Tilføjelse af (trådløst) netværk i OpenSUS~
Fra : Bo Bichel Nørbæk

Dato : 15-02-08 22:32

Jeg har planer om at udvide mit lokalnetværk med et trådløst netværk, men
vil samtidig gerne beholde mit nuværende trådnetværk. Efter at jeg har
genopfrisket min viden om TCP/IP, ser det for mig ud til, at jeg bliver
nødt til at lave et nyt undernet til mit trådløse netværk.

Min ruter er en OpenSUSE 10.3-maskine med to (formentlig snart 3
netværkskort:

- Forbindelse til Internettet (eth1): <min eksterne ip-adresse>
- Forbindelse til mit nuværende tråd-LAN (eth0, 192.168.1.0/24): 192.168.1.1
- Forbindelse til mit nye WLAN (192.168.2.0/24): 192.168.2.1

Jeg vil gerne have, at alle maskiner på 192.168.1.0/24 og 192.168.2.0/24
kan "se" hinanden.

Spørgsmål 1: Så vidt jeg kan se, skal jeg sætte noget rutnings-information
op i YaST -> Netværkstjenester -> Rute, Rutningstabel og benytte "Avanceret
konfiguration". Er der nogen, der kan hjælpe mig med, hvad jeg helt præcist
skal putte ind af information her? (Jeg formoder, at jeg skal tilføje to
linier i alt med rutnings-information.)

Spørgsmål 2: Jeg har sat firewallen op, så NAT er aktiveret. Nu er det jo
kun på eth1, jeg ønsker at have dette slået til - og det er kun eth1, der
skal være i den eksterne firewall-zone. Eth0 og eth2 (eller hvad mit
trådløse netværkskort nu kommer til at hedde) skal være i den interne
firewall-zone og skal IKKE maskere de private ip-adresser. Kan nogen
gennemskue, om YaST kan håndtere dette?

Spørgsmål 3: Hvilke trådløse netværkskort til PCI har I fået til at virke i
OpenSUSE 10.3?

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 15-02-08 22:43

fre, 15 02 2008 kl. 22:31 +0100, skrev Bo Bichel Nørbæk:
> [...]
> genopfrisket min viden om TCP/IP, ser det for mig ud til, at jeg bliver
> nødt til at lave et nyt undernet til mit trådløse netværk.

Det er ikke nødvendigt - du kan nøjes med at sætte et trådløst access
point på dit eksisterende net. et trådløst AP kan fås for få hundrede
kr.

Fra : Bo Bichel Nørbæk

Dato : 16-02-08 13:30

Andreas Lorensen wrote:

> Det er ikke nødvendigt - du kan nøjes med at sætte et trådløst access
> point på dit eksisterende net. et trådløst AP kan fås for få hundrede
> kr.

Det lyder jo rart. Det, jeg har brug for i første omgang, er nemlig blot
et "trådløst ethernetkabel".

Nu er jeg ny inden for trådløse netværk - så tilgiv mig, hvis de følgende
spørgsmål virker naive:

- Jeg har søgt lidt på Google, og det ser for mig ud til, at et trådløst
accespunkt fungerer lidt som en ruter + (ethernet)switch. Dvs. har en side,
der skal vende ud mod mit kablede netværk og have en ip-adresse på formen
192.168.1.x - og en side, der skal udgøre selve det trådløse netværk, og
hvor klienterne f.eks. kunne få ip-adresser på formen 10.x.x.x.

- Kan jeg blot sætte et trådløst accespunkt til én af indgangene på min
ethernetswitch vha. et ethernetkabel?

- Er et trådløst accespunkt driverfrit, så jeg kan forvente, at ethvert
trådløst accespunkt virker sammen med Linux?

Fra : Kent Friis

Dato : 16-02-08 13:41

Den Sat, 16 Feb 2008 13:30:22 +0100 skrev Bo Bichel Nørbæk:

> [...]
> spørgsmål virker naive:
>
> - Jeg har søgt lidt på Google, og det ser for mig ud til, at et trådløst

De kan typisk også sættes til at fungere som en bridge.

> + (ethernet)switch.

Nej, hub. (Forskel: Delt båndbredde og alle kan se alt hvad der bliver
sendt).

> [...]
> 192.168.1.x - og en side, der skal udgøre selve det trådløse netværk, og
> hvor klienterne f.eks. kunne få ip-adresser på formen 10.x.x.x.

Ikke hvis du sætter den til at køre som bridge.

> - Kan jeg blot sætte et trådløst accespunkt til én af indgangene på min
> ethernetswitch vha. et ethernetkabel?

Netop.

> - Er et trådløst accespunkt driverfrit, så jeg kan forvente, at ethvert
> trådløst accespunkt virker sammen med Linux?

Den er at betragte som enhver anden host / router på netværket.

Mvh
Kent

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-02-08 23:31

Den Fri, 15 Feb 2008 22:31:53 +0100 skrev Bo Bichel Nørbæk:

> [...]
> gennemskue, om YaST kan håndtere dette?
>
> Spørgsmål 3: Hvilke trådløse netværkskort til PCI har I fået til at

Jeg kan anbefale dig at læse dokumentationen til IPCop på:
http://www.ipcop.org/index.php?module=pnWikka&tag=IPCopDocumentation

MVH.
Karl Erik.

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 16-02-08 16:42

lør, 16 02 2008 kl. 13:30 +0100, skrev Bo Bichel Nørbæk:

> Det lyder jo rart. Det, jeg har brug for i første omgang, er nemlig blot
> et "trådløst ethernetkabel".

så er det netop et trådlst AP du skal bruge.

> [...]
> 192.168.1.x - og en side, der skal udgøre selve det trådløse netværk, og
> hvor klienterne f.eks. kunne få ip-adresser på formen 10.x.x.x.

Du kan bruge en router der også har trådløs mulighed, men det gør det
bre besværligt for dig. Du kan nøjes med et trådløst AP.

> [...]
>
> - Er et trådløst accespunkt driverfrit, så jeg kan forvente, at ethvert
> trådløst accespunkt virker sammen med Linux?

Ja et trådløst AP vil være ligesom en switch. det virker uanset OS, og
virker lige ud af boksen med lidt konfiguration på et webinterface.

/A