Regler for brugernavne på debian?
Fra : Morten Guldager

Dato : 11-02-08 09:53

Hejsa,

Har sådan en almindelige debian maskine ikke nogle veldefinerede regler for
hvad man må kalde sine brugere? Jeg kunne ikke lige finde det i policy bogen...

/Morten

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-02-08 10:36

Morten Guldager <Morten.Guldager@gmail.com> writes:

> Har sådan en almindelige debian maskine ikke nogle veldefinerede regler for
> hvad man må kalde sine brugere? Jeg kunne ikke lige finde det i policy bogen...

Jeg tror ikke umidelbart der er nogle specielle Debianregler.

//Makholm

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 11-02-08 10:44

Morten Guldager wrote:
> Hejsa,
>
> Har sådan en almindelige debian maskine ikke nogle veldefinerede regler for
> hvad man må kalde sine brugere? Jeg kunne ikke lige finde det i policy bogen...

Linux(Unix) har ikke regler for brugernavne, brugerne bestemmer selv.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-02-08 10:52

Morten Guldager wrote:

> Har sådan en almindelige debian maskine ikke nogle veldefinerede regler for
> hvad man må kalde sine brugere? Jeg kunne ikke lige finde det i policy bogen...

Hvad tænker du på?

Jesper Poulsen

Fra : Morten Guldager

Dato : 11-02-08 13:15

2008-02-11 Jesper Poulsen wrote

> Hvad tænker du på?

Det plejer f.eks. at være god latin ikke at begynde et brugernavn med et
stort bogstav. Jeg kan dog ikke huske hvorfra jeg har den "viden"
Der er sikkert andre regler også. Men de er nok slet ikke debian specifikke
men generelle "UNIX" regler.

/Morten

Fra : Kent Friis

Dato : 11-02-08 16:28

Den 11 Feb 2008 12:14:47 GMT skrev Morten Guldager:
> [...]
> stort bogstav. Jeg kan dog ikke huske hvorfra jeg har den "viden"
> Der er sikkert andre regler også. Men de er nok slet ikke debian specifikke

Fra en bruger der er blevet træt af at skulle bruge shift-tasten
unødigt?

Jeg kan ikke mindes en decideret regel mod at begynde med stort, men
lad være med at lave brugernavne med kun store bogstaver. Ellers
tror systemet man sidder på en gammel terminal der kun KAN skrive
store bogstaver.

Mvh
Kent

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-02-08 22:44

Kent Friis skrev:
> [...]
> lad være med at lave brugernavne med kun store bogstaver. Ellers
> tror systemet man sidder på en gammel terminal der kun KAN skrive

Hvilket virker ret fjollet. Man kan undre sig over hvordan programmer,
så som shell osv. er i stand til at fortolke hvad man mener, hvis det er
flertydigt.

/Lars

Fra : Jesper Krogh

Dato : 12-02-08 06:46

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Kongshøj:

> Hvilket virker ret fjollet. Man kan undre sig over hvordan programmer,
> så som shell osv. er i stand til at fortolke hvad man mener, hvis det er
> flertydigt.

Hvis du ikke ønsker det, så er det jo bare at føje en option til ps
(f-eksempelvis).

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 12-02-08 10:04

Jesper Krogh skrev:
> Hvis du ikke ønsker det, så er det jo bare at føje en option til ps
> (f-eksempelvis).

Den har intet med store og små bogstaver at gøre. Problemet er at hvis
"systemet" har beslutter at der kun kan anvendes store bogstaver i ind-
og uddata fra terminalen, hvordan skal eksempelvis "PS -A" fortolkes -
som "ps -A" eller "ps -a"? Og hvad hvis der også er et program ved navn
"PS"?

/Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 12-02-08 16:25

Den Tue, 12 Feb 2008 10:03:32 +0100 skrev Lars Kongshøj:

> [...]
> og uddata fra terminalen, hvordan skal eksempelvis "PS -A" fortolkes -
> som "ps -A" eller "ps -a"? Og hvad hvis der også er et program ved navn

Så vidt jeg husker bruges PS -A hhv. PS -$A.

Shell'en og programmerne skal overhovedet ikke bekymre sig om det,
det hele foregår i tty driveren.

Mvh
Kent

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 12-02-08 19:03

Kent Friis skrev:
> Så vidt jeg husker bruges PS -A hhv. PS -$A.
> Shell'en og programmerne skal overhovedet ikke bekymre sig om det,
> det hele foregår i tty driveren.

Gys! Det lyder da som et grimt hack i tty-driveren. Den skal finde ud af
(læs: gætte sig til) om det program, det pt. kører på terminalen er et
login-program.

Er dette linux-specifikt eller en generel unix-konvention?

/Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 12-02-08 19:45

Den Tue, 12 Feb 2008 19:03:22 +0100 skrev Lars Kongshøj:

> Gys! Det lyder da som et grimt hack i tty-driveren. Den skal finde ud af
> (læs: gætte sig til) om det program, det pt. kører på terminalen er et
> login-program.

