MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Hukommelsesproblem i Vista
Fra : JBJ

Dato : 25-02-08 15:35

Emnet er lidt misvissende da der ikke er tale om Ram problemer men derimod
den måde Vista håndterer hukommelse på. Det kan dog også være en HW fejl så
det skal jeg have fundet ud af, Toshiba support er ikke til megen hjælp med
det her. Jeg håber der er et Vista Geni her der kan kaste lys over følgende,
eller i det mindste nogen der har oplevet det samme.

Der sker dette:

Når jeg surfer med IE7 og har mere end 7 faneblade åbne er det som om
windows løber tør for ram, lige pludselig kan jeg ikke åbne flere faneblade
og højre touchpad knap reagerer ikke. Minimerer jeg IE7 og højreklikker på
skrivebordet virker dette heller ikke. Lukker jeg derimod et par
programmer(det er kun Yahoo messenger og coreTemp der kører), så virker
højreklik igen.
Som regel når dette sker kan jeg heller ikke få joblisten frem, men lukker
jeg Yahoo så kan jeg, og ser nu at der er brugt omkring 47% hukommelse,
under processor kan jeg se at:

Yahoo bruger som regel kun op til 50MB,
Iexplorer 27 - 150MB
og Dwm.exe(Skrivebordsstyring) sluger som regel op til 120MB.

Jeg har slået aero fra og bruger minimalt af alt det gejl der er i Vista, så
jeg har også tonet viduesfarven ned. Basic set har jeg fulgt de guider der
er på Vistaguide.dk for at få mere ud af systemet, men alligevel sker det
næsten hver gang jeg bruger IE og kommer til at bruge for mange tabs.

Derudover bruger jeg den til Videoafspilning, via VLC eller GOM player, og
musik via Winamp. Jeg spiller ikke.
Her sker det dog aldrig at den løber tør.

Det er Vista Home Premium og generelt synes jeg den kører dårligere end Home
Basic gjorde på 2GB ram.

Min bærbar er en Toshiba satellite L40-139:

Intel Celeron M 520 1.6Ghz, 2GB DDR II 667Mhz(som passer til modellen),
Toshiba 120GB S-ata HDD, Atheros Wi-fi kort(internt), Intel 943GML
Chipset(ifølge Toshiba).
Kommer med Norton Internet security installeret.

Jeg har også udvidet åbne forbindelser ved dette trick, og sat dem til 10:

http://vistarewired.com/2007/04/16/increase-the-number-of-simultaneous-downloads-in-internet-explorer-7

Men det har ikke afhjulpet problemet.

Derefter har jeg sat auto tunning til High: netsh int tcp set global
autotuninglev=high

Det har dog ikke afhjulpet problemet.

Det er stort set som om Vista simpelthen løber tør for ram, men det kan jeg
jo se at den ikke gør når der kun er brugt 47% af 2GB samt en swapfil på
4096MB.

Det jeg ikke forstår er at der er andre som har lignende system og de har
ikke dette problem.

Jeg har lige skannet med Dr. Web Cure it og den fandt intet, Norton finder
heller ikke noget.

De ting som jeg mener måske kan have en indflydelse er :
1. Norton Internet Security 2007, som måske har en fejl og gør at dette
sker.
2. Cpu'en er en 533Mhz FSB og ram er 667Mhz FSB(skulle dog kun have
indflydelse hvis ram var langsommere end cpu). Memtest siger de er ok.
3. Vista har en fejl som gør at den ikke frigiver hukommelse igen, men det
bare hober sig op indtil fejlen sker.
4. At der er en fejl på min CPU eller i chipsættet.

Hvis det er nummer 4, er der så nogen der har et program hvor man kan teste
dette?

Jeg vil meget gerne tale med andre der har oplevet dette, specielt hvis det
er Toshiba ejere:) Men også gerne nogen med anden konfig, så jeg i det
mindste kan udelukke HW.

JBJ

Fra : JBJ

Dato : 28-02-08 02:04

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> det er Toshiba ejere:) Men også gerne nogen med anden konfig, så jeg i det

Jeg er åbenbart ikke den eneste der er rendt ind i dette, men her er en
løsning :

http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=269

Have you experienced any of these problems with Windows Vista? After opening
a large number of programs and windows, you try to launch a new program or
open a new browser tab or even switch back to an already running program and
instead:

You get a strange "out of memory" message, despite the fact that you're
using only a fraction of the RAM installed on your system.
The window opens but its contents refuse to load.
The window opens, but menus are missing, dialog boxes are empty, or buttons
don't work.
In my case, I experienced this problem regularly on multiple Vista systems
when I opened Outlook 2007, Forte Agent, Adobe Acrobat (editing three or
four large documents), BlogJet, Windows Live Writer, Word (working with
several large documents), and IE7 with more than 30 tabs. The problem
vanished for me, as it does for most people, when I closed a few windows,
but that's obviously not the ideal solution. After all, what's the point of
having all that RAM if you can't use it?

The problem, as it turns out, is as old as the Windows NT family. I've found
references to this issue that date back to the mid-1990s and Windows NT 3.1
and 3.5. The fix for Vista, just as for those much older versions of
Windows, involves editing a key in the Windows Registry.

First the problem: Windows sets aside a blob of system memory called the
desktop heap, which it uses to store user interface objects such as windows,
menus, and hooks. The Microsoft Advanced Windows Debugging and
Troubleshooting Blog offers a dense, but still readable explication of the
problem and why it occurs (it's a two-part series: read the Desktop Heap
Overview first and if your eyes haven't glazed over read the shorter Desktop
Heap Part 2 for details that are specific to 64-bit Windows, systems with
3GB of RAM, and Windows Vista).

The fix for 32-bit Windows Vista is simple: The interactive desktop heap
size needs to be bumped up to a value greater than its default setting of
3072KB. I recommend a conservative approach: increase the value to 4096 and
try that for a while. If you continue to bump into the problem, try a higher
value. On one system here, I've been running without issues using a value of
8192KB.

Before I explain how to make the change, I offer the following disclaimers:
Editing the Registry is not a trivial task. If you make a mistake, or if
your system doesn't work the way mine does, you could end up causing damage
to data or render your system unbootable. You do this at your own risk.

OK, with that out of the way, here are the step-by-step instructions:

Click Start, type regedit in the Search box, and click the Regedit icon that
appears at the top of the Start menu.
Click OK in response to the UAC prompt.
In Registry Editor, navigate to the following key:
HKEY_LOCAL_MACHINE
- SYSTEM
- - CurrentControlSet
- - - Control
- - - - Session Manager
- - - - - SubSystems
In the contents pane to the right, double-click the Windows value from the
bottom of the list. This opens an Edit String dialog box containing a very
long text string.
Scroll through this text value until you find the section that begins with
SharedSection. Change the second value from its default of 3072 to a higher
number. Do not change any other values.

Restart the computer. If your experience is like mine, you'll find that
those odd error messages are gone and that you're able to open many more
windows without any display issues.

Håber det kan hjælpe andre:) Jeg vil anbefale at exportere Subsystems nøglen
før man laver ændringer:)

JBJ