kopiere 16Mb CFkort
Fra : fix

Dato : 25-02-08 11:48

Jeg har et CFkort med en ukendt linux med bootloader mm. til et
specialsystem.

hvordan kopierer, alternativt laver en iso-fil som backup? - meget gerne
under win, men ikke nødvendigvis.

finn

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 25-02-08 15:10

fix skrev:
> Jeg har et CFkort med en ukendt linux med bootloader mm. til et
> specialsystem.
>
> hvordan kopierer, alternativt laver en iso-fil som backup? - meget gerne
> under win, men ikke nødvendigvis.

Hej Finn,

Hvis du har en kortlæser til computeren sætter du bare kortet i denne og
kopierer derfra.
På linux kan det gøres således i en terminal: (jeg antager at din
kortlæser/CF-kortet er på /dev/sdb)

dd if=/dev/sdb of=cfBackup.img bs=1024

Herefter vil du have en backup af hele CF-kortet i filen cfBackup.img.
Til senere gendannelse, skrives:

dd if=cfBackup.img of=/dev/sdb bs=1024

--
Mvh. Jonas Jalling

Fra : fix

Dato : 26-02-08 14:05

"Jonas Bo Jalling" <jonas@jalling.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kortlæser/CF-kortet er på /dev/sdb)
>
> dd if=/dev/sdb of=cfBackup.img bs=1024
>
> Herefter vil du have en backup af hele CF-kortet i filen cfBackup.img.

Se det var en overordentligt velkvalificeret hjælp
Tusind tak!

hvordan finder man ud af at kortet hedder sdb? og er det også sdb, hvis man
eks. har et SD eller andet kort i en 4kortslæser?

og kan man mounte img filen og lave modifikationer?

Det er vist tid at skifte windåsen ud igen

finn

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 26-02-08 14:37

fix wrote:
> hvordan finder man ud af at kortet hedder sdb? og er det også sdb, hvis man
> eks. har et SD eller andet kort i en 4kortslæser?

Man sætter kortet i og følger med i logfilen hvad den skriver.

Logfilens placering kan afhænge af hvilken Linuxdistribution
man kører, typisk ligger den i /var/log/messages

Det er fundamentalt vigtigt at få styr på dette, specielt
når du kopierer den anden vej (fra fil til kort). Kopierer
du til sdb og det er en 500G harddisk så har du et problem...

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08