MS Windows
briani 27239
Tjenester i Vista?
Fra : JBJ

Dato : 25-02-08 13:18

Hvilke tjenester skal køre på en dansk Vista Home Premium og senere når den
bliver opgraderet til SP1, og hvilke kan man med sikkerhed slå fra?

Den kører wi-fi gennem trådløs router med indbygget firewall så Vista
firewall er slået fra, dog ligger der Norton Internet security 2007 på den,
er dog ikke sikker på at jeg fornyer den når jeg kan bruge gratis clamwin
istedet.

Helst en liste på dansk:)

JBJ

Fra : Micky

Dato : 25-02-08 19:17

Den 25-02-2008, skrev JBJ:
> [...]
> er dog ikke sikker på at jeg fornyer den når jeg kan bruge gratis clamwin

Der findes den her http://www.blackviper.com./WinVista/servicecfg.htm
desværre ikke dansk.
Men der er måske en som kender til en dansk side, da jeg også selv
helst have en på dansk.

/Micky

Fra : JBJ

Dato : 28-02-08 02:05

"Micky" <mickydk@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> desværre ikke dansk.
> Men der er måske en som kender til en dansk side, da jeg også selv helst

Hej Micky, tak for svaret:) Jeg kender godt Blackviper men vil dog helst
have denne liste på dansk da det er en dansk vista jeg har:)

JBJ

Fra : Micky

Dato : 28-02-08 10:51

JBJ forklarede:
> "Micky" <mickydk@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hej Micky, tak for svaret:) Jeg kender godt Blackviper men vil dog helst have
> denne liste på dansk da det er en dansk vista jeg har:)

Det sammen har jeg.
Men mon ikke der snart er en som kan hjælpe?

/Micky

Fra : Kurt Brixen

Dato : 28-02-08 19:29

On Thu, 28 Feb 2008 10:51:13 +0100, Micky <mickydk@gmail.com> wrote:

>Det sammen har jeg.
>Men mon ikke der snart er en som kan hjælpe?

Her er de danske navne på tjenesterne. Hvor der kun er ét navn hedder den det
samme på dansk.

