Floppy BOOT for at boote fra USB?
Fra : Ukendt

Dato : 25-02-08 22:44

Hejsa.

Findes der en "floppy-boot", så man kan boote en gammel maskine op,
således den kan boote videre fra en usb-nøgle?

Jeg er nemlig ver at bygge min egen NAS, med FreeNAS, men min gamle
maskine vil ikke boote op, fra en usb-nøgle, så jeg kan bruge mit
PCI-RAID kort...

/Jacob

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-02-08 22:53

On Mon, 2008-02-25 at 22:43 +0100, Jacob Fich wrote:
> Hejsa.
>
> Findes der en "floppy-boot", så man kan boote en gammel maskine op,
> således den kan boote videre fra en usb-nøgle?

Jeg gætter på en sådan floppy-boot blot vil bruge BIOSen ... hvilket
ikke løser problemet.

Ellers skal man starte et lille Linux/BSD system ... men derfra at boote
en distro fra USB, vil nok kræve du har godt styr på distributionen.

> Jeg er nemlig ver at bygge min egen NAS, med FreeNAS, men min gamle
> maskine vil ikke boote op, fra en usb-nøgle, så jeg kan bruge mit
> PCI-RAID kort...

BIOS opgradering?

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-08 23:00

Hejsa.

Du har nok ret.
Problemet er ikke, at boote fra raid-kortet. (Glemte jeg lige at skrive.
Beklager.)
Problemet er, at få maskinen til at boote fra USB.

Kan ikke finde ny bios til maskinen, da det er en ældre sag (P3 866 Mhz,
af mærket "scumpaq")

/Jacob

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-02-08 23:13

Jacob Fich <jacob-du_ved_nok-brafi.dk> wrote:

> [...]
> Beklager.)
> Problemet er, at få maskinen til at boote fra USB.

Du kan sagtens boote en kernel og en initrd fra en diskette og mounte en USB
disk som / og starte systemet op den vej. Kig bla. på
http://www.simonf.com/usb/ for at se hvordan du lavet en initrd der gør
det. Hvis du ikke gider en sådan findes der vidst nok en patch der gør
linux istand til at finde USB storage enheder og mounte dem uden videre.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-08 23:23

Tak for det. Det vil jeg lige se på. :D

/Jacob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-08 23:03

Jacob Fich skrev den 25-02-2008 22:43:

> Jeg er nemlig ver at bygge min egen NAS, med FreeNAS, men min gamle
> maskine vil ikke boote op, fra en usb-nøgle, så jeg kan bruge mit
> PCI-RAID kort...

Check strømforbruget for din gamle maskine. Kan være at du kan spare
prisen på et epia-board (eller lignende) på en korterer periode end du tror.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-02-08 12:04

On Mon, 2008-02-25 at 23:12 +0100, Lasse Jensen wrote:
> [...]
> det. Hvis du ikke gider en sådan findes der vidst nok en patch der gør
> linux istand til at finde USB storage enheder og mounte dem uden videre.

Dit forslag går på at boote et linux system fra en floppy, herefter at
mounte et FreeBSD system (FreeNAS) på USB og starte det op.

Forudser du ikke et problem eller to?

Fra : Lasse Jensen

Dato : 26-02-08 20:00

Christian E. Lysel wrote:

> Dit forslag går på at boote et linux system fra en floppy, herefter at
> mounte et FreeBSD system (FreeNAS) på USB og starte det op.
>
> Forudser du ikke et problem eller to?

Jo... at FreeNAS er BSD baseret

SÃ¥ er det jo en helt anden problemstilling. Selvom han med lidt roden rundt
sagtens kunne portere hele userspace delen til at køre på en Linux kerne.

Anyway, så mener jeg FreeBSD kernen kan genkende og bruge USB lagerenheder
under boot, så han burde kunne smide bootloader og kernel på en diskette og
boote uden videre.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-02-08 12:14

On Mon, 2008-02-25 at 22:59 +0100, Jacob Fich wrote:
> [...]
> Beklager.)
> Problemet er, at få maskinen til at boote fra USB.

Den havde jeg fanget.

Jeg ville seriøst kikke på Thorbjørns forslag ... den PC du har nu kan
nemt koste 2.000 kr om året i strøm. 100 W svare til ca. 800 kr om året.

> Kan ikke finde ny bios til maskinen, da det er en ældre sag (P3 866 Mhz,
> af mærket "scumpaq")

Hvilken model?

Hvis du ikke kan finde en BIOS der virker ... kan et nyt USB kort måske
boote USB enheder fra BIOS'en ... men jeg ville seriøst kikke mig om
efter en mindre strømslugende maskine.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-02-08 21:47

On Tue, 2008-02-26 at 19:59 +0100, Lasse Jensen wrote:
> Anyway, så mener jeg FreeBSD kernen kan genkende og bruge USB lagerenheder

Enig.