chmod
Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-02-08 11:24

Hej.
Jeg har et bibliotek med en masse underbiblioteker med indhold.
Kan jeg sætte permissions (chmod) på alle underbiblioteker og indhold på
en gang?
chmod-?? 755

MVH.
Karl Erik.

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-02-08 11:31

Karl Erik Christensen <none@none.com> writes:

> Jeg har et bibliotek med en masse underbiblioteker med indhold.
> Kan jeg sætte permissions (chmod) på alle underbiblioteker og indhold på
> en gang?
> chmod-?? 755

Ja, med 'chmod -R'.

Men så får kataloger og almindelige filer samme rettigheder, hvilket
ikke nødvendigvis er ønskeligt. Speciel er kataloger der ikke har
x-bitten sat ikke særligt brugbare, men det er kun scripts og
programmer af almindelige filer der skal have x-bitten sat.

Med symbolske rettigheder kan du bruge X til at angive at x-bitten kun
skal sættes på kataloger og filer der allerede har x-bitten sat for en
af rettighedskategorierne.

//Makholm

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-02-08 12:19

Den Tue, 12 Feb 2008 10:30:30 +0000 skrev Peter Makholm:

> [...]
>
> Med symbolske rettigheder kan du bruge X til at angive at x-bitten kun
> skal sættes på kataloger og filer der allerede har x-bitten sat for en

Takker mange gange - jeg havde faktisk fundet chmod -R, men var ikke helt
sikker på "recursive" betydningen.
Det drejer sig om en musik mappe med diverse kunstnere i undermapper og
cd-mapper med musikfiler.
Har installeret "Firefly" (mt-daapd) musikserver på min Ubuntu-server, og
det fungerer glimrende, men alle musikfiler skal jo være tilgængelige for
andre end "owner". Den dukker automatisk op i ITunes på windows.

MVH.
Karl Erik.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-02-08 12:52

Karl Erik Christensen skrev:

> Det drejer sig om en musik mappe med diverse kunstnere i
> undermapper og cd-mapper med musikfiler.

Hvis du kan leve med at alle kataloger får 0755 (drwxr-xr-x) og at
alle filer får 0644 (-rw-r--r--), kan følgende bruges:

#v+
   $ find /sti/til/mappe -type d -print0 | xargs -r0 chmod 0755
   $ find /sti/til/mappe -type f -print0 | xargs -r0 chmod 0644
#v-

Det er muligt at du skal bruge "sudo find" og "sudo chmod" i stedet
for hhv. "find" og "chmod", afhængigt af hvem der kører kommandoen
og hvordan ejerskabene ser ud fra start.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-02-08 12:59

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> writes:

> [...]
>    $ find /sti/til/mappe -type d -print0 | xargs -r0 chmod 0755
>    $ find /sti/til/mappe -type f -print0 | xargs -r0 chmod 0644

Burde være det samme som 'chmod -R u=rwX,go=rX /sti/til/mappe'

//Makholm

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-02-08 13:56

Peter Makholm skrev:

> Burde være det samme som 'chmod -R u=rwX,go=rX /sti/til/mappe'

Det skal nok være rigtigt når du skriver det; jeg kan aldrig huske hvad
bogstaverne står for i chmod (jeg skal altid se i chmod(1) om 'o' nu er
'owner' eller 'other'), så jeg foretrækker tal-udgaven.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jan Fjeldmark

Dato : 12-02-08 12:59

> [...]
> Jeg har et bibliotek med en masse underbiblioteker med indhold.
> Kan jeg sætte permissions (chmod) på alle underbiblioteker og indhold på

find yourdir -type d -exec chmod 755 {} ';'

find søger ned igennem træet og finder filer/directories. yourdir er
startstedet. -type d betyder, at den kun skal finde directories. -exec
betyder at den skal køre en kommando for hver fundet fil/directory. {}
er navnet på det fundne directory. ';' eller alternativt \; afslutter
kommandoen efter -exec. Anførselstegn eller backslash skal angives for
at bash ikke skal tro, at semikolon'et er til den.

Du kan i øvrigt overbevise dig om at den finder det rigige ved først at
skrive

find yourdir -type d

Så vil den blot udskrive de fundne directory-navne.

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-02-08 13:25

Jan Fjeldmark <janf@janf.dk> writes:

> find yourdir -type d -exec chmod 755 {} ';'

Det løser ikke opgaven, der var at ændre rettigheder på både kataloger
og indhold. Men den rigtige løsning kan selvfølgelig overlades til
læseren.

//Makholm

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-02-08 14:13

Den Tue, 12 Feb 2008 11:51:48 +0000 skrev Klaus Alexander Seistrup:

> [...]
>
> Det er muligt at du skal bruge "sudo find" og "sudo chmod" i stedet for
> hhv. "find" og "chmod", afhængigt af hvem der kører kommandoen og

Hej Klaus (og andre)
Filerne kan ikke nøjes med 644 da de skal kunne executes - mener jeg.
rwxr-xr-x
I øvrigt gjorde chmod -R 755 * jobbet - Tak.

MVH.
Karl Erik.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-02-08 15:34

Det lyder interessant, da du tidligere skrev:

> Det drejer sig om en musik mappe med diverse kunstnere i
> undermapper og cd-mapper med musikfiler.

Men fred være med det.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-02-08 14:30

Den Tue, 12 Feb 2008 13:13:25 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> rwxr-xr-x
> I øvrigt gjorde chmod -R 755 * jobbet - Tak.

Nu skal jeg bare have fat i en Roku SoundBridge (Network Music Player)
http://www.rokulabs.com - er der nogen der bruger den?

MVH.
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-02-08 16:31

Den Tue, 12 Feb 2008 14:33:35 +0000 skrev Klaus Alexander Seistrup:

> Men fred være med det.
>
> Mvh,

Jeg er ikke helt med på hvad du mener, Klaus.

MVH.
Karl Erik.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-02-08 16:56

Den 12 Feb 2008 15:30:38 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> Jeg er ikke helt med på hvad du mener, Klaus.

Han mener at det ene sted skriver du at det er data-filer (644),
og det andet sted at de skal kunne executes = program-filer (755).

Mvh
Kent

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-02-08 17:17

Den Tue, 12 Feb 2008 15:55:45 +0000 skrev Kent Friis:

> Han mener at det ene sted skriver du at det er data-filer (644), og det
> andet sted at de skal kunne executes = program-filer (755).
>
> Mvh
> Kent

Ja ok, min fejl. Det er musikfiler, så de skal ikke executes.

MVH.
Karl Erik.