MS Windows
briani 27239
Q: Vista 32 eller 64 bit
Fra : Wolle

Dato : 07-02-08 21:27

Hej.

Hvordan finder jeg ud af, om jeg skal købe en Vista til 32 eller til 64 bit?
Kører pt. XP Pro.

Mvh. Ole

Fra : jama

Dato : 08-02-08 01:12

"Wolle" <lemoSLET@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Hvordan finder jeg ud af, om jeg skal købe en Vista til 32 eller til 64
> bit?
> Kører pt. XP Pro.
>
> Mvh. Ole

Ved, at læse alle de dårlige news, der skrevet om dette OS, siden det udkom.
Mange er igen gået tilbage til XP og Dem der ikke har, er det måske? Fordig
De ikke kan få driver til XP. hvis den er født med Vista. For så lægger PC
Firmaerne ikke driver til XP op på Deres Hjemmeside, dem må du finde selv.
Vista der på visse områder kan sammenlignes med Norton (en stor våd svamp)
Jeg vil Personlig selv kalde det et Marerit af et OS, havde det i 30 dage.
Og hvorfor skulle Microsoft ellers gøre sig så meget besvær med, at
fremskynde det nye OS så det snart kan udkomme, Vista har jo dåelig nok
været på banen mere end et par år?
Mvh.Jama

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 08-02-08 08:09

jama:
> [...]
> det nye OS så det snart kan udkomme, Vista har jo dåelig nok været på banen

Han kunne også læse alle de positive news om Vista. Dit indlæg oser af
uvidenhed og fordomme, og giver ikke "jama" ret meget faktuelt at
arbejde med..
Vista er OK både i 32 og 64 bit, valget af det ene eller det andet
synes jeg afgøres af hvad det er du skal bruge maskinen til. Det kan
være forbundet med lidt større besvær at finde drivere til 64 bit, men
jeg har personligt ikke haft problemer hermed.
...::JMJ::..

Fra : jesper

Dato : 08-02-08 08:59

"..::JMJ::.." <kaliffen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> jeg afgøres af hvad det er du skal bruge maskinen til. Det kan være
> forbundet med lidt større besvær at finde drivere til 64 bit, men jeg har

Jeg købte 64 bit for pga. af jeg har mere en 4 gb ram i pc'en, så kan 32 bit
ikke håndtere det.

Har stadig lidt problemet med drivere men det bliver jo bedre med tiden.

Der kommer en dk servicepack 1 i april til vista, så skulle den blive bedre.

Jeg tror at alle pc'erne indenfor de næste år kommer med 64 bit os, da
krævet til rammængen vil stige , idag er 2 gb standard om et år er 4 gb
standard også videre.

( min første pc havde 8 mb ram)

Fra : Michael Bach

Dato : 08-02-08 09:22

"jesper" <jpnono@nuinuit.dk> skrev i meddelelsen

.................................CUT................................

> [...]
>
> Jeg tror at alle pc'erne indenfor de næste år kommer med 64 bit os, da
> krævet til rammængen vil stige , idag er 2 gb standard om et år er 4 gb

.............................PASTE.............................
Wow,det var dobbelt så meget som min 386`;)
Og den var sgu lige så dyr,som min dual core 8800gt
4gb ram.
Det var dengang man rodede med et 14.4 modem,
udviklingen har godt nok rykket sig inden for PCèr
de sidste10-12 år.

Mvh Michael Bach.

Fra : ai

Dato : 08-02-08 09:36

> Jeg købte 64 bit for pga. af jeg har mere en 4 gb ram i pc'en, så kan 32
> bit ikke håndtere det.

Uanset hvor meget ram man kan stable ovenpå hinanden,
skal programmerne vel også understøtte 64 bit, ellers har
man vel ikke noget ud af det. eller er der noget jeg har misforstået ?
er der noget jeg har misforstået,
//ani

Fra : jesper

Dato : 08-02-08 14:04

"ai" <anixyr@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal programmerne vel også understøtte 64 bit, ellers har
> man vel ikke noget ud af det. eller er der noget jeg har misforstået ?

Ja det har du misforstået.

Vista 64 bit kan håndtere både 32 bit og 64 bit programmer.

Den "leger" at den er en 32 bit når du bruger 32 bit spil f.eks. Den laver
også 2 mapper en der hedder 86somethin for 32 bit og almindeligt navn for 64
bit.