Nej, getty programmet checker for kun store bogstaver, og hvis der
indtastes kun store bogstaver, sættes de nødvendige flag i tty-driveren.

Disse flag kan også sættes manuelt med stty:

stty lcase
stty -lcase

Se stty(1)

> Er dette linux-specifikt eller en generel unix-konvention?

Det er en unix-konvention fra længe før Linux' tid. Terminaler
der kun kan skrive store bogstaver er maaange år tilbage.

Mvh
Kent

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 12-02-08 23:36

Kent Friis skrev:
> Nej, getty programmet checker for kun store bogstaver, og hvis der
> indtastes kun store bogstaver, sættes de nødvendige flag i tty-driveren.

Ja, jeg huske lidt forkert mht. rollefordeling blandt programmerne ved
login.

> Det er en unix-konvention fra længe før Linux' tid. Terminaler
> der kun kan skrive store bogstaver er maaange år tilbage.

Jeg regnede egentligt også med at de var mest udbredt før linuxs tid.

/Lars

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 11-02-08 16:53

Morten Guldager wrote:
> [...]
> hvad man må kalde sine brugere? Jeg kunne ikke lige finde det i policy bogen...

Eneste "regel" jeg kan er:
Kun lowercase til brugernavne.
Grunden til dette er windows' fatte-evne hvis bl.a. man bruger SAMBA.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 11-02-08 17:10

Jesper Staun Hansen <jeshan@es.aau.dk> writes:

> Eneste "regel" jeg kan er:
> Kun lowercase til brugernavne.
> Grunden til dette er windows' fatte-evne hvis bl.a. man bruger SAMBA.

Hmm. Jeg troede nu at det var mail adressering, fx. bruger@localhost,
der gik i fisk fordi mail adresser pr. def. er case-ufølsomme.

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 11-02-08 17:20

Peter Dalgaard wrote:

> Hmm. Jeg troede nu at det var mail adressering, fx. bruger@localhost,
> der gik i fisk fordi mail adresser pr. def. er case-ufølsomme.

Også det :)

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-02-08 22:40

Jesper Staun Hansen skrev:
> Eneste "regel" jeg kan er:
> Kun lowercase til brugernavne.
> Grunden til dette er windows' fatte-evne hvis bl.a. man bruger SAMBA.

Netop en "regel" i gåseøjne. Problemet er vist at der ikke findes nogen
formelle regler, og at forskelligt software er skrevet med forskellige
antagelser om konventioner. Det er nok en god ide at holde sig til små
bogstaver og maksimalt otte tegn - flere en otte er der også programmer,
der ikke er glade for.

/Lars

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-02-08 17:28

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> Hmm. Jeg troede nu at det var mail adressering, fx. bruger@localhost,
> der gik i fisk fordi mail adresser pr. def. er case-ufølsomme.

Nej, local part af emailadresser kan per definition være
case-følsomme, men man bør undgå det. (RFC 2821, afsnit 4.2.2 - jeg er
ret sikker på at tilsvarende findes i RFC 2822).

Om der rent faktisk er understøttelse for case-følsomme local part i
de mest udbredte mailservere har jeg ingen ide om.

//Makholm

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-02-08 22:53

On Mon, 11 Feb 2008 22:40:01 +0100, Lars wrote:

> [...]
> forskellige antagelser om konventioner. Det er nok en god ide at holde
> sig til små bogstaver og maksimalt otte tegn - flere en otte er der

Hvilke programmer kan ikke lide mere end 8 tegn?

Mvh.

--
"You know, if the sun was an oboe, what would you do?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-02-08 23:25

Adam Sjøgren skrev:
> Hvilke programmer kan ikke lide mere end 8 tegn?

Visse programmer, der skal formattere deres uddata i en liste på en
terminal.

Har oplevet problemer med ls på solaris, ps fra procps-pakken.

Har ikke nogen konkret viden om problemet, har bare observeret disse to
tilfælde. Kan ikke sige i hvilket omfang, det har skyldtes programmet,
og i hvilket omfang det er begrænset terminalbredde, der er problemet.

Men der er heldigvis sjældent at man bliver udsat for et brugernavn på
ni tegn, med to store bogstaver, men nogen gange støder man jo på
tåbelige politikker...

/Lars

Fra : Rene Joergensen

Dato : 13-02-08 20:07

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Har oplevet problemer med ls på solaris, ps fra procps-pakken.

Med ps er det ihvertfald en feature :)

euser EUSER effective user name. This will be the textual
             user ID, if it can be obtained and the field width
             permits, or a decimal representation otherwise. The n
             option can be used to force the decimal representation.
(alias uname, user).

--
-René

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-02-08 00:23

On Mon, 11 Feb 2008 23:25:18 +0100, Lars wrote:

> Visse programmer, der skal formattere deres uddata i en liste på en
> terminal.

Ok, hvis det ikke er alvorligere end det, så...

> Har oplevet problemer med ls på solaris, ps fra procps-pakken.

ps viser jo f.eks. hellere ikke hele programmets kommandolinien hvis den
er lang.

Mvh.