MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Hjælp til at lave en BAT fil
Fra : Pindsvinet

Dato : 10-02-08 08:27

Jeg kunne godt tænke mig at lave lidt hokus pokus med Winrar, nemlig
følgende:

Winrar har en "command line" mulighed og jeg kunne tænke mig at få følgende
udført i en bat fil:

Komprimer biblioteket c:\programmer\xampp\ hver dag kl: feks. 06:00 og
kalde dem:

xampp-1.rar
xampp-2.rar
xampp-3.rar
xampp-4.rar
xampp-5.rar
xampp-6.rar
xampp-7.rar

Filerne skal ligges over på h:\backup\

Efter dag 7 skal den starte med at overskrive filerne igen.
Stien til winrar´s command line prog. er:
c:\programmer\winrar\rar.exe

Er der noget vil hjælpe mig med det? Jeg har lidt svært at finde ud af de
forskellige "switche".

Mvh
Stampe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-02-08 10:28

Pindsvinet skrev:

> Komprimer biblioteket c:\programmer\xampp\ hver dag kl: feks. 06:00 og
> kalde dem:

Rar har ikke selv en mulighed for tidsstyring, men du kan lægge
et genvejsikon som lige får et dask hver morgen..

Jeg ved ikke om man kan lave en automatisk gemning i 7
forskellige mapper i ren batprogrammering.

> Filerne skal ligges over på h:\backup\

En rarkommando til det ser sådan ud:

   c:\programmer\winrar\rar.exe u -r h:\backup\   kildemappe

u (update) sikrer at ældre filer automatisk overskrives af nyere
og at helt nye tilføjes.

-r (recurse) sikrer at alle filer i undermapper til kildemappen
pakkes med.

Som kommandoen står, får rarfilen samme navn som kildemappen.
Hvis den skal hedde larstyndskid.rar, skal du skrive:

   c:\programmer\winrar\rar.exe u -r h:\backup\larstyndskid.rar   kildemappe

Hvis der kun er bestemte filtyper der skal pakkes, kan du skrive

   c:\programmer\winrar\rar.exe u -r h:\backup\larstyndskid.rar   kildemappe\*.jpg

men hvis der er flere, må hver af dem have sin egen linje.
Alternativt kan man skrive:

   for %%t in (*.jpg *.bmp *.img) do c:\programmer\winrar\rar.exe u -r h:\backup\larstyndskid.rar   kildemappe\%%t

--
Bertel

Fra : Pindsvinet

Dato : 10-02-08 11:53

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Alternativt kan man skrive:
>
> for %%t in (*.jpg *.bmp *.img) do c:\programmer\winrar\rar.exe u -r
> h:\backup\larstyndskid.rar kildemappe\%%t

Tak for dit hurtige input - kikker lige lidt mere på det

Mvh
Stampe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-02-08 15:34

Pindsvinet skrev:

> [...]

> Filerne skal ligges over på h:\backup\

> Efter dag 7 skal den starte med at overskrive filerne igen.
> Stien til winrar´s command line prog. er:

Her er en batfil der kan klare det. Den skal ligge i den mappe
hvori backupfilerne skal ligge. Jeg har lidt tilfældigt valg .bck
som filtype til nogle datafiler. Programmet sletter alle
bck-filer i mappen hver dag.

Lav en genvej til batfilen når den er lagt på plads, og klik på
den hver dag. Hvis det er anden gang samme dag, får du besked om
at der allerede er lavet backup i dag.

Den fil der hedder f.eks. 7.bck, fortæller at xampp-7.rar er den
nyeste backup. Næste dag vil den hedde 1.bck osv.

Den er beregnet til at køre i et vindue fordi den giver en
melding. Hvis du er ligeglad med det, kan du minimere vinduet og
fjerne "pause" til sidst i batfilen.

========
@echo off
if not exist %date%.bck goto aktion
Echo Der er allerede lavet backup i dag.
goto end

:aktion
for %%n in (1 2 3 4 5 6 7) do if exist %%n.bck set nr=%%n
goto dag%nr%

:dag1
set ny=2
goto backup
:dag2
set ny=3
goto backup
:dag3
set ny=4
goto backup
:dag4
set ny=5
goto backup
:dag5
set ny=6
goto backup
:dag6
set ny=7
goto backup
:dag7
set ny=1

:backup
C:\programmer\winrar\rar u xampp-%ny%.rar C:\programmer\xampp
del *.bck
echo Last update>%date%.bck
echo Last update>%ny%.bck
echo Så er der lavet en ny backup.

:end
pause
========

--
Bertel

Fra : Pindsvinet

Dato : 11-02-08 06:42

> [...]
> set ny=1
>
> :backup
> C:\programmer\winrar\rar u xampp-%ny%.rar C:\programmer\xampp

Thi hi du er sku genial - jeg prøver om jeg kan få det til at virke i aften.
Jeg melder snarest tilbage
Mvh
Stampe

Fra : Pindsvinet

Dato : 11-02-08 07:34

> [...]
> set ny=1
>
> :backup
> C:\programmer\winrar\rar u xampp-%ny%.rar C:\programmer\xampp

Jeg har gjort som du har beskrevet, men intet sker!

Jeg har lag ovenstående batch sekvens ind i en fil der hedder backup.bat
filen er lagt hen på backup drevet og jeg har lavet en genvej til
skrivebordet.

Hvad gør jeg galt?

Mvh
Allan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-02-08 12:53

Pindsvinet skrev:

> Hvad gør jeg galt?

Det aner jeg ikke. Filen er afprøvet (med andre stier) på mit
eget system. Jeg kan ikke hjælpe dig på afstand.

Prøv at sætte "REM " foran følgende linje i batfilen

   @echo off

Sørg for at filen afvikles i et normalt vindue. Så kan du linje
for linje følge hvad der sker.

--
Bertel

Fra : Pindsvinet

Dato : 12-02-08 05:03

> [...]
>
> @echo off
>
> Sørg for at filen afvikles i et normalt vindue. Så kan du linje

Hej Bertel

Den melder "Systemet kan ikke finde det angivne batchnavn - dag"

Se et screendump her:
http://allan.harlvig.dk/diverse/

Mvh
Stampe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-08 10:23

Pindsvinet skrev:

> Den melder "Systemet kan ikke finde det angivne batchnavn - dag"

Det er min fejl. Det virkede hos mig fordi jeg allerede havde
kørt nogle eksperimenter. Fejlen opstår fordi der ikke fra
starten ligger en bestemt fil.

Lav følgende ændring i batfilen:

Før
   :aktion
   for %%n in (1 2 3 4 5 6 7) do if exist %%n.bck set nr=%%n
   goto dag%nr%

Efter
   :aktion
   set nr=1
   for %%n in (1 2 3 4 5 6 7) do if exist %%n.bck set nr=%%n
   goto dag%nr%

Så skulle det virke - også på helt nye systemer.

--
Bertel

Fra : Pindsvinet

Dato : 13-02-08 02:56

> [...]
> for %%n in (1 2 3 4 5 6 7) do if exist %%n.bck set nr=%%n
> goto dag%nr%
>
> Så skulle det virke - også på helt nye systemer.

Ja det hjalp på det Den starter blot med at lave et Backupset
der hedder xampp-2, i stedet for xampp-1

Mvh
Stampe