Problem med Synology og NFS
Fra : Jesper Laursen

Dato : 10-02-08 20:15

Hejsa

Langt om længe kom min Popcornhour NMT...jubii.. Jeg gik straks igang med at
sætte den op.

Jeg er dog stødt på et problem med kommunikationen til min Synology DS106e.
Jeg kan ikke rigtigt få en "nfs" til at køre sammen med maskinen. Jeg håber
derfor på lidt eksperthjælp herinde - here goes.

Min Synology består af 3 "drev" : Public, ftp og Photo. Jeg har fulgt
hi-jacks guide til opsætning af nfs. Jeg kan bare ikke få det til at køre.

Firmware osv er opdateret. Jeg taster følgende:

vi /etc/exports

herefter skal jeg have delt en mappe på "Public", der hedder Isos og
indtaster derfor:

/Public/Isos 10.0.*(ro,no_root_squash)

Herefter starter jeg selvfølgelig serveren og det ser ud til at køre. Min
NAS kører på 10.0.0.30. Jeg taster så følgende i Popcorn:

nfs://10.0.0.30:/Public/Isos

Ovenstående procedurer virker bare ikke. Nogle der kan fortælle hvad jeg gør
galt? Jeg har slavisk fulgt hi-jacks guide.

På forhånd tak.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-02-08 20:47

On Sun, 10 Feb 2008 20:15:15 +0100
"Jesper Laursen" <jesper.laursen@fjernfjernit.dk> wrote:

> /Public/Isos 10.0.*(ro,no_root_squash)

Jeg antager, at du vil tillade alle adresser i adresserummet 10.0.0.0 -
10.0.255.255 adgang til drevet?

Prøv med dette i stedet for:
/Public/Isos 10.0.0.0/16(ro,no_root_squash)

Forklaring: * virker ikke som wildcard i DNS.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jesper Laursen

Dato : 10-02-08 21:28

"Michael Rasmussen" <mir@miras.org> skrev i en meddelelse
> [...]

Prøv med dette i stedet for:
/Public/Isos 10.0.0.0/16(ro,no_root_squash)

Forklaring: * virker ikke som wildcard i DNS.

Hej Michael..

Jeg kunne nu godt komme på nfs, men alle mapper er tomme. Der er åbenbart
ikke "gemt" rigtigt den mappe, som skal køre på nfs.
Som beskrevet indeholder "public" på diskstation en del mapper - heriblandt
"Isos". Hvis jeg tilgår min NAS via regulær netværksdrev i explorer, så
hedder stien bare "Z:".
Jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg skal få gemt/lavet den korrekte sti til
visning i nfs.

Jeg har forsøgt din forklaring, som blot viser, at mapperne er tomme. Det
virker fint som samba. Som Samba står der:
smb://10.0.0.30/public (smb vistnok i [])

som nfs skriver jeg: nfs://10.0.0.30:/public (Her er mapperne tomme)

Hvad tror du, at jeg præcis skal skrive til exportfilen for at få visning
fra en undermappe på "public" der hedder "Isos"?

Jeg skrev i eksportfilen:
/public/Isos 10.0.0.0/16(ro,no_root_squash)
herefter ESC
herefter :wq ENTER

stoppede og startede serveren, som tilsyneladende starter fint.

Min Popcorn NMT har adressen 10.0.0.20 hvis dette har noget at sige.

På forhånd tak for din hjælp. Jeg håber min forklaring giver mening. Jeg er
ikke så skarp i dette her. :)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-02-08 23:08

On Sun, 10 Feb 2008 21:27:30 +0100
"Jesper Laursen" <jesper.laursen@fjernfjernit.dk> wrote:

> Jeg skrev i eksportfilen:
> /public/Isos 10.0.0.0/16(ro,no_root_squash)
Jeg er ikke sikker, men prøv følgende:
/public/Isos 10.0.0.0/16(ro,no_root_squash,no_subtree_check)

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen