MS Windows
briani 27239
??- CMOS størrelse forkert ??
Fra : ulrich

Dato : 20-02-08 08:29

Hallo!

'Batterispænding lav' - og 'CMOS størrelse forkert' meldes der ved
opstart.
Ur og dato er så ved hver start nulstillet til 2001.

Bundkortet 'MS8308D/E' har jeg netop installeret. Batteriet er nyt. Der
var to stk. CPU med kortet. En 700Mhz som sad i kortet, og en 1500Mhz som
iflg. manual skulle være understøttet. - Det er sidstnævnte som anvendes.

En bekendt i branchen taler om at opgradere BIOS. Jeg har søgt, men endnu
ikke fundet adresse at downloade fra.

Bortset fra denne lille fejl kører alt ganske fint, uret skal blot
justeres ved hver start.

Styreprogram er XP Prof. SP1

Mon der er råd for at rette op på problemet, eller skal jeg finde et bedre
kort??

Håber nogen kan hjælpe, jeg vil blive meget glad!

'ulrich'

Fra : Pindsvinet

Dato : 20-02-08 09:18

"ulrich" <pilgrim.cyclemotors@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> bedre
> kort??
>
> Håber nogen kan hjælpe, jeg vil blive meget glad!

Har du prøve at resette BIOS? Det kan hedde noget "load factory settings"
eller noget i den stil.

Fra : ulrich

Dato : 20-02-08 13:05

"Pindsvinet" <allan@harlvig.dk_SLET> wrote in message

> "ulrich" <pilgrim.cyclemotors@mail.dk> skrev i meddelelsen

Der

> Har du prøve at resette BIOS? Det kan hedde noget "load factory settings"
> eller noget i den stil.

Er det ikke 'load default settings'?

Jeg glemte at fortælle at det hed: 'Wrong CMOS memory size', - altså
RAM størrelse på kortet.

Fra : Ole C

Dato : 20-02-08 09:34

ulrich skrev blandt andet:

> [...]
> Der var to stk. CPU med kortet. En 700Mhz som sad i kortet, og en
> 1500Mhz som iflg. manual skulle være understøttet. - Det er

Har du prøvet at nulstille BIOS?

> En bekendt i branchen taler om at opgradere BIOS. Jeg har søgt, men
> endnu ikke fundet adresse at downloade fra.

Og du har søgt direkte hos BIOS-producenten?

> [...]
> justeres ved hver start.
>
> Styreprogram er XP Prof. SP1
>
> Mon der er råd for at rette op på problemet, eller skal jeg finde et

Kortet er næppe fabriksnyt, så der er jo mulighed for at det er delvis
defekt...

--
vh
Ole C

Fra : ulrich

Dato : 20-02-08 13:20

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
>
> Og du har søgt direkte hos BIOS-producenten?

> Kortet er næppe fabriksnyt, så der er jo mulighed for at det er delvis

Hej Ole!

Nulstille BIOS? - 'Load defaults' - ikke?

'Bios producenten'? - Har søgt på 'Matsonic' og MS, men ikke rigtigt
fundet brugbart.

Award software har scannet BIOS og drivers. BIOS type er AMI. - Max
Memory 'Unknown MB'

Jo kortet er fra april 01, men ser fint ud, og som sælger udtrykte -
blot lå og samlede støv. - Det tog nogen tid at vække det til live.
'ulrich'

Fra : Ole C

Dato : 20-02-08 15:32

ulrich skrev blandt andet:

> Nulstille BIOS? - 'Load defaults' - ikke?

Nej - decideret nulstilling.
Det skal sandsynligvis gøres ved at flytte en jumper frem og tilbage på
boardet - uden spænding på maskinen.

> 'Bios producenten'? - Har søgt på 'Matsonic' og MS, men ikke rigtigt
> fundet brugbart.

Njae - det er jo bundkortets producent - men jeg har vist fundet den
her:
http://www.bios-drivers.com/drivers/195/195234.htm
Du skal lige registrere dig først - men det er åbenbart gratis.

> Jo kortet er fra april 01, men ser fint ud, og som sælger udtrykte
> - blot lå og samlede støv. - Det tog nogen tid at vække det til live.

Det sidste synes jeg lyder ildevarslende!
Hvad mener du? - og hvad gjorde du for at "vække det til live"?

Og så ser jeg at du andetsteds skriver, at den siger 'Wrong CMOS memory
size'.
Det synes jeg lyder som om det er en forkert type RAM du har proppet i.

