Window manager, der ikke bruger for mange ~
Fra : Martin Heller

Dato : 24-02-08 15:43

Jeg har netop installeret Xubuntu 1.70 Gutsy Gibbon på en ældre pc.

Compaq D510 SFF med
Intel Pentium 4 1,5GHz
RAM 128 MB
80 GB harddisk
NVIDIA Grafikkort

Tidligere kørte maskinen SUSE Linux 9.1 og jeg brugte KDE
3.<et-eller-andet> som window manager. Maskinen kørte fint, men der kom
ikke opdateringer og nye programmer til SUSE 9.1.

Jeg troede, at maskinen godt ville kunne køre Xfce desktop-miljøet, men
hvis jeg åbner f.eks. Firefox og Thunderbird samtidigt kører alt
ulideligt langsomt, og der er harddisk-aktivitet næsten hele tiden.
Hvis jeg forsøger at afspille noget i mplayer er computeren
helt ubrugelig. Det kører bedre hvis jeg bruger Opera eller Konqueror og
Claws-mail, men jeg synes ikke, det burde være helt umuligt at gå på
nettet og læse mails samtidigt, uanset programvalg.

Jeg har nu installeret Blackbox, og med den fungerer det hele fint. Jeg
kan gå på nettet med Firefox, læse mail/news med Thunderbird og
samtidigt have mplayer kørende uden problemer. Jeg kunne dog godt tænke
mig en window manager, der ikke var helt så skrabet som Blackbox.

Har I nogen anbefalinger til at få Xfce miljøet til at køre bedre
eller forslag til en window manager, der ikke suger alt liv ud af min
maskine?

Jeg har også prøvet Fluxbox (kunne jeg ikke få til at reagere på noget
som helst) og Enlightment (som kørte fint, men jeg blev søsyg af at
skifte desktop ved at køre musen `ud over skærmkanten').

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-02-08 16:12

On Sun, 24 Feb 2008 15:43:25 +0100
Martin Heller <mr_heller@yahoo.dk> wrote:

> tænke mig en window manager, der ikke var helt så skrabet som
> Blackbox.

Hvad med iceWM?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bo Bichel Nørbæk

Dato : 24-02-08 16:16

Martin Heller wrote:

> [...]
> som helst) og Enlightment (som kørte fint, men jeg blev søsyg af at
> skifte desktop ved at køre musen `ud over skærmkanten').

Jeg synes, det lyder, som om noget mere ram i maskinen kunne gavne. 128 MB
er ikke ret meget i dag. Harddisk-aktiviteten tyder på, at maskinen ligger
og swapper meget.

Nu ved jeg ikke, hvor meget hukommelse Firefox, Thunderbird og MPlayer
bruger - men da det er "moderne" programmer, gætter jeg på, at det ikke
altid er helt lidt.

Fra : Kent Friis

Dato : 24-02-08 16:31

Den Sun, 24 Feb 2008 16:16:01 +0100 skrev Bo Bichel Nørbæk:

> [...]
>
> Nu ved jeg ikke, hvor meget hukommelse Firefox, Thunderbird og MPlayer
> bruger - men da det er "moderne" programmer, gætter jeg på, at det ikke

Firefox og MPlayer kørte fint da jeg havde 128 MB. Nå ja, det er vel
efterhånden tre år siden, men så meget er der da heller ikke sket
med de to programmer (tvært imod skulle Firefox have fået fixet en
del memory leaks). Da jeg proppede 128 MB ekstra i maskinen, kunne
jeg ikke mærke forskel - det var ikke der flaskehalsen var.

Det var med gode gamle Fvwm, som jeg iøvrigt stadig bruger.

(Thunderbird har jeg aldrig forsøgt).

Mvh
Kent

Fra : Martin Heller

Dato : 24-02-08 16:54

On 24 Feb 2008 15:30:31 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> del memory leaks). Da jeg proppede 128 MB ekstra i maskinen, kunne
> jeg ikke mærke forskel - det var ikke der flaskehalsen var.