Så det er mest drivere der er problemet , men også at vista er ret ustabilt.

Mvh Jesper

Fra : jesper

Dato : 08-02-08 14:05

"jesper" <jpnono@nuinuit.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 64 bit.
>
> Så det er mest drivere der er problemet , men også at vista er ret

Undskyld fik læst dit spørgsmål lidt hurtigt.
Det er korrekt det du siger, men der er allerede 64 bit spil nu.

Fra : MartinK

Dato : 10-02-08 20:28

"jesper" <jpnono@nuinuit.dk> skrev ...

> Så det er mest drivere der er problemet , men også at vista er ret
> ustabilt.

Ustabilt?
En bil er også ustabil hvis føreren ikke styre den ordentligt...
Hvad mener du med det?

Vh Martin.

Fra : Frandsen

Dato : 21-02-08 11:11

"MartinK" <martinK@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> "jesper" <jpnono@nuinuit.dk> skrev ...

> Ustabilt?
> En bil er også ustabil hvis føreren ikke styre den ordentligt...
> Hvad mener du med det?

Det kunne jeg også godt tænke mig at vide?! Jeg kører med en Vista Ultimate
64bit på min arbejds-pc'er, og har ikke haft stabilitetsproblemer. Mine
kolleger har heller ikke den slags problemer, og det er heller ikke noget,
som jeg har hørt specielt om.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-02-08 17:07

> [...]

> Jeg tror at alle pc'erne indenfor de næste år kommer med 64 bit os, da
> krævet til rammængen vil stige , idag er 2 gb standard om et år er 4 gb

Så hurtigt er det vist ikke gået de senere år.
For 3 år siden var 1 GB standard. I dag er det 2 GB.
Min egen 4 år gamle spand er født med 512 MB ram og har fået 1GB ekstra på,
så jeg har 1½ GB.

> ( min første pc havde 8 mb ram)

OK! Fik først *PC* i 1998, og den var på 64 MB ram.
Før det havde jeg dog en Atari med 4 MB ram.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 09-02-08 01:30

"Philip Nunnegaard" wrote

> For 3 år siden var 1 GB standard. I dag er det 2 GB.

Og i morgen er det mere, shg.dk sælger 2 GB RAM til små 400,- kr. 4 GB
RAM til en bærbar koster små 700,- kr. Med de priser er det bare med at
kaste sig i grams med RAM.

I øvrigt, med 8 GB RAM i maskinen kan jeg ikke få Vista Ultimate 64-bit
til at bruge mere end ca. 3.5 GB RAM i tomgang i standardopsætning.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 09-02-08 06:40

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <example@example.com> skrev i meddelelsen

> Og i morgen er det mere, shg.dk sælger 2 GB RAM til små 400,- kr. 4 GB
> RAM til en bærbar koster små 700,- kr. Med de priser er det bare med at
> kaste sig i grams med RAM.

Jeg synes bare, at udviklingen er gået lidt langsommere de seneste par år, i
hvert fald efter de computere der annonceres med rundt omkring at dømme.

Fra : jama

Dato : 09-02-08 11:41

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på, så jeg har 1½ GB.

> OK! Fik først *PC* i 1998, og den var på 64 MB ram.
> Før det havde jeg dog en Atari med 4 MB ram.

Min første var den Legendariske Comendor 128 med Diskette drev.Elers var det
en Compaq 486 u. matematisk processor og med 4MB Ram 4 extra kostede 700kr
( 1994) ja PCen en ældre svend kostede7000kr, hvad der dengang ikke var så
dyrt, få år før skulle du op på 20.000-30.000kr.for en rigtig PC 286/386 ja
det var tider, der er forbig, men folk fra dengang lærte, hvordan en PC
skulle bruges ellers var man lost. Og det kommer selvfølgelig os tilgode nu.
Nå det er et sidespring ren Nostalgi, undskylder meget, ku ikke dy mig da
jeg så ( min første pc havde 8 mb ram) nb: fik sevfølgelig et Modem i ca
1500kr tror jeg OS Win 3.1 herligt, man havde tid til at vente til Modemet
fik Dig på Nettet,et satans spektakel når det tingede op til Serveren, alt
dette er et stort sidespring undskylder endnu engang
Mvh.Jama