--
vh
Ole C

Fra : ulrich

Dato : 20-02-08 16:27

> [...]
> size'.
> Det synes jeg lyder som om det er en forkert type RAM du har proppet i.

Javel, - det er det som forstås ved nulstilling. Det samme opnås vel ved at
fjerne batteriet for en stund?

Jeg kontaktede i dag sælger. Han er vist helt reel. Kortet havde ligget
urørt en rum tid, med et batteri som så helt havde mistet spænding.

Okay! - 'vække til live'? - Det varede blot nogen tid - med spænding på -
inden der kom reaktion på skærmen.

Ifølge manual kører den med PC100/PC133 RAM. Den er monteret med 2 x 256MB
PC133. Jeg har netop omstillet fra PC100 til den korrekte værdi PC133. Ved
ikke om det har betydning.

Jeg tænkte faktisk at 'CMOS memory RAM' var noget permanent, uafhængig af
den øvrige hukommelse.

Tak for linket. - Har ikke prøvet endnu.

Bedste hilsen,
'ulrich'

Fra : Ole C

Dato : 20-02-08 18:03

ulrich skrev blandt andet:
> Javel, - det er det som forstås ved nulstilling. Det samme opnås vel
> ved at fjerne batteriet for en stund?

Hm...det burde det vel, men er ikke ganske sikker....

> [...]
> spænding.
> Okay! - 'vække til live'? - Det varede blot nogen tid - med spænding

Lyder ikke godt.

> Ifølge manual kører den med PC100/PC133 RAM. Den er monteret med 2 x
> 256MB PC133. Jeg har netop omstillet fra PC100 til den korrekte værdi
> PC133. Ved ikke om det har betydning.

Det lyder rigtigt.

> Jeg tænkte faktisk at 'CMOS memory RAM' var noget permanent,
> uafhængig af den øvrige hukommelse.

Øh....

> Tak for linket. - Har ikke prøvet endnu.

Selv tak.

--
vh
Ole C

Fra : ulrich

Dato : 20-02-08 17:14

> [...]
> size'.
> Det synes jeg lyder som om det er en forkert type RAM du har proppet i.

Lige en melding mere. - Det er endny ikke lykkedes at hente opgradering,
men det kommer nok.

Den eneste fejlmelding under start er nu 'battery low', og den mister
stadig hukommelse efter få minutter.

Well, jeg må se, hvad sker.
'ulrich'

Fra : Ole C

Dato : 20-02-08 18:17

ulrich skrev blandt andet:

> Lige en melding mere. - Det er endny ikke lykkedes at hente
> opgradering, men det kommer nok.

Forhåbentlig.

> Den eneste fejlmelding under start er nu 'battery low', og den mister
> stadig hukommelse efter få minutter.

Såfremt du er sikker på at batteriet er i orden (?), så er det altså
underligt, at den bliver ved med at glemme indstillingerne....
Et gæt kunne være, at nogle elektrolytkondensatorer er "tørret ind" mens
bundkortet har ligget. Det er desværre nok ikke lige til at se, for det
er som regel lige modsat: at et bundkort er blevet flittigt brugt i
nogle år, og man så nogle gange ser at de er ved at "krybe ud af deres
eget skind"

> Well, jeg må se, hvad sker.

- og lad os få en rapport

--
vh
Ole C

Fra : Jørgen E.

Dato : 26-02-08 23:57

"ulrich" <pilgrim.cyclemotors@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Ole!
>
> Nulstille BIOS? - 'Load defaults' - ikke?

Det nulstiller IKKE BIOS, men loader bare defaults eller hvilken
version man nu vælger.
Data gemmes i CMOS som nulstilles typisk via en jumper på bundkortet
eller simpelthen ved at kortslutte to ben.
Husk at afbryde for strøm til bundkortet imens.
Herefter skal default instillinger i BIOS loades og tilpasses.

Fra : Ole C

Dato : 27-02-08 01:45

Jørgen E. skrev blandt andet:

> [...]
> eller simpelthen ved at kortslutte to ben.
> Husk at afbryde for strøm til bundkortet imens.

Som tidligere svaret - ja,da

> Herefter skal default instillinger i BIOS loades og tilpasses.

BIOS bør være i default efter en nulstilling.

--
vh
Ole C

Fra : Jørgen E.

Dato : 27-02-08 23:36

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Som tidligere svaret - ja,da

> BIOS bør være i default efter en nulstilling.

