SU passwd væk??
Fra : ERLO

Dato : 11-02-08 10:47

Hej gruppe
Jeg har forsøgt at flytte data fra en løst isat harddisk til den i
maskinen monterede.
Det var der så lidt problemer med oprettelse o.s.v., så jeg bootede op
fra KNOPPIX 5.0 CD'en.
Nu kunne jeg så flytte rundt med filerne.
Efter ny opstart, uden den løse harddisk,kan jeg bruge mit brugerpasswd
men superuserpasswd er forkert.
Hvad er grunden - har jeg ramt noget med sikkerhedsbeskyttelse af hda og
dermed låst SU-passwd??
Jeg har ledt i mange manuals men kan ikke finde et emne der kommer i
nærheden af mit problem.

Med venlig hilsen
Ernst Løgstrup

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 11-02-08 10:35

ERLO wrote:
> [...]
> dermed låst SU-passwd??
> Jeg har ledt i mange manuals men kan ikke finde et emne der kommer i

Prøv: sudo su -
Så er du root og kan sætte et nyt root-password

Eller brug livecd (KNOPPIX)
Fuld beskrivelse her:
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Reset_a_Lost_Root_Password

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : ERLO

Dato : 13-02-08 15:07

Jørgen Heesche skrev:

> Prøv: sudo su -
> Så er du root og kan sætte et nyt root-password

> [...]
Det med at ændre SU password uden at have et SU password er for mig umuligt.
Her er hvad jeg er nået til:
I princippet skal man ind og ændre i filen: /etc/shadow da det er her
det krypterede password er gemt.
Der har så på vejen været problemer med at skrive til filen, men det er
alt sammen lykkedes. Jeg har brugt nano, live-CD,tilføjelse "single" i
linjen kernel i GRUB.
Det er lykkedes at lave et UNIX-password. Men det kan ikke bruges til noget.

Nu har jeg set at der i /etc er en fil ved navn passwd kan det være her
at der skal tilføjes et eller andet?

Med ven lig hilsen
Ernst Løgstrup

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 13-02-08 22:09

ERLO wrote:
> Jørgen Heesche skrev:

.... SKIP ...

> [...]
> noget.
>
> Nu har jeg set at der i /etc er en fil ved navn passwd kan det være her

Hvorfor er det umuligt at ændre root password?
Har du fulgt vejledningen i afsnittet Procedure i wikien:
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Reset_a_Lost_Root_Password
Bemærk kommandoen:
chroot /mnt/gentoo /bin/bash
Se 'man 2 chroot':
chroot() changes the root directory to that specified in path.

Derefter ændres password med kommandoen passswd-

Der skal ikke editeres i filerne /etc/passwd og /etc/shadow.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : ERLO

Dato : 14-02-08 11:54

Jørgen Heesche skrev:

> [...]
>
> Derefter ændres password med kommandoen passswd-
>
> Der skal ikke editeres i filerne /etc/passwd og /etc/shadow.

Hej Gruppe

Jeg har fulgt vejledningerne ( 3 forskellige) og når også at indtaste
nyt UNIX password de to gange som kræves.
På min ene harddisk (5Gb)virkede denne nemme metode:

1. Single 2.mkdir /d 3.mount /dev/hda1 /d 4.chroot /d 5.passwd root
(password skrives to gange) 6. ctrl+alt+del

Jeg har læst mange forskellige indlæg om emnet, også dem fra juli måned
07 her i gruppen.
Den password-ændring jeg slås med (MAXTOR 40 Gb HD) er opstået på
følgende måde: Jeg har en maskine som kører upåklageligt.
Så har jeg en harddisk som ikke indgår indgår i maskinen, men hvorpå der
er nogle data som jeg vil overføre til harddisken i maskinen.
Jeg sætter dataharddisken til pos. slave og hænger den på IDE0 sammen
med maskinens MASTER.
På denne måde er det lykkedes at overføre de ønskede filer.
Herefter er maskinens og slave HD's SU-Password ændret.
Så er at jeg spørger: Skyldes denne password-ændring en form for
systembeskyttelse?

I WIN 98 SE har jeg ingen problemer med at udveksle filer imellem mine
diske med denne fremgangsmåde.

Mvh. Ernst Løgstrup.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 14-02-08 11:39

ERLO wrote:
.... SKIP ...

> [...]
> Herefter er maskinens og slave HD's SU-Password ændret.
> Så er at jeg spørger: Skyldes denne password-ændring en form for

Kopiering af filer fra slave HD til master HD kan ikke give problemer,
og slet ikke medføre passwordændinger.
Har den disk du har tilføjet været master i et andet system?; er du
sikker på, at du ikke har kopieret en gammel /etc/passwd file.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : ERLO

Dato : 14-02-08 13:20

Jørgen Heesche skrev:
> [...]
> Har den disk du har tilføjet været master i et andet system?; er du
> sikker på, at du ikke har kopieret en gammel /etc/passwd file.

Hej
Nej, det er jeg ikke sikker på.
Men alle forsøg på passwd-ændring skulle jo have løst det problem - som
det skete med min lille HD.
Kan jeg have givet en forkert kommando med f.eks -u, eller sådan noget.
Med venlig hilsen
Ernst Løgstrup.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 14-02-08 13:50

ERLO wrote:

> [...]
> det skete med min lille HD.
> Kan jeg have givet en forkert kommando med f.eks -u, eller sådan noget.
Det er ikke til at vide hvilke fejl du måtte have begået.
cp -u (--update) skulle kun gavne ved kun at kopiere nyere filer.
-u, --update
copy only when the SOURCE file is newer than the destination
file or when the destination file is missing

Prøv evt. at fjerne den ekstra disk. Måske kan du så få styr på systemet.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jens Henrik Leonhard~

Dato : 14-02-08 19:36

Kan problemet være at tastaturet er forskelligt sat op ved de
forskellige boots?

hvis det er tilfældet så brug et password der kun indeholder a-z og 0-9

/Jens Henrik

Fra : ERLO

Dato : 15-02-08 10:47

ERLO skrev:

> [...]
> det skete med min lille HD.
> Kan jeg have givet en forkert kommando med f.eks -u, eller sådan noget.
Hej
Så lykkedes det at genskabe SU-passwd.
Problemet fandt sin løsning da jeg i fstab fjernede en uaktuel harddisk
hdb1.
Med venlig hilsen og tak for ideerne.
Ernst Løgstrup

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-02-08 15:08

On Wed, 2008-02-13 at 14:06 +0000, ERLO wrote:
> alt sammen lykkedes. Jeg har brugt nano, live-CD,tilføjelse "single" i

I share filen ligger passwordet krypteret ... retter du med nano er det
ikke krypteret ... ergo er det ikke et password.

Du skal starte dit operativ system med boot parameteren "single" og
rette passwordet med kommandoen "passwd"