Fra : jama

Dato : 08-02-08 16:15

> [...]
> jeg afgøres af hvad det er du skal bruge maskinen til. Det kan være
> forbundet med lidt større besvær at finde drivere til 64 bit, men jeg har

Jeg gir kun mit indtryk af Vista, han spurgte om "Hvordan finder jeg ud af,
om jeg skal købe en Vista til 32 eller til 64" Og jeg svarede og intet af
det jeg har skrevet er løgn, tværtimod, men det er min Personlige mening af
det Jeg vil kalde et Lorte OS. Og kig så de forskellige News Grupper igennem
der har med OSet at gøre, og ikke mange gir det UG, derimod går flere og
flere tilbage, hvis de kan til XP. Om du syntes det er godt OS vil jeg ikke
sige noget til, da det selvfølgelig ikke er alt i Vista, der er Lort, men
det meste, igen min egen mening.
Mvh.Jama

Fra : jopa

Dato : 08-02-08 12:29

"jama" <nonspam@mail.com> skrev

> [...]
> Og hvorfor skulle Microsoft ellers gøre sig så meget besvær med, at
> fremskynde det nye OS så det snart kan udkomme, Vista har jo dåelig nok

Vista rykker vildt
Har ikke haft nogen problemer og har kørt med det sammen med XP siden Vista
kom frem.
Bruger stort set aldrig XP mere så det er nok et ? om at sætte sig ind i
tingene.

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : jama

Dato : 08-02-08 16:22

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vista kom frem.
> Bruger stort set aldrig XP mere så det er nok et ? om at sætte sig ind i

Jeg må sige det er dejligt, at der er en, der finder OSet er godt og køre
hurtigt, altid rart med forskellige meninger/opfattelser, selvom min ikke er
som din. Det ville sgu heller ikke være rart, om Vi alle havde den samme
mening, en sag skal altid ses fra mindst to vinkler.
Mvh.Jama

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-02-08 16:55

"jama" skrev
> [...]
> er som din. Det ville sgu heller ikke være rart, om Vi alle havde den
> samme mening, en sag skal altid ses fra mindst to vinkler.

Jeg har heller ikke dårlige erfaringer med Vista. Jeg kører 64 bit
versionen.
Jeg checkede om der fandtes 64 bit drivere til al min hardware inden jeg
bestemte mig.

Peter Schrøder

Fra : Hans Houmøller

Dato : 09-02-08 00:47

Lige for at blande mig lidt, vil jeg da fortælle at jeg kørte Win XP på
2 maskiner, men efter sammenbrud på begge af den alvorlige slags,
investerede vi i 2 ny pc'ere med en uges mellemrum.

Den første var født med Win Vista og kom godt i gang.

Den anden blev købt uden styresystem, da der skulle lægges Linux og Win
Vista på to separate harddiske. Det er gået rigtig godt med Linux
harddisken, men jeg skal da lige love for, at Win Vista har sat husets
beboere på prøve, for mage til besværlig opstart, har jeg sjældent være
ude for i mine år med pc'ere.

Indtil nu har jeg genistalleret Win Vista 9-10 gange efterhånden som den
gik i koma, når jeg forsøgte at installere forskelligt hardware og
programmer. Den låste og ville ikke genstarte med meget mere, og
forskellige ting kunne den overhovedet ikke håndtere. Blandt andet en
kortlæser, som ikke kunne genkendes, men mange andre ting er heller ikke
i funktion.

Heldigvis kører tingene som de skal i Linux, som jeg har som mit
foretrukne styresystem. Her går tingene ikke ned. Nævnte kortlæser fandt
systemet med det samme, så jeg bliver hvor jeg er - i Linux!

Svar på spørgsmålet om hvorfor jeg så overhovedet har Windows på pc'en:
fordi nogle ting indtil videre kun findes i Windows-udgaver af den slags
jeg arbejdsmæssigt er nødt til at kunne bruge, men det er som altid kun
et spørgsmål om tid, før Linux er klar til det også. Altså har jeg kun
Windows som en form for ekstra mulighed, men bruger den sjældent.

Nej, hvor blev det et langt indlæg, men der var lige et par tinge, jeg
godt ville kommentere mht Win Vista's evner indtil videre.

Hans

Fra : Finn

Dato : 09-02-08 03:33

Hans Houmøller påstod 09-02-2008 :
> [...]
>
> Nej, hvor blev det et langt indlæg, men der var lige et par tinge, jeg godt
> ville kommentere mht Win Vista's evner indtil videre.

