hvor på skærmen?
Fra : Hans Houmøller

Dato : 22-02-08 13:44

Jeg har anskaffet en større skærm til pc'en da jeg skal bruge den til at
se nettv med mere på. Det har betydet, at jeg må gøre min "vinduer" på
computeren mindre for at kunne overskue dem.
Samtidig sker så det, at når jeg åbner et program,vises det helt til
højre på skærmen, og det kan jeg godt finde ud af at flytte, men jeg kan
ikke finde ud af at få det til at starte op hvor jeg gerne vil have det,
næste gang jeg starter computeren.
Mit styresystem er ubuntu 7.10.
Hans

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-02-08 14:27

Hans Houmøller skrev:

> [...]
> og det kan jeg godt finde ud af at flytte, men jeg kan ikke
> finde ud af at få det til at starte op hvor jeg gerne vil have

I gamle dage godtog de fleste X-programmer en '-geometry'-parameter,
som bestemte vinduets størrelse og placering, fx

#v+
   $ xdvi -geometry 300x200+10+10 &
#v-

Denne 'geometri' kunne, ligeledes i gamle dage, sættes permanent i
fx ~/.Xdefaults. I manualen til xdvi nævnes bl.a.:

#v+
   xdvi*helpwindow.geometry: 600x800
#v-

Se X(7), dvs. "man 7 X", for en nærmere redegørelse. Hvis X(7) ikke
findes, kan den installeres med "wajig install xorg-docs".

Det er mit indtryk at nyere programmer er ligeglade med '-geometry',
så der er sikkert mange løsninger på dit problem.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 22-02-08 15:33

Hans Houmøller wrote:
> [...]
> højre på skærmen, og det kan jeg godt finde ud af at flytte, men jeg kan
> ikke finde ud af at få det til at starte op hvor jeg gerne vil have det,

ikke en feature i metacity eller gtk.
Skaf dig devilspie fra synaptic.

Den er lidt kompleks og indstille.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 22-02-08 23:32

De to svar kunne jeg ikke finde ud af at bruge, så ...?
Hans

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 23-02-08 12:48

Hans Houmøller wrote:
> De to svar kunne jeg ikke finde ud af at bruge, så ...?
> Hans

f.eks. for hver gang man åbner xmms (indstillinger sættes i mappen
~/.devilspie/:

(if (is (application_name) "XMMS") (set_workspace 2))
eller måske både maximize og sætte workspace på et program på samme tid
skal du bruge "begin":
(if (matches (window_name) "^Character.+") (begin maximize
(set_workspace 2)))

Du loader så de filer med:
devilspie ~/.devilspie/eksempel.ds
(hvis du ikke opretter en .ds fil først, så giver devilspie denne fejl:
No s-expressions loaded, quiting)

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 23-02-08 08:36

On Fri, 22 Feb 2008 13:44:29 +0100, Hans Houmøller wrote:

> [...]
> højre på skærmen, og det kan jeg godt finde ud af at flytte, men jeg kan
> ikke finde ud af at få det til at starte op hvor jeg gerne vil have det,

Det er nok en funktionalitet i din windowmanager. Prøv at lede efter "save
current session" eller noget lignende. I den gnome jeg bruger er det i
Desktop/Preferences/session. Det bevirker at alle åbne vinduer (der
understøtter det) bliver åbnet på samme måde næste gang X startes.

Tomas

Fra : Dennis Hansen

Dato : 23-02-08 09:28

Hans Houmøller skrev Den. 22-02-2008 13:44:
> [...]
> højre på skærmen, og det kan jeg godt finde ud af at flytte, men jeg kan
> ikke finde ud af at få det til at starte op hvor jeg gerne vil have det,

Hvis du bruger KDE, kan du styre det med programmet kstart.
Start det første gang med --help for at mulighederne.

Dennis Hansen