Både firefox og mplayer kørte fint under KDE da jeg havde SUSE
installeret. Jeg forventede, at de også ville køre under Xfce, som jeg
troede var en letvægter -- også sammenlignet med en ældre version af
KDE.

> (Thunderbird har jeg aldrig forsøgt).

Det gode ved Thunderbird er, at den kan anvendes på alle de platforme,
jeg benytter jævnligt, Linux, Solaris og WinXP.

Fra : Martin Heller

Dato : 24-02-08 16:59

On Sun, 24 Feb 2008 16:11:56 +0100
Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Hvad med iceWM?

IceWM ser umiddelbart ud til at fungere tilfredsstillend, tak!

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-08 17:17

Martin Heller skrev den 24-02-2008 15:43:
> Jeg har netop installeret Xubuntu 1.70 Gutsy Gibbon på en ældre pc.

Jeg er enig i at det ikke krøer tilfredsstillende.

> Har I nogen anbefalinger til at få Xfce miljøet til at køre bedre
> eller forslag til en window manager, der ikke suger alt liv ud af min
> maskine?

Prøv med Damn Small Linux, eller en Knoppix.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-02-08 17:18

On Sun, 2008-02-24 at 16:59 +0100, Martin Heller wrote:
> IceWM ser umiddelbart ud til at fungere tilfredsstillend, tak!

Du kan også prøve at erstatte firefox og thunderbird med Opera.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-02-08 18:06

On Sun, 24 Feb 2008 17:16:51 +0100
Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Prøv med Damn Small Linux, eller en Knoppix.

Eller poppy linux eller feather linux.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Martin Heller

Dato : 24-02-08 21:26

On Sun, 24 Feb 2008 17:17:33 +0100
"Christian E. Lysel" <christian@example.net> wrote:

> Du kan også prøve at erstatte firefox og thunderbird med Opera.

Det har jeg også prøvet, men Firefox er sat som default browseren i
Xubuntu, så jeg prøvede den først. Opera kører dog bedre, som jeg også
skrev tidligere i tråden.

Lige nu bruger jeg Claws-mail, som faktisk har vist sig at være et
positivt bekendtskab, i stedet for Thunderbird. Den var nem at sætte
op, og bruger-interfacet er nemt at gå til når man kommer fra
Thunderbird. Men Claws Mail sætter ikke klørene helt så dybt i min
maskines ressourcer.

Fra : Martin Heller

Dato : 24-02-08 21:26

On Sun, 24 Feb 2008 17:16:51 +0100
Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Jeg er enig i at det ikke krøer tilfredsstillende.

Det kører fint med IceWM. Det ser også nogenlunde ud efter jeg har
skiftet theme osv. Jeg skal lige have menuen tilpasset, men ellers
synes jeg, baseret på mindre end en dags brug, at det er en fin window
manager, som kan det jeg har brug for.

> Prøv med Damn Small Linux, eller en Knoppix.

Er Knoppix ikke KDE-baseret? Jeg tvivler på, at det vil køre
fornuftigt? Damn Small Linux har jeg kigget på, men halvdelen af de
programmer, som den indeholder har jeg ikke noget at bruge til, og der
er mange programmer, jeg anvender ofte, der ikke er med. Desuden vil
jeg gerne have en fuld texlive, og så er der ikke så meget `Damn Small'
tilbage

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-02-08 22:40

On Sun, 24 Feb 2008 21:26:23 +0100
> [...]

> op, og bruger-interfacet er nemt at gå til når man kommer fra
> Thunderbird. Men Claws Mail sætter ikke klørene helt så dybt i min
Det kan jeg kun tilslutte mig. (Jeg er ikke helt subjektiv, da jeg har
en finger eller to med i udviklingen

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Martin Heller

Dato : 24-02-08 23:03

On Sun, 24 Feb 2008 22:40:19 +0100

> Knoppix kører ok fra CD. Prøv.

Ok.

> texlive? Er det TeX?

Ja, blandt andet.

> Det kan vel ikke være så svært at rulle ind
> fra CTAN.

