MS Windows
briani 27239
Laaaaangsomt trådløst i Vista
Fra : René Løweneck

Dato : 18-02-08 10:41

Hej !

Min lille bærbare med Vista, kørre sindsygt langsomt. Kun 7-800kbit selvom
forbindelses ikonet melder om god 54mbit forbindelse. Hastigheden er målt på
TDC's hjemmeside, men hastigheden er tilsvarende lav på det interne net.

Jeg har en mistanke om, at det er Vista, der laver noget lort af en slags.
Muligvis Defender, men den kan jeg åbenbart ikke afinstallere

Er der nogen herinde, der har et løsningforslag ? Pleeeeaase )

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Ole C

Dato : 18-02-08 10:57

René Løweneck skrev blandt andet:

> [...]
> selvom forbindelses ikonet melder om god 54mbit forbindelse.
> Hastigheden er målt på TDC's hjemmeside, men hastigheden er

De 54 Mbit er den teoretiske hastighed mellem din router og din computer
(- og vil i praksis være meget lavere). Det tal viser altså ikke noget
om det faktiske forhold.
De 700-800 Kbit du måler på TDC's hastighedstest svarer til en opkobling
på 1 Mbit. Hvis du betaler for mere, bør du afprøve hastigheden via et
netkabel direkte fra routeren til din computer for at se om det er
bedre.

> Jeg har en mistanke om, at det er Vista, der laver noget lort af en
> slags. Muligvis Defender, men den kan jeg åbenbart ikke afinstallere

Muligvis - selvom jeg umiddelbart ikke rigtig tror at Defender er
synderen, medmindre den konflikter med andet sikkerhedssoftware som du
måske har installeret?

--
vh
Ole C

Fra : jama

Dato : 18-02-08 14:56

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Muligvis - selvom jeg umiddelbart ikke rigtig tror at Defender er
> synderen, medmindre den konflikter med andet sikkerhedssoftware som du

Det samme ville jeg gøre/prøve.
jama

Fra : René Løweneck

Dato : 18-02-08 20:02

Hej Ole !

> De 54 Mbit er den teoretiske hastighed mellem din router og din computer
> (- og vil i praksis være meget lavere). Det tal viser altså ikke noget om
> det faktiske forhold.

Nej, det er selvfølgeligt rigtigt. Det viser jo kun, at det trådløse netkort
hugger på G båndet, sorry.

> De 700-800 Kbit du måler på TDC's hastighedstest svarer til en opkobling
> på 1 Mbit. Hvis du betaler for mere, bør du afprøve hastigheden via et
> netkabel direkte fra routeren til din computer for at se om det er bedre.

Jeg burde selvfølgelig have nævnt, at jeg kører med en 8mb linie, sorry. Og
at de andre maskiner med andre styresystemer kører som de skal, dels på det
trådløse net, som på internettet.
Problemet er således isoleret til den ene bærbare, med Vista.

Fra : Ole C

Dato : 18-02-08 21:49

> [...]

> skal, dels på det trådløse net, som på internettet.
> Problemet er således isoleret til den ene bærbare, med Vista.

Ja. så er vi da lidt klogere
Men jeg ville nu stadig afprøve problem-maskinen med et netkabel i et
forsøg på at isolere problemet.

--
vh
Ole C

Fra : Ole C

Dato : 18-02-08 11:11

René Løweneck skrev blandt andet:

> Jeg har en mistanke om, at det er Vista, der laver noget lort af en
> slags. Muligvis Defender, men den kan jeg åbenbart ikke afinstallere

Defender kan ikke afinstalleres, men kan ifølge de kloge hoveder
deaktiveres:
Kontrolpanel>Administration>Tjenester:
Find "Windows Defender": Stop og Deaktiver.

--
vh
Ole C

Fra : René Løweneck

Dato : 18-02-08 20:04

Hej Ole !

> Defender kan ikke afinstalleres, men kan ifølge de kloge hoveder
> deaktiveres:
> Kontrolpanel>Administration>Tjenester:
> Find "Windows Defender": Stop og Deaktiver.

Glimrende idé, det har jeg lige prøvet. Desværre hjalp det ikke.

Fra : Ole C

Dato : 18-02-08 21:52

> Glimrende idé, det har jeg lige prøvet. Desværre hjalp det ikke.

Det regnede jeg heller ikke med
Mit kendskab til Vista er stærkt begrænset, så mine forslag går på at
prøve de "sædvanlige" ting: først og fremmest en kabelforbindelse
direkte til computeren, som jeg nævnte i et andet svar - slette
netkortets driver og evt. finde ud af om der er en opdatering - slette
selve forbindelsen og oprette den igen fra scratch etc.
Hvad bruger du i øvrigt til at konfigurere det indbyggede netkort? Jeg
har oplevet en del problemer med peoducenternes mere eller mindre
fantasifulde konfigurationsprogrammer, hvorimod det altid er gået glat
for mig, når jeg har brugt Windows eget (Zero Configuration).
--
vh
Ole C

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-08 19:11

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> René Løweneck
> http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
> Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Hej.

