MS Windows
briani 27239
Drivere
Fra : Jørgen

Dato : 11-02-08 17:20

HVIS jeg gør alvor af det og formaterer min gamle maskine, er det jo ikke
nok med Recovery-CD'erne. Jeg må forudse, at Skærmdriver, Lyddriver og
Netdrivere ryger sig en tur også.

Kan man, mens maskinen trods alt ter sig nogenlunde anstændigt, "suge" de
pågældende drivere ud og lagre dem til senere brug?

Hvis ikke - hvordan sikrer jeg mig da oplysninger nok til finde og downloade
de rigtige drivere? Jeg har åbnet alle linierne i Enhedshåndteringen og
udprintet dem for om muligt at se der, hvilke komponenter der er i dan. Er
det en farbar vej?

Jeg skal jo også have en AVG til virussen og en SP2 Til min Win XP.

Mvh Jørgen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-02-08 17:26

Jørgen skrev:

> HVIS jeg gør alvor af det og formaterer min gamle maskine, er det jo ikke
> nok med Recovery-CD'erne.

Jo, hvis det vitterligt er recovery-cd'er (og du ikke selv har
fjernet et specialdrev eller pillet ved indholdet), så gendanner
de maskinen præcis som da den blev købt.

Hvis det 'bare' er en cd med den Windows der hører med, så er det
muligt at du skal ud at finde drivere.

Medion leverer alle drivere foruden recovery-system.

--
Bertel

Fra : O. Skjold

Dato : 11-02-08 17:43

Jørgen skrev i

<klip>

> HVIS jeg gør alvor af det og formaterer min gamle maskine, er
> det jo
> ikke nok med Recovery-CD'erne. Jeg må forudse, at Skærmdriver,
> Lyddriver og Netdrivere ryger sig en tur også.

På de recover-CD'er jeg har set er driverne integreret, ellers
giver det ikke meget mening. Ellers bør de være med maskinen på
en seperat CD.

> Kan man, mens maskinen trods alt ter sig nogenlunde anstændigt,
> "suge" de pågældende drivere ud og lagre dem til senere brug?

Ja måske men enkelt er det ikke.

> [...]
> Enhedshåndteringen og udprintet dem for om muligt at se der,
> hvilke
> komponenter der er i dan. Er det en farbar vej?

Ja. Efter installation kan du åbne enhedshåndtering igen og ud
fra de oplysninger du har printet kan du se hvilke komponenter
der mgl. drivere. Dem finder du typisk på den pågældende
fabrikants hjemmeside. Der findes vist også nogle programmer der
angiveligt kan finde ud af det for dig men dem har jeg ikke den
store tiltro til, måske andre har bedre erfaringer. Husk også
drivere til bundkort/chipsæt. Selvom Windows genkender delene
bliver ydelsen bedre med de "rigtige" drivere.

Hvis det er en mærkevare-PC du har (recovery-CD'er lugter lidt af
det), så kan du måske hente alle nødvendige drivere på
PC-fabrikantens hjemmeside og det gør det noget nemmere.

> Jeg skal jo også have en AVG til virussen

Søg på google efter "free avg".

> og en SP2 Til min Win XP.

Jeg vil råde dig til at hente SP2 inden du formatterer og
installere den inden du går på nettet med din nyinstallerede
maskine. Årsagen er, at du med en gl. XP får
Blaster/Sasser/whatever-virus inden for sekunder/minutter hvis du
mangler SP.

Du kan fx hente SP2 ved SDU her:
http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

Ellers fås SP2 med Windows Update.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 11-02-08 18:35

"Jørgen" <laybourn@c.dk> skrev i meddelelsen

> Kan man, mens maskinen trods alt ter sig nogenlunde anstændigt, "suge" de
> pågældende drivere ud og lagre dem til senere brug?
(...)
> Jeg skal jo også have en AVG til virussen og en SP2 Til min Win XP.

Bare et supplement til Bertels- og O.Skjolds svar:

Hvad angår alle de programmer, jeg har liggende, som ikke fulgte med, da jeg
købte min computer, og som jeg ikke har på CD-rom (som f.eks. dit AVG), så
har jeg lavet en mappe på ét af de drev, som der ikke er installeret et OS
på, der slet og ret hedder "Installationsfiler".
Her lægger jeg alle de relevante .exe- og .zip-filer, der skal bruges til at
installere de pågældende programmer.

Det samme kan man vel gøre med drivere - og ikke mindst med XPs SP2.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-02-08 20:43

Den 11-02-08 17.20 skrev Jørgen følgende:

> Kan man, mens maskinen trods alt ter sig nogenlunde anstændigt, "suge" de
> pågældende drivere ud og lagre dem til senere brug?

Sagtens! Tjek DriverMax, der endda er gratis:
http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-drivermax.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sammenlign dagens pc med en pc i 1986, og gys over datidens priser.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 11-02-08 21:15

Kim Ludvigsen skrev:

>Sagtens! Tjek DriverMax, der endda er gratis:
>http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-drivermax.html

du trænger til en opdatering
"DriverMax only works on Windows Vista, Windows XP (all service packs) and
Windows 2003 Server."
http://www.drivermax.com/download.htm

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-02-08 22:32

Den 11-02-08 21.15 skrev Ivan V. Klattrup følgende:

> du trænger til en opdatering
> "DriverMax only works on Windows Vista, Windows XP (all service packs) and
> Windows 2003 Server."
> http://www.drivermax.com/download.htm

Hermed opdateret, tak!

--