Det var supernemt at installere med apt-get install
texlive-full. Jeg tror heller ikke, at det ville være noget
problem at få den fra CTAN (jeg har såmænd også DVD'en fra TUG). Jeg
mente bare, at hvis de programmer, jeg har brug for, skal komme med, så
ryger Damn Small Linux's koncept om, at hele herligheden skal kunne
ligge på en lille CD.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-02-08 23:23

On Sun, 24 Feb 2008 22:39:37 +0100
Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Det kan jeg kun tilslutte mig. (Jeg er ikke helt subjektiv, da jeg har
> en finger eller to med i udviklingen

Ups. s/ikke helt subjektiv/helt subjektiv/

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Martin Heller

Dato : 24-02-08 23:36

> Det kan jeg kun tilslutte mig. (Jeg er ikke helt subjektiv, da jeg har
> en finger eller to med i udviklingen

hehe Jeg kan i hvert fald godt anbefale progrmmet. Opsætning af både
mail- og newskonti gik let og smertefrit, og både spamfiltrering med
SpamAssassin og de mail-filtre, jeg indtil nu har sat op, ser ud til at
virke efter hensigten. Alt sammen uden at jeg har behøvet at konsultere
manualen.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-02-08 23:53

On Sun, 24 Feb 2008 23:35:38 +0100
Martin Heller <mr_heller@yahoo.dk> wrote:

> til at virke efter hensigten. Alt sammen uden at jeg har behøvet at
> konsultere manualen.
Spørg blot løs, hvis du har nogen spørgsmål. Kan jeg ikke svare, kan
jeg videresende til en, der kan

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Martin Heller

Dato : 26-02-08 00:59

On Sun, 24 Feb 2008 23:52:37 +0100
Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Spørg blot løs, hvis du har nogen spørgsmål. Kan jeg ikke svare, kan
> jeg videresende til en, der kan

Jeg har faktisk et spørgsmål nu Jeg bruger både flere newskonti og
flere mailkonti. Når jeg har tilføjet ekstra newsservere kommer der
automatisk en ekstra overordnet folder i folderlisten, og jeg kan
abonnere på forskellige grupper, ingen problemer. Fx.:

news.cybercity.dk
-> dk.edb.system.unix
-> ...
news.gmane.org
-> gmane.comp...

Men når jeg tilføjer flere mail-konti kommer der ikke ekstra foldere i
folderlisten. Lige nu har jeg f.eks.

Yahoo!
-> Inbox
-> Sent
-> ...

Men hvis jeg tilføjer endnu en mailkonto havner får jeg ikke mulighed
for at lave en ny overordnet folder. I stedet havner indkomne mails til
den nye konto i den eksisterende Inbox.

Jeg kan ændre indbakken for en konto i Configuration -> Edit
accounts..., men jeg kan kun lave en ny folder som en undermappe til
Yahoo!. Jeg vil have et helt nyt mappetræ for hver mailkonto. Altså

Mailkonto2
-> Inbox
-> Sent
-> ...

Hvis jeg skriver #MH/Mailkonto2 i `Default Inbox'-feltet i Received
fanen i Edit menuen får jeg besked på at mappen ikke eksisterer. Men
jeg kan ikke oprette mappen, for jeg kan ikke komme et niveau højere end
#MH/Yahoo!/ i vinduet hvor jeg kan lave nye mapper.

Håber ovenstående beskrivelse giver nogenlunde mening -- i hvert fald
for en, der kender programmet godt

Og et bonusspørgsmål, som opstod mens jeg skulle skrive denne
meddelelse: Hvorfor kan man ikke have et composer window åbent samtidigt
med at man åbner en af indstillingsmenuerne?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-02-08 22:04

On Tue, 26 Feb 2008 00:58:48 +0100
> [...]

> for at lave en ny overordnet folder. I stedet havner indkomne mails
> til den nye konto i den eksisterende Inbox.

Hvilken type mailkonto? imap eller pop3?
Jeg anvender imap, og har ikke den slags problemer.