Jeg bruger også Vista sammen med en trådløs internetforbindelse. Men jeg har
absolut ingen problemer med hastigheden. Og jeg nægter at tro at Defender
sluger noget af din hastighed. Hvis din hastighed via trådløs router er
væsentlig lavere end direkte kabel til adsl modem, tror jeg nærmere det er
en indstilling i den trådløse router der skal kigges på.

M.v.h.

CM

Fra : René Løweneck

Dato : 18-02-08 20:09

Hej CM !

> [...]
> router er væsentlig lavere end direkte kabel til adsl modem, tror jeg
> nærmere det er en indstilling i den trådløse router der skal kigges på.

Nej, de andre maskiner med XP og 2000, kører som et hult drøn. Problemet er
isoleret til min lille bærbare med Vista. Nå ja, og det hele er trådløst
forresten )

Fra : Sørensen

Dato : 19-02-08 05:25

"René skrev >
> Nej, de andre maskiner med XP og 2000, kører som et hult drøn. Problemet
> er isoleret til min lille bærbare med Vista. Nå ja, og det hele er
> trådløst forresten )

Jeg ville opgradere til XP )

vh.
Sørensen

Fra : René Løweneck

Dato : 19-02-08 09:05

Hej Sørensen !

> Jeg ville opgradere til XP )

Det er jeg også så tæt på ))

Det virker og så laver det ikke en masse mærkeligt smovs, som f.eks. div.
tunneller over netforbindelsen. Og det er vel at mærke, ikke noget man selv
er herre over

Fra : Andreas Wöllike

Dato : 20-02-08 04:03

> Hej Sørensen !

> Det er jeg også så tæt på ))

Gør det! Vista er noget LORT!

Fra : Straight Talk

Dato : 20-02-08 06:36

Det er ikke min erfaring.

Fra : Andreas Wöllike

Dato : 20-02-08 07:10

Straight Talk wrote:

> Det er ikke min erfaring.

OK, hvad er din erfaring så? Er det "kun" semi lort i forhold til XP?

Mine egne erfarninger med Vista hvad netværk angår har været så frustrende
og tidskrævnende, at Microsoft burde give mig en gratis XP licens!

XP kører som smurt i olie, Vista kører som smurt i lort!

Fra : Straight Talk

Dato : 20-02-08 09:56

On Wed, 20 Feb 2008 07:10:23 +0100, "Andreas Wöllike"
<aw4ft@hotmail.com> wrote:

>OK, hvad er din erfaring så?

At det kører upåklageligt pånær problemer med hastighed på visse
SSL-forbindelser. Mit lokaltnet virker problemfrit sammen med andre
iwindows præ-vista maskiner og en enkelt linux-box.

>Er det "kun" semi lort i forhold til XP?

Jeg gi'r mig ikke af at med at skrotte et helt operativsystem eller
kalde det for lort blot p.g.a. lidt netværks-problemer.

>Mine egne erfarninger med Vista hvad netværk angår har været så frustrende
>og tidskrævnende, at Microsoft burde give mig en gratis XP licens!

Det er selvfølgelig surt - men kan kun gentage at det ikke er min
erfaring.

>XP kører som smurt i olie, Vista kører som smurt i lort!

Nå. Mine W2K maskiner har altid kørt som smurt, hvorimod det samme
ikke altid har kunnet siges om XP'erne. Er XP så alligevel noget lort?

Fra : jopa

Dato : 20-02-08 17:42

"Andreas Wöllike" <aw4ft@hotmail.com> skrev

> Gør det! Vista er noget LORT!

Korrekt Vista kører suverænt kræver så nok lidt mellem ørene ind i mellem,
det er nok det der er dit problem

John

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 19-02-08 00:46

man, 18 02 2008 kl. 10:40 +0100, skrev René Løweneck:
> [...]
> Muligvis Defender, men den kan jeg åbenbart ikke afinstallere
>
> Er der nogen herinde, der har et løsningforslag ? Pleeeeaase )

Jeg tror det er et problem med tcp window scaling / autotuning

Du kan forsøge at gøre følgende:
Aben en kommandopromt ved højreklik og kør som administrator
Skriv denne kommando

netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled

Hvis det ikke hjælper så slå autotuning til igen ved i komandopromten
med denne kommand.

netsh interface tcp set global autotuninglevel=normal

/Andreas

Fra : René Løweneck

Dato : 19-02-08 09:13

Hej Andreas !

> [...]
> med denne kommand.
>
> netsh interface tcp set global autotuninglevel=normal

Jeg har lige prøvet at skrive det, men den kendte ikke kommandoen. Men jeg
prøver lige at Google lidt videre ad den vej. Tak for leadet

Fra : René Løweneck

Dato : 19-02-08 11:35

Hej alle !

Løsningen på mit problem er fundet !

Det viste sig, at når jeg slettede driveren til det trådløse netkort -
Atheros AR5007EG - 2 gange, så kom jeg tilbage til en version der virkede
med fuldt skrald.

Det er altså straffen for hele tiden at holde at opdateret ))