Har, ligesom Jopa, kørt Vista fra det kom. Køre fint her, ikke en
eneste bsod. Ingen tvivl om at Vista bruger flere resourcer end XP, og
en masse
"ældre" hardware er ikke understøttet. Men Vistas "evner" er ikke spor
dårligere end XP's var i starten.
Finn

Fra : Peter \(8450\)

Dato : 09-02-08 18:47

"jama" wrote:
> Ved, at læse alle de dårlige news, der skrevet om dette OS, siden det
> udkom. Mange er igen gået tilbage til XP og Dem der ikke har, er det
> måske?

Det er sjovt, hvis man går tilbage til dengang XP udkom var der også en stor
gruppe som beklagede sig over det, og anbefalede alle at holde fast i
Windows 2000...

> Vista der på visse områder kan sammenlignes med Norton (en stor våd svamp)
> Jeg vil Personlig selv kalde det et Marerit af et OS, havde det i 30 dage.

Jeg er enig hvad angår Norton... det har i de seneste mange udgaver været
noget skrammel der sluger virkelig mange ressourcer. Vista derimod har jeg
ingen problemer med. Jeg var selv ret tilbageholden i starten, mest fordi
jeg var ganske tilfreds med XP og ikke så nogen grund til at skifte til et
OS jeg ikke kendte. Men efterhånden som flere af og flere af dem som jeg
altid hjælper med computerproblemer begyndte at køre Vista var jeg jo også
nødt til at installere det for at sætte mig lidt ind i hvordan det virkede.
Og jeg har ingen problemer haft, overhovedet. Det kører efter min mening
ganske udemærket, ligesom XP også gør. Vista kræver dog en del flere
ressourcer, og man skal lige have slået den der popup-boks fra hvor man hele
tiden skal godkende sin handling. Men hvis man har RAM nok (min. 1½GB) kører
Vista sgu fint... det er ikke gået ned for mig endnu. Jeg glæder mig dog til
at se om SP1 kan få nogle ting til at køre lidt hurtigere, som f.eks.
fil-kopiering.

Har brugt Vista på min laptop i 3 måneder nu, og en 64 bit udgave på mit
mediecenter i 2 måneder.

> Og hvorfor skulle Microsoft ellers gøre sig så meget besvær med, at
> fremskynde det nye OS så det snart kan udkomme, Vista har jo dåelig nok
> været på banen mere end et par år?

Vista har jo solgt udemærket, men fordi mange har brokket sig og vil "vente"
til det næste OS kommer, så er det da bare med at få det på gaden så hurtigt
som muligt så de kan tjene en masse penge. At tjene penge er det det eneste
det handler om...

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : JBJ

Dato : 08-02-08 13:42

"Wolle" <lemoSLET@pc.dk> skrev i meddelelsen
> Hej.
>
> Hvordan finder jeg ud af, om jeg skal købe en Vista til 32 eller til 64
> bit?
> Kører pt. XP Pro.
>
> Mvh. Ole

64bit hvis du skal have 4GB ram eller mere i maskinen, men det er tilsvidere
begrænset med drivere og programmer der kan køre i det. Du skal også have en
CPU(Processor) som er 64Bit.

32bit hvis du kun har 2GB, der er dog nogen som har fået 3GB til at virke i
det. Vid dog at Vista bruger meget ram. Home basic kører dog fint på 2GB,
men de andre versioner suger Ram.

Og så skal du også beslutte dig til hvilken version du skal have Home eller
Business samt Basic, Premium eller Ultimate.

Du kan også få en udvidelse til XP som får den til at ligne Vista:)

http://www.vistaguide.dk/downloads/downloads/article/4/vista-transf.html

JBJ

Fra : Wolle

Dato : 08-02-08 18:20

> [...]
> eller Business samt Basic, Premium eller Ultimate.
>
> Du kan også få en udvidelse til XP som får den til at ligne Vista:)

Hvor kan jeg, hvilke bit min nuværende CPU har?
Kører XP Pro, men overvejer at få Vista Home Premium på en ny bærbar.

