MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Blue Screen of Death efter Windows XP opda~
Fra : MicJen

Dato : 22-02-08 07:25

Hej

Jeg skulle skifte BIOS batteriet i en IBM 600X. Det lykkedes osse
fint.

I samme omgang opgraderede jeg rammen. Jeg havde 2x128 MB liggende,

den har max ram i nu (320MB).

Dette kørte fint et par dage. Så besluttede jeg mig for at opdatere
den XP som så på den. Det var en XP m. SP1.
Det skal siges at ejeren ikke benytter den så tit.

Fint nok. Jeg kører windows update og der er en lang række
opdateringer.

Jeg sætter den til at downloade og installere de opdateringer. Efter
nogen tid skal computeren genstartes. Og det er så her problemerne
starter.

Når XP starter op kommer den til "XP splash screen", og så kommer der
en BSOD (Blue Screen Of Death).

Det er ikke muligt at starte op i "en tilstand hvor computeren sidst
virkede", da system gendannelse ikke var slået til inden
opdateringerne blev igangsat.

Jeg kan starte op i "fejlsikret tilstand" og "fejlsikret tilstand m.
kommando prompt", men IKKE i nogen af de andre (heller ikke
"fejlsikret tilstand med netværk".

Jeg har i håb om at det skulle være nogle netkort drivere deaktiveret
disse i Enhedshåndtering, uden held.

Jeg har afinstalleret de opdateringer som har noget med SP2 at gøre,
det drejer sig dog kun om 4 stk. Dvs der er en lang række
opdateringer
som stadig er installeret.

Spørgsmålet er hvilke opdateringer som er blevet installeret. Kan man
se det noget sted? I én eller anden LOG fil? For så tænker jeg at
hvis
man afinstallerer disse, så skulle man kunne komme tilbage til der
hvor den virkede sidst velsagtens?

BSOD'en kom med en fejlkode der indikerede ramfejl (division by
zero),
men har kørt memtest86+ i 12 timer i streg med 13 passes uden nogen
fejl. Dette må vel udelukke rammen.

Anyways, så modtager jeg gerne tips og idéer som kan hjælpe mig til
at
få en fungerede bærbar igen.

På forhånd tak

Fra : John

Dato : 22-02-08 16:44

"MicJen" <michaelgsjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det var en XP m. SP1.

Uha :(

> Det skal siges at ejeren ikke benytter den så tit.

Ligegyldigt. Pc'en er uden tvivl 'syltet' godt til, eftersom:

"Du kan tilslutte en ny pc - som ofte bliver solgt med Windows XP SP1 - til
en DSL-forbindelse, hente en kop kaffe, og når du kommer tilbage har nogen
overtaget din computer ... En maskine med Windows XP Service Pack 2 klarede
sig meget bedre og formåede at afværge alle angreb i de to uger"
http://comon.dk/index.php/news/show/id=20324

Install af sp2 lykkes næppe, når pc'en er inficeret.

> Jeg kan starte op i "fejlsikret tilstand"

Fint.

Afbryd forbindelsen til internettet. Forsøg dernæst om du ka' rense dyret
ved at scanne for virus og spyware. Lykkes det ikke, kan gratis CureIt
(kræver ingen install, kan køre fra en ram stick) måske udvirke miraklet:
http://freedrweb.com/

Lykkes øvelsen, kan en yderligere scanning med gratis SuperAntispyware
anbefales:
http://www.superantispyware.com/superantispyware.html

Virker det hertil, kan du nu igen forsøge at installere sp2 (hent og gem på
CD):
http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

Tilslut derefter internet, og hent øvrige opdateringer.

Lykkes det ikke, bør en geninstallation nok overvejes.

Tip: Tilslut aldrig internet til en pc med xp uden sp2 :)

God arbejdslyst!

John

Fra : Baslo

Dato : 23-02-08 22:46

"John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://freedrweb.com/
>
> Lykkes øvelsen, kan en yderligere scanning med gratis SuperAntispyware

Lige et indspark fra sidelinien.

Stor tak til John for at have gjort mig opmærksom på CureIt. Gennem længere
tid har jeg kæmpet for at blive en trojaner kvit. Antvirusprogrammet AVG
fandt den hver gang jeg startede enten stifinder eller Internet Explorer op,
og jeg bad hver gang pligtskyldigst programmet om at fjerne den. Det gjorde
den også (iflg. dens egne oplysninger altså), og bad mig genstarte
computeren. Efter genstart var problemet nøjagtig det samme.
SuperAntiSpyware opførte sig fuldstændig magen til. Selv om begge blev kørt
i fejlsikret tilstand kunne de ikke klare opgaven. En gennemkørsel med den
online virusscanner fra Trend Micro kunne heller ikke hjælpe.

Med CureIt kørt fra en USB stick i fejlsikret tilstand tog det ca. 2 min. Så
var min maskine ren. Også iflg. AVG og SuperAntiSpyware (der begge tog ca.
40 min. om at køre maskinen igennem).

Ikke så dårligt gået af et lille program på 8 MB der køres direkte fra USB
sticken.
Thoeger

Fra : John

Dato : 24-02-08 00:41

"Baslo" <ttoet@invalid> skrev i en meddelelse

> Stor tak til John for at have gjort mig opmærksom på CureIt

Velbekomme!

> Med CureIt kørt fra en USB stick i fejlsikret tilstand tog det ca. 2 min.
> Så var min maskine ren

Rart at ku' gi' en hjælpende hånd!

Tak for tilbagemelding!

John

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 22-02-08 16:50

MicJen kom med følgende:
> [...]
> Det skal siges at ejeren ikke benytter den så tit.
>
> Fint nok. Jeg kører windows update og der er en lang række
SNIP

Et hurtigt skud fra hoften, også selvom du skriver at du har testet
RAM'en: prøv at skifte tilbage til de andre RAM-klodser.

...::JMJ::..

Fra : Jørgen E.

Dato : 27-02-08 00:22

> [...]
>hvis
>man afinstallerer disse, så skulle man kunne komme tilbage til der

Det kan du i "Tilføj og fjern programmer" hvis du sætter flueben
ved vis opdateringer.

Fra : MicJen

Dato : 28-02-08 10:14

Har prøvet at køre CureIt både express og complete scan. Det gav intet
desværre.
Jeg prøver at skifte rammen og ser om det skulle betyde noget.

Fra : MicJen

Dato : 28-02-08 11:18

Hej Jørgen E.

Den "option" er desværre ikke tilgængelig. Måske noget som er kommet
med SP2?

Mvh
Michael

Fra : MicJen

Dato : 28-02-08 12:13

Jeg har prøvet at følge denne artikel fra MS

http://support.microsoft.com/kb/823836

Målet er at afinstallere de opdateringer som blev installeret, og som
tilsyneladende har medført at XP ikke kan starte op.

Problemet er at når jeg har indtastet den lange sti/kommando så får
jeg at vide: Adgang Nægtet.

Jeg er logget ind som administrator og det er i fejlsikret tilstand på
XP jeg arbejder.

Fra : MicJen

Dato : 07-03-08 03:07

Det er heller ikke rammen. Pillede den ud, og startede med de onboard
64MB. Samme resultat.

Tilgengæld gjorde jeg det at starte i fejlsikret tilstand og
installere SP2.

Dét gjorde tricket.

Den startede op i normal tilstand herefter.

Installerede herefter en masse af de opdateringer som er nødvendige
fra Windows update.

Alt fungerer nu.