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Application Experience
Application Information: Programoplysninger
Application Layer Gateway Service: Gatewaytjeneste til programlaget
Application Management: Programadministration
Background Intelligent Transfer Service: BITS (Background Intelligent Transfer
Service)
Base Filtering Engine: BFE (Base Filtering Engine)
Block Level Backup Engine Service: Tjeneste til sikkerhedskopiering på
blokniveau
Certificate Propagation: Overførsel af certifikat
CNG Key Isolation: CNG-nøgleisolering
COM+ Event System
COM+ System Application: COM+-systemprogram
Computer Browser: Computerbrowser
Cryptographic Services: Kryptografiske tjenester
DCOM Server Process Launcher: Startprogram til DCOM Serverproces
Desktop Window Manager Session Manager: Sessionshåndtering af Styring af
skrivebordsvindue
DFS Replication
DHCP Client: DHCP-klientprogram
Diagnostic Policy Service: Diagnosticeringspolitik-tjeneste
Diagnostic Service Host: Diagnosticeringstjenestevært
Diagnostic System Host: Diagnosticeringssystemvært
Distributed Link Tracking Client
Distributed Transaction Coordinator: DTC (Distributed Transaction Coordinator)
DNS Client: DNS-klient
Extensible Authentication Protocol: EAP (Extensible Authentication Protocol)
Fax
Function Discovery Provider Host: Udbydervært til registrering af funktioner
Function Discovery Resource Publication: Udgivelse af
funktionsregistreringsressourcer
Group Policy Client: Gruppepolitikklient
Health Key and Certificate Management: Tilstandsnøgle og
certifikatadministration
Human Interface Device Access: Adgang til brugerstyrede inputenheder (HID)
IKE and AuthIP IPsec Keying Modules: IKE- og AuthIP Ipsec-nøglemoduler
Interactive Services Detection
Internet Connection Sharing (ICS): ICS (Internet Connection Sharing)
IP Helper: IP-hjælpefunktioner
IPsec Policy Agent
KtmRm for Distributed Transaction Coordinator: KtmRm til Distributed Transaction
Coordinator
Link-Layer Topology Discovery Mapper: Mapper til link-layer-topologi
Microsoft .NET Framework NGEN v2.0.50727: Microsoft .NET Framework NGEN
v2.0.50727_X86
Microsoft iSCSI Initiator Service: Microsoft iSCSI-initiatortjeneste
Microsoft Software Shadow Copy Provider: Microsoft
Software-øjebliksbilledprovider
Multimedia Class Scheduler: Multimedieklassestyring
Net.Tcp Port Sharing Service
Netlogon
Network Access Protection Agent
Network Connections: Netværksforbindelser
Network List Service: Tjenesten Netværksliste
Network Location Awareness: NLA (Network Location Awareness)
Network Store Interface Service: Tjenesten Grænseflade til netværkslagring
Offline Files: Offlinefiler
Parental Controls: Forældrekontrol
Peer Name Resolution Protocol: PNRP (Peer Name Resolution Protocol)
Peer Networking Grouping: Gruppering af peer-netværk
Peer Networking Identity Manager: Identitetsstyring for peer-netværk
Performance Logs & Alerts: Ydelseslogger og -beskeder
Plug and Play
PnP-X IP Bus Enumerator: PnP-X IP Bus-optælling
PNRP Machine Name Publication Service: PNRP – Tjeneste til udgivelse af
computernavn
Portable Device Enumerator Service: Optællingstjeneste for bærbar enhed
Print Spooler
Problem Reports and Solutions Control Panel Support: Understøttelse af
kontrolpanelet Problemrapporter og løsninger
Program Compatibility Assistant Service: Programkompatibilitetsassistent
Protected Storage: Beskyttet lager
Quality Windows Audio Video Experience
ReadyBoost
Remote Access Auto Connection Manager
Remote Access Connection Manager
Remote Procedure Call (RPC): RPC (Remote Procedure Call )
Remote Procedure Call (RPC) Locator: RPS-søger (Remote Procedure Call)
Remote Registry
Routing and Remote Access: Routing og Remote Access
Secondary Logon: Sekundært logon
Security Accounts Manager: Sikkerhedskontohåndtering
Security Center: Sikkerhedscenter
Server
Shell Hardware Detection: Hardwaregenkendelse på brugergrænsefladen
SL UI Notification Service: SL UI-meddelelsestjeneste
Smart Card: Chipkort
Smart Card Removal Policy: Politik for fjernelse af chipkort
SNMP Trap
Software Licensing: Softwarelicensering
SSDP Discovery: SSDP-registrering
Superfetch
System Event Notification Service: SENS (System Event Notification Service)
Tablet PC Input Service: Tjenesten Tablet PC Input
Task Scheduler: Opgavestyring
TCP/IP NetBIOS Helper: Tjenesten TCP/IP NetBIOS Helper
Telephony: Telekommunikation
Terminal Services
Terminal Services Configuration: Konfiguration af Terminal Services
Terminal Services UserMode Port Redirector: Portomdirigering til Terminal
Services i brugertilstand
Themes: Temaer
Thread Ordering Server: Trådsorteringsserver
TPM Base Services
UPnP Device Host: Vært for UpnP-enheder
User Profile Service: Tjenesten Brugerprofil
Virtual Disk: Virtuel disk
Volume Shadow Copy: Øjebliksbillede af diskenhed
WebClient: Webklient
Windows Audio
Windows Audio Endpoint Builder: Slutpunktsgenerator i Windows Audio
Windows Backup: Windows Sikkerhedskopiering
Windows CardSpace
Windows Color System: Windows Farvesystem
Windows Connect Now - Config Registrar
Windows Defender
Windows Driver Foundation - User-mode Driver Framework: Windows Driver
Foundation - USD-struktur (user-mode driver)
Windows Error Reporting Service: Windows-fejlrapporteringstjeneste
Windows Event Collector
Windows Event Log: Windows-hændelseslog
Windows Firewall
Windows Image Acquisition (WIA): Windows-billedscanning
Windows Installer
Windows Management Instrumentation
Windows Media Center Extender Service: Windows Media Center-extendertjeneste
Windows Media Center Receiver Service: Windows Media Center-modtagertjeneste
Windows Media Center Scheduler Service: Tjenesten Windows Media
Center-planlægning
Windows Media Center Service Launcher: Startprogram til Windows Media
Center-tjenester
Windows Media Player Network Sharing Service
Windows Modules Installer: Installationsprogram til Windows-moduler
Windows Presentation Foundation Font Cache 3.0.0.0
Windows Remote Management (WS-Management)
Windows Search
Windows Time
Windows Update
WinHTTP Web Proxy Auto-Discovery Service: WinHTTP-tjenesten Web Proxy
Auto-Discovery
Wired AutoConfig: Automatisk konfiguration af traditionelt netværk
WLAN AutoConfig
WMI Performance Adapter
Workstation: Arbejdsstation