> Og et bonusspørgsmål, som opstod mens jeg skulle skrive denne
> meddelelse: Hvorfor kan man ikke have et composer window åbent
> samtidigt med at man åbner en af indstillingsmenuerne?

Det skyldes, at du foretage ændringer, der eventuelt vil have
indflydelse på den konto, hvortil composer vinduet er tilknyttet. Så
for at eliminere problemer, er denne fremgangsmåde valgt.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-02-08 01:08

On Tue, 26 Feb 2008 22:15:56 +0100
Martin Heller <mr_heller@yahoo.dk> wrote:

> pop3.

Nu er det adskillige år siden, jeg har anvendt pop3, så min viden er
noget rusten Jeg tror, dit problem skyldes, at du principielt ikke
har en kopi af din konto lokalt, men simpelthen henter indholdet fra
din forskellige konti til din lokale maskine.

Når du åbner configuration->edit accounts, hvorledes er dine pop3 konti
så listet?

De burde være listet enkeltvis, og hvis du vælger at ændre i den
enkelte konto, burde du se en felt i venstre side benævnt Advanced. I
denne kan man specificere, hvilke mapper mails skal gemmes i.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Martin Heller

Dato : 27-02-08 21:13

On Wed, 27 Feb 2008 01:08:14 +0100
Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Når du åbner configuration->edit accounts, hvorledes er dine pop3
> konti så listet?

De står under hinanden med default-kontoen først. Alle har flueben i
`G' og protekol `pop3' og et servernavn. Det ser godt nok ud, så vidt
jeg kan se.

> De burde være listet enkeltvis, og hvis du vælger at ændre i den
> enkelte konto, burde du se en felt i venstre side benævnt Advanced. I
> denne kan man specificere, hvilke mapper mails skal gemmes i.

Jeg kan trykke Edit for hver konto. Det er godt nok, for den første
konto, tilføjede (den Yahoo! konto, jeg sender fra nu). Der står i
Received menuen i feltet 'Default Inbox' #mh/Yahoo!/inbox. Hvis jeg
trykker på knappen Browse til højre for dette felt åbnes et vindue med
mappetræet Yahoo!
-> Inbox
-> Sent
-> ...
(de mapper, jeg kan se i folderlisten til venstre i selve
brugerinterfacet).

Hvis jeg trykker Edit for den næste mailkonto kommer til det
tilsvarende vindue med Account preferences. I Receieved menuen står der
Default Inbox #mh/Yahoo!/Cybercity (jeg vil gerne have det til at være)
Default Inbox #mh/Cybercity, men hvis jeg skriver det, får jeg en
fejlbesked om, at mappen ikke eksisterer. Hvis jeg trykker på Browse
knappen kommer jeg til et vindue med det samme mappetræ, som før.
Hvis jeg laver en ny mappe, får jeg kun mulighed for at oprette den som
undermappe til Yahoo!, jeg kan ikke lave en på samme niveau.

I Advanced feltet kan jeg kun sætte mapper for sent, queued, draft og
deleted. Ikke for Inbox. Der er ikke flueben i nogen af de bokse, der
er i Advanced, men også her har jeg kun mulighed for at vælger
undermapperne til Yahoo! kontoen.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-02-08 22:51

On Wed, 27 Feb 2008 21:12:52 +0100
Martin Heller <mr_heller@yahoo.dk> wrote:

[se foregående indlæg]

Jeg fik svar tilbage fra teamet:

"First thing is to set up a unique mailbox in CM using the File/Add
mailbox menu item. Once that's done, it's simply a matter of creating
each account, and pointing them to the correct folder in
Configuration/Edit Accounts, select the account, then alter the mailbox
in Account/Receive.

Additionally, you can alter the Sent, Trash, Queue and Draft folders in
Account/Advanced."

Håber informationen kan bruges?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Martin Heller

Dato : 27-02-08 23:00

On Wed, 27 Feb 2008 22:51:16 +0100
> [...]

> mailbox in Account/Receive.
>
> Additionally, you can alter the Sent, Trash, Queue and Draft folders

Mange tak! Det var det, der skulle til.