gennemføres
uden brug af copy/paste i en editmenu. Det vindue der kopieres til skal
kunne 'tage imod teksten', f.eks. vim i insert-mode eller en mail, der
er under opbygning.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 28-02-08 22:14

Den Thu, 28 Feb 2008 21:07:30 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> Ja, og det er vel også der siges med ordene:
> "The connection to the X server is needed to be able
> to restore the title and for the xterm clipboard support."

Jamen det er jo det der ikke hænger sammen. "Needed" og "virker fint
uden".

Hverken bash, cat, nvi eller sftp har en X connection, og select/paste
virker fint alligevel. Og title i xterm sættes med ESC-koder.

> [...]
> uden brug af copy/paste i en editmenu. Det vindue der kopieres til skal
> kunne 'tage imod teksten', f.eks. vim i insert-mode eller en mail, der

Eller xterm og alt hvad der kører deri, uden at det der kører deri
behøver bekymre sig om det. Det klarer xterm helt alene.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-08 00:00

Jørgen Heesche skrev den 27-02-2008 22:48:

> vim er ikke bloatware. Det er mindst 15-20 år siden vim (vi-improved)
> blev udviklet.

Tror du tænker på en anden variant. vim kommer stadig i nye udgaver, se
fx ftp://ftp.vim.org/pub/vim/pc for datostempler.

Det er iøvrigt en fremragende editor under Windows. Det er rart med
ubegrænset undo, og at den smækker en Edit with vim i højreklikmenuen.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 27-02-08 19:27

Jørgen Heesche wrote :

> Jeg har ikke oplevet en linux, hvor man ikke med kommandoen vi via et
> synbolsk link startede vim.

Så har du ikke prøvet Slackware:
$ ls -l `which vi`
lrwxrwxrwx 1 root root 5 2008-01-19 18:19 /usr/bin/vi -> elvis*
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-02-08 19:18

On Tue, 2008-02-26 at 19:06 +0100, Bjarne Jensen wrote:

> bingo - tak! - men hvordan får man den til at holde op uden først at
> skulle "unset DISPLAY" ?

Kun for den ene bruger:

Tilføj linien til .bash_profile og stop shell sessionen.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-02-08 01:15

On Tue, 26 Feb 2008 22:01:27 +0000
Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> Hvad har du imod vim (vim enhanced)?. Jeg har ikke oplevet en linux,
> hvor man ikke med kommandoen vi via et synbolsk link startede vim.

Debians standard installation installerer kun vi - i øvrigt som *BSD.
For at få vim skal man installere vim.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-02-08 23:09

On 27 Feb 2008 22:01:34 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Den er bloatware sammenlignet med en rigtig vi. Og det er uanset
> om vi snakker X som ovenfor, syntax highlight eller farver
> generelt.

Jeg er nu meget glad for tabs i vim 7.x, da split screen i vi ikke
giver samme overblik. Jeg holder dog min vi kunnen vedlige, da vi er
eneste editor, der med sikkerhed findes på enhver *nix og *BSD.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-02-08 21:29

On Thu, 28 Feb 2008 20:23:47 +0000 (UTC)
Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> Ja. Men (kan være og er som regel) stadig samme binary.

På Debian Sid er gvim et symbolsk link til vim -g

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-02-08 21:35

On 2008-02-28, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> På Debian Sid er gvim et symbolsk link til vim -g

Nej. Et symbolsk link kan ikke tilføje parametre. Den er et symbolsk
link til vim, der opfører sig forskelligt alt efter om den bliver kaldt
som "ex", "vi", "vim" eller "gvim" etc, se cirka 70 linjer nede i
mansiden.

--
Andreas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-02-08 21:45

On Thu, 28 Feb 2008 20:34:41 +0000 (UTC)
> [...]

> link til vim, der opfører sig forskelligt alt efter om den bliver
> kaldt som "ex", "vi", "vim" eller "gvim" etc, se cirka 70 linjer nede

Jo, men indirekte. Jeg var lidt for upræcis. Det er et link til
alternatives. som er et link til vim.gnome.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-02-08 21:54

On 2008-02-28, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Jo, men indirekte. Jeg var lidt for upræcis. Det er et link til
> alternatives. som er et link til vim.gnome.

Det kan /etc/alternatives/vim også meget vel være, det er stadig $0, der
er afgørende for hvilken opførsel der kommer ud af det.

apj@arthur:/etc/alternatives$ ls -l vim gvim
lrwxrwxrwx 1 root root 18 2008-02-28 21:51 gvim -> /usr/bin/vim.gnome
lrwxrwxrwx 1 root root 18 2008-02-28 21:51 vim -> /usr/bin/vim.gnome

--
Andreas