Fra : Kurt Brixen

Dato : 28-02-08 19:33

Her er listen igen med længere linjer:

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Micky

Dato : 28-02-08 21:37

Den 28-02-2008, skrev Kurt Brixen:
> [...]
> WinHTTP Web Proxy Auto-Discovery Service: WinHTTP-tjenesten Web Proxy
> Auto-Discovery Wired AutoConfig: Automatisk konfiguration af traditionelt

Mange tak Kurt

/Micky

Fra : JBJ

Dato : 29-02-08 13:20

> Mange tak Kurt
>
> /Micky

Mange tak kurt:) Men, er det de tjenester som skal/bør køre eller dem alle
sammen?
Hvilke kan man med sikkerhed slå fra? F.eks. har jeg i loggen en fejl vedr.
print spooler, hvilket jeg ikke forstår da jeg ingen printer har og aldrig
har haft en tilsluttet. Jeg har dog en usb scanner, men det skulle da ikke
have noget med print spooler at gøre.

JBJ

Fra : Kurt Brixen

Dato : 29-02-08 17:52

On Fri, 29 Feb 2008 13:19:30 +0100, "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote:

>Mange tak kurt:) Men, er det de tjenester som skal/bør køre eller dem alle
>sammen?

Det er dem alle sammen - i hvert fald på min maskine med Windows Ultimate.

> [...]
>har haft en tilsluttet. Jeg har dog en usb scanner, men det skulle da ikke

Jeg lavede oversættelsen for lettere at kunne bruge
http://www.blackviper.com/WinVista/servicecfg.htm
- der har jeg brugt den spalte der hedder "Safe".

Det ser ud som om du skal lade Print spooler stå til Automatisk.

På denne side
http://www.blackviper.com/WinVista/supertweaks.htm
har jeg gjort følgende:

Number One: User Account Control
- ingen ændringer (pga. sikkerheden)

Number Two: System Restore and Indexing Features
- slået fra da jeg bruger Acronis True Image i stedet.

Number Three: Windows Sidebar
- slået fra

Number Four: Remote Assistance and Remote Desktop
- slået fra

Number Five: Vista Aero (Themes)
- beholdt - jeg kan godt lide udseendet.

Number Six: Updated Drivers
?

Number Seven: Lighten System Tray
- har jeg også kigget på

Number Eight: Add/Remove Programs
- har jeg kigget på

Number Nine: Services
- det er den lange liste med tjenester, og der har jeg brugt "Safe"

Det synes jeg har givet en pc der starter hurtigt, og skrivebordet er også klar hurtigt.
Fra jeg tænder og til login-skærmen: 0:47
Skrivebord klar med alle ikoner: 1:00
Harddisken helt stille: 1:20

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 29-02-08 18:07

JBJ skrev:

>F.eks. har jeg i loggen en fejl vedr. print spooler, hvilket jeg ikke
>forstår da jeg ingen printer har og aldrig har haft en tilsluttet.

er der ikke en xps printer installeret som standard i Vista

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : JBJ

Dato : 03-03-08 23:17

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> er der ikke en xps printer installeret som standard i Vista
>
> --
> Ivan V. Klattrup
> http://klattrup.dk

Jo, men det er nu ikke en printer men derimod en XPS document writer - gør
at man kan printe til en fil som man kan gemme.

JBJ

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 08-03-08 20:59

JBJ skrev:

>Jo, men det er nu ikke en printer men derimod en XPS document writer - gør
>at man kan printe til en fil som man kan gemme.

Jo det er også en printer.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : JBJ

Dato : 15-03-08 11:55

> Jo det er også en printer.
>
> --
> Ivan V. Klattrup
> http://klattrup.dk

OK:) Ville der ske noget ved at afinstallere denne?

JBJ