Jeg tror ikke du helt forstår - det er ikke BIOS du nulstiller
(den kan du kun ændre ved at flashe med en anden).
Du nulstiller din CMOS som er loadet via BIOS. Hvilken BIOS
indstilling du loader bestemmer du så selv, der er typisk flere
og best performencen kunne være en bedre mulighed.

Fra : Ole C

Dato : 28-02-08 10:23

Jørgen E. skrev blandt andet:

> Jeg tror ikke du helt forstår - det er ikke BIOS du nulstiller
> (den kan du kun ændre ved at flashe med en anden).

Ja, ja - jeg anvendte daglig tale

> Du nulstiller din CMOS som er loadet via BIOS. Hvilken BIOS
> indstilling du loader bestemmer du så selv, der er typisk flere
> og best performencen kunne være en bedre mulighed.

Efter en nulstilling plejer alle BIOS-indstillinger at stå i "default" -
jeg har da i hvert fald aldrig oplevet andet.
Og det er et udmærket udgangspunkt for videre fejlfinding, inden man
begynder en evt. optimering.

--
vh
Ole C

Fra : Jørgen E.

Dato : 29-02-08 00:19

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Efter en nulstilling plejer alle BIOS-indstillinger at stå i "default" - jeg har da i
> hvert fald aldrig oplevet andet.

Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men jeg tror det faktisk ikke,
da jeg ikke mener du ændrer noget i BIOS ved et reset.
Når du loader defaults nulstiller du netop din BIOS til standard konfig.
men det må da komme an på en prøve.

Fra : Ole C

Dato : 27-02-08 01:55

Til Jørgen E.:

Kan vi ikke få dig til at rette dit tegnsæt i Outlook Explorer under
Funktioner>Indstillinger>Send>
knappen "Internationale indstillinger" - og sætte det til "Vesteuropæisk
(ISO)"
I øjeblikket bruger du "Windows-1252", som gør det meget besværligt for
at kommentere dine indlæg, fordi TDC's newsserver ikke accepterer det
tegnsæt.
Og vi er trods alt en hel del TDC-brugere....

--
vh
Ole C

Fra : Jørgen E.

Dato : 27-02-08 23:43

> [...]
> tegnsæt.
> Og vi er trods alt en hel del TDC-brugere....

Jo det gjorde jeg da gerne, men den står faktisk til det Vesteuropæisk ISO
Kan der gå "ged" i det ?

her er hvad header siger :

Fra : Ole C

Dato : 28-02-08 10:14

Jørgen E. skrev blandt andet:

> Jo det gjorde jeg da gerne, men den står faktisk til det
> Vesteuropæisk ISO Kan der gå "ged" i det ?
>
> her er hvad header siger :

Besynderligt.
Kig lige på dit indlæg d. 27. kl. 23:56 - altså som det står i
nyhedsgruppen.
Jeg læser i din header at tegnsættet er "Windows-1252"- og når man så
besvarer indlægget, vil OE som standard bruge det samme tegnsæt, som TDC
nægter at modtage.
Dine senere indlæg er ganske rigtigt i "iso-8859-1"

--
vh
Ole C

Fra : Ham selv

Dato : 28-02-08 11:34

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> nægter at modtage.
> Dine senere indlæg er ganske rigtigt i "iso-8859-1"

jeg finder det også besynderligt - jeg fedter lidt rundt i WM og ind imellem
får jeg fejl. jeg har nu som du tidl anbefalede lavet en knap med valg af
tegnsæt, men det er ski da for dumt at man skal synkronisere samt åbne en
ikke afsendt mail flere gange for at tømme udbakken.......

jeg venter spændt på at der måske er en eler ander kan løse problemet -
noget reg.-edit måske - hvem ved

vista er på mange måder ok, men jeg har sku ind imellem lyst til at tømme
udbakken ud over dette os - det kræver sku tålmodighed.

gu ved hvad der sker når sp1 kommr - jeg mener, alle de
gør-det-selv-løsninger der er blevet lavet gennem tiderne. Ka sp1 mon kapere
det?

det blir nok en re-install.... suk

Fra : Jørgen E.

Dato : 29-02-08 00:14

"Ham selv" <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
> [...]

Kan det måske være noget med, at OE vælger samme tegnsæt som er
i indlægget man besvarer. Jeg har næsten ikke anden forklaring, da jeg
ikke har ændret noget i min opsætning de sidste par år mindst.