PHP mail() og postfix masquerading
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 20-02-08 17:30

Problem:

* En webserver med 4 forskellige virtuelle hosts. Alle med hver deres
domæne.
* Websoftware, der gerne vil sende mail.
* Nidkære MTA'er der ikke mener at www-data@localhost.localdomain er
troværdige afsendere af mail.

Jeg kunne naturligvis vælge at give postfix et FQDN, men jeg vil
egentlig hellere frem til at Envelope sender matcher From:
headeren. Dels fordi jeg ikke har et passende anonymt domænenavn jeg
kan bruge til formålet, og dels fordi jeg tidligere har været udsat
for at mail bouncer fordi From og envelope ikke matcher. Hvordan gør
man det med postfix?

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Christian Laursen

Dato : 20-02-08 19:13

Anders Wegge Jakobsen <wegge@obelix.wegge.dk> writes:

> [...]
> kan bruge til formålet, og dels fordi jeg tidligere har været udsat
> for at mail bouncer fordi From og envelope ikke matcher. Hvordan gør

Mon ikke man kan det med canonical-omskrivning?

http://www.postfix.org/ADDRESS_REWRITING_README.html#canonical

--
Christian Laursen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 20-02-08 22:05

Christian Laursen <xi@borderworlds.dk> writes:

> Mon ikke man kan det med canonical-omskrivning?
>
> http://www.postfix.org/ADDRESS_REWRITING_README.html#canonical

Det ser vældigt avanceret ud, men jeg må tilstå at jeg absolut ingen
erfaring har med postfix. Kan du lede mig i retning af en forklaring
der bruger lidt flere ord på at forklare det samme?

Fra : Christian Laursen

Dato : 21-02-08 19:25

> [...]

> erfaring har med postfix. Kan du lede mig i retning af en forklaring
> der bruger lidt flere ord på at forklare det samme?

Nu kiggede jeg lige lidt mere på det, og kan konkludere at jeg vist
var lidt for hurtigt ude. Så vidt jeg kan se er det en smal sag at
omskrive alle mails fra en given bruger på systemet til en at have en
bestemt sender envelope adresse, men der er ikke lige nogen åbenlys
måde at få den til at tage den fra headeren på.

--
Christian Laursen

Fra : Claus Alboege

Dato : 20-02-08 22:31

Hej,

> [...]

> domæne.
> * Websoftware, der gerne vil sende mail.

Var det en mulighed at lade websoftwaren sætte Envelope sender?

<?php
mail('nobody@example.com', 'subject', 'body', null, '-fnobody@example.com');
?>

Mvh
/Claus A

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 20-02-08 22:48

Claus Alboege <csa@csa-net.dk> writes:

> Var det en mulighed at lade websoftwaren sætte Envelope sender?
>
> <?php
> mail('nobody@example.com', 'subject', 'body', null, '-fnobody@example.com');
> ?>

Er det ikke den fulde mailerpath der skal med i den sidste parameter?

Tanken er god, men jeg har ikke lyst til at sidde og håndpatche
software jeg ikke selv skriver. Men som et hurtigt hack kan jeg da
ihvertfald sætte en nogenlunde fornuftig afsender op via phps
sendmail_path option. SÃ¥ du skal have tak for at minde mig om den
mulighed.

Fra : Dennis Trabjerg

Dato : 06-03-08 15:50

Anders Wegge Jakobsen skrev:
> [...]
> domæne.
> * Websoftware, der gerne vil sende mail.

Jeg har haft god erfaring med at definere afsenderen i dens virtualhost

php_admin_value sendmail_path "/usr/sbin/sendmail -t -i -f foo@bar.com"

/Dennis