Minimering af billeder til brug for web'en~
Fra : Jan Birk

Dato : 25-02-08 19:28

Nok lidt off listen, men jeg aner ikke hvad det hedder (leger med gimp)
og har derfor svært ved at søge efter det.

Jeg har nogle billeder som fylder flere MB bytes men skal på web'en.

Dem vil jeg gerne lave mindre. Hver gang jeg gør dette, får jeg lavet
billedet mindre i areal istedet for i kvalitet (bytes).........

I Gimp, f.eks. hvordan kan jeg reducere billede størrelsen i bytes og
ikke i areal?????

Pft

/Jan -som-synes-at-grafik-er-overvurderet ))

Fra : Kent Friis

Dato : 25-02-08 19:31

Den Mon, 25 Feb 2008 19:28:16 +0100 skrev Jan Birk:
> [...]
> billedet mindre i areal istedet for i kvalitet (bytes).........
>
> I Gimp, f.eks. hvordan kan jeg reducere billede størrelsen i bytes og

Sørger for at gemme i JPG (fotos) eller PNG (tegninger).

For JPG justerer du størrelsen med quality-indstillingen, som den
spørger om når du gemmer (du skal muligvis vælge "gem som").

For PNG lader du bare kompression stå til max (9, SVJH), og
sørger derudover for ikke at have større farvedybde end du
har brug for.

Mvh
Kent

Fra : Jan Birk

Dato : 25-02-08 19:43

Hej,

> For JPG justerer du størrelsen med quality-indstillingen, som den
> spørger om når du gemmer (du skal muligvis vælge "gem som").

Tak - at 'gem som' skulle gøre det, er kreativ 'usability' )

Mange tak!

/Jan

Fra : Kent Friis

Dato : 25-02-08 20:36

Den Mon, 25 Feb 2008 19:42:56 +0100 skrev Jan Birk:
> Hej,

> Tak - at 'gem som' skulle gøre det, er kreativ 'usability' )
>
> Mange tak!

Det er jo fordi at når man sidder og redigerer en fil, gemmer man
tit, og så skal den jo ikke spørge hele tiden. Jeg ville i hvert fald
hurtigt blive træt af det hvis den spørger hver gang man trykker ctrl-s.
Så den bruger bare den værdi der allerede er angivet en gang (evt. af
kameraet eller hvor filen kommer fra).

Når man så vælger "gem som", er det en ny fil, og dermed nye
indstillinger.

Eller - jeg vil da gætte på det er derfor, jeg har ikke spurgt.

Mvh
Kent

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-02-08 21:43

On Mon, 2008-02-25 at 19:28 +0100, Jan Birk wrote:
> Dem vil jeg gerne lave mindre. Hver gang jeg gør dette, får jeg lavet
> billedet mindre i areal istedet for i kvalitet (bytes).........

Sidst doppede jeg gimp og brugte følgende fra Imagemagick:

fx

convert -thumbnail 800x600 -quality 60 logo.gif web_logo.jpg

for file in *.jpg ; do
name=`basename $file .jpg`
convert -thumbnail 498x550 -quality 60 $file resize/${name}_pic1.jpg
done

Fra : Jan Birk

Dato : 26-02-08 07:53

> convert -thumbnail 800x600 -quality 60 logo.gif web_logo.jpg

1000 tak

/Jan