MS Windows
briani 27239
Skal jeg vælge vista 32 eller 64 bit?
Fra : Per

Dato : 14-02-08 15:24

Når jeg installerer vista på min bærbare, så spøger vista
om jeg ønsker installation af 32 eller 64 bit.
Hvad skal jeg svare?
Jeg har en office 2003, som jeg helst skal benytte ellers
ikke noget særligt.
Min maskine har 3gb memory og kan max. have 8gb.
Hvad fordele og ulemper har de 2 systemer ellers?

--
Hilsen Per J.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-02-08 11:35

3GB Ram er det højeste du kan udnytte med 32bit OS Du kan installere 4
men på grund af forskellige ting med adresseringen kan du ikke udnytte
den sidste ca. 1GB og nogle MB's anbefaler ikke at du går over 2GB med
32Bit OS.
Med 64Bit OS kan du gå over 4GB hvis dit MB støtter det. Bemærk at du
ikke vil have noget udbytte af at gå fra 3 til 4GB.
Derudover er der så spørgsmålet om der findes 64bit drivere til dit
hardware og om al din software er kompatibel med Vista 64. Office 2003
er.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : N_B_DK

Dato : 15-02-08 21:04

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> wrote in message
> [...]
> men på grund af forskellige ting med adresseringen kan du ikke udnytte
> den sidste ca. 1GB og nogle MB's anbefaler ikke at du går over 2GB med

Det passer jo ikke det der, det er direkte løgn, folk må være direkte
idioter når de gang på gang kommer med løgne, pga de ikke vil indrømme de
tager fejl.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 21:20

N_B_DK wrote:
> [...]
>
> Det passer jo ikke det der, det er direkte løgn, folk må være direkte
> idioter når de gang på gang kommer med løgne, pga de ikke vil indrømme

Min IBM T61 med 32Bit Vista og 4GB RAM ville ikke præsentere med end 3GB
flat out, så måske det er realiteterne, hvilken hardware får du 4GB
effektivit ud af?

Hvad for en LTO robot er du på jagt efter ?

Fra : N_B_DK

Dato : 18-02-08 00:54

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> wrote in message

> Min IBM T61 med 32Bit Vista og 4GB RAM ville ikke præsentere med end
> 3GB flat out, så måske det er realiteterne, hvilken hardware får du
> 4GB effektivit ud af?

Nej det er ikke realiteterne, fakta er at mange desktop chipset ikke kan
udnytte alle 4GB, men workstation/server chipset lider oftest ikke af denne
"fejl".

> Hvad for en LTO robot er du på jagt efter ?

noget med plads til +20 bånd.

Fra : Frandsen

Dato : 21-02-08 10:41

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Nej det er ikke realiteterne, fakta er at mange desktop chipset ikke kan
> udnytte alle 4GB, men workstation/server chipset lider oftest ikke af

Man kan også være ramt af MMIO ( Memory Mapped IO ). Mange add-in kort og
on-board kontrollere kræver memory, som altså skal snuppes fra de 4 GB. Så
du har hele 4GB til rådighed på din computer?

Humlen i det hele er jo, at 64bit OS kan håndtere rigtig meget mere RAM end
32bit, hvis man har brug for det, og motherboardet selvfølgelig også
understøtter det.

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-08 01:14

N_B_DK wrote:
> [...]
>
> Nej det er ikke realiteterne, fakta er at mange desktop chipset ikke kan
> udnytte alle 4GB, men workstation/server chipset lider oftest ikke af

Vi taler forbi hinanden. Vista er et klient OS og vil som sådan ikke
normalt køre på hardware der magter den opgave (jeg ved godt den kan
klare 4GB) så meningmand skal ikke forvente at se 4GB ram efter
opgradering af sin fine HP Pavillion 3496873947.

> noget med plads til +20 bånd.

Kunne en IBM 3583 med 2 x LTO1 drev være interessant så smid mig en mail
(psu'en i min mail server er stået af så hvis mail bouncer så prøv igen
imorgen aften der skulle mailserver være frisk)

Fra : N_B_DK

Dato : 22-02-08 23:57

> Kunne en IBM 3583 med 2 x LTO1 drev være interessant så smid mig en
> mail (psu'en i min mail server er stået af så hvis mail bouncer så
> prøv igen imorgen aften der skulle mailserver være frisk)

Du har mail ;)

Fra : -= ? =-

Dato : 16-02-08 11:48

> [...]
>
> Det passer jo ikke det der, det er direkte løgn, folk må være direkte
> idioter når de gang på gang kommer med løgne, pga de ikke vil indrømme de

Hvad er det der ikke passer?? Hvad er så fakta??

Fra : N_B_DK

Dato : 18-02-08 00:55

"-= ? =-" <etellerandet@migselv.com> wrote in message
> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvad er det der ikke passer?? Hvad er så fakta??

Fakta er at det er chipsettet og ikke at det er windows XP/vista 32bit der
gør at kun ca 3GB kan ses/udnyttes.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 18-02-08 14:31

Det stod måske ikke tydeligt nok for dig men jeg gjorde opmærksom på
at det er MB der begrænser det.
At nogen Server chipset ikke har denne begrænsning er ret ligegyldigt
her. Hvor mange private kender du som kører med et server chipset?

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : N_B_DK

Dato : 18-02-08 15:17

> [...]
> At nogen Server chipset ikke har denne begrænsning er ret ligegyldigt
> her. Hvor mange private kender du som kører med et server chipset?

Jeg gør f.eks, livet er for kort til desktop maskiner.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 19-02-08 13:59

Det vil sige at du kender en.
Jeg kender ingen. Så du er klart i undertal.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : N_B_DK

Dato : 20-02-08 20:36

> Det vil sige at du kender en.
> Jeg kender ingen. Så du er klart i undertal.

Ja men det ændrer ikke på at det ikke er windows der ikke kan styre mere end
3GB ram, præcis om det heller ikke er bilerne i dk, der maks må køre 130Km/t
på motorvejene, men fordi der er den hastigheds begrænsning, betyder det så
at bilerne ikke kan køre hurtigere ?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-02-08 12:35

Hvor har jeg hævdet at det var Windows (32bit) der ikke kunne styre
mere end 3GB RAM?

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : N_B_DK

Dato : 22-02-08 17:45

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> wrote in message
> Det stod måske ikke tydeligt nok for dig men jeg gjorde opmærksom på
> at det er MB der begrænser det.

Aha.

citat: 3GB Ram er det højeste du kan udnytte med 32bit OS

news:j1qar3tgr06nt775i1j3i4o9aiug3fvrs2@4ax.com og sjovt nok skriver du også
at han ingen gavn vil ahve af at gå fra 3 -> 4GB ram, er du synsk, eller ved
du noget som vi andre ikke ved om hans brug af computeren?