Mvh. Ole

Fra : Michael Bach

Dato : 08-02-08 19:58

> Hvor kan jeg, hvilke bit min nuværende CPU har?
> Kører XP Pro, men overvejer at få Vista Home Premium på en ny bærbar.
>
> Mvh. Ole

Hvad siger du ? :)

Fra : Wolle

Dato : 08-02-08 23:59

> Hvad siger du ? :)

Undskyld, hvis jeg klumrer lidt.
Bruger XP Pro - overvejer en Vista, men kan se, at man både kan få Vista 32
bit og 64 bit.
Ved ikke helt, om det betyder noget for mig, om det er 32 eller 64 bit.
Har det noget at gøre med, om min processor kører 32 eller 64 bit, og
hvordan kan jeg evt. se det?

Mvh. Ole

Fra : Michael Bach

Dato : 09-02-08 08:33

> [...]
> Ved ikke helt, om det betyder noget for mig, om det er 32 eller 64 bit.
> Har det noget at gøre med, om min processor kører 32 eller 64 bit, og

Kører selv vista 32 bit,selvom min cpu er 64 bit.
Det gør jeg af den simple grund,drivere til mine
3 parts programmer.
Jeg har 4 gb ram i min maskine,men vista ser
kun 3,3 gb.Det er så en af bagdelene ved 32 bit.

Mvh Michael Bach.

Fra : N_B_DK

Dato : 10-02-08 16:54

"Michael Bach" <laimic@tdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg har 4 gb ram i min maskine,men vista ser
> kun 3,3 gb.Det er så en af bagdelene ved 32 bit.

Nej det er ikke, det er en ulempe pga dit chipset.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Michael Bach

Dato : 11-02-08 09:10

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> "Michael Bach" <laimic@tdcadsl.dk> wrote in message

> Nej det er ikke, det er en ulempe pga dit chipset.

> [...]

Gider du uddybe det?
Sidder med dette bundbræt.

ASUS M2N-E SLI..

Mvh Michael Bach.

Fra : Frandsen

Dato : 21-02-08 11:22

> [...]
> Ved ikke helt, om det betyder noget for mig, om det er 32 eller 64 bit.
> Har det noget at gøre med, om min processor kører 32 eller 64 bit, og

Men hvorfor skifte? Skal du have noget software eller hardware som kun
understøtter Vista? Der er store chancer for, at din XP er hurtigere end
Vista vil blive, og at du har mere RAM til rådighed på XP'en.

Med mindre du har mere end 4GB RAM installeret (hvilket jeg ikke tror), så
er der ingen grund til at gå 64bit.

Fra : N_B_DK

Dato : 10-02-08 16:53

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote in message

> 32bit hvis du kun har 2GB, der er dog nogen som har fået 3GB til at
> virke i det. Vid dog at Vista bruger meget ram. Home basic kører dog
> fint på 2GB, men de andre versioner suger Ram.

OG vi er også nogen der har fået 4GB til at virke, helt automatisk endda.

Fra : Michael Bach

Dato : 11-02-08 19:02

> "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote in message

> OG vi er også nogen der har fået 4GB til at virke, helt automatisk endda.

> [...]

OG vi er nogen der godt kunne tænke os at vide ,hvordan det gik til ?

Mvh Michael Bach.

Fra : N_B_DK

Dato : 12-02-08 11:04

> OG vi er nogen der godt kunne tænke os at vide ,hvordan det gik til ?

Har forklaret ret mange gange efterhånden at det afhænger af ens chipset,
det er ihvertfald ikke XP 32bit der er skyld i det.

Fra : Michael Bach

Dato : 12-02-08 20:09

"N_B_DK............

> Har forklaret ret mange gange efterhånden at det afhænger af ens chipset,
> det er ihvertfald ikke XP 32bit der er skyld i det.

> [...]
Ja,så må du jo forklare det igen..
hvad chipsæt har du????

Mvh Michael Bach.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 09-02-08 01:14

"Wolle" wrote

> Hvordan finder jeg ud af, om jeg skal købe en Vista til 32 eller til 64
> bit? Kører pt. XP Pro.

Hvis du anvender programmer som gerne vil bruge mere end 4 GB RAM, skal du
bruge 64-bit Vista.

Det eneste som burde afholde dig fra 64-bit Vista er hvis du ikke kan få
fat i 64-bit drivere til enhederne i din maskine (mange 32-bit drivere kan
anvendes, men det vil som regel være med nedsat ydelse til følge).

Hvis du har meget gamle 16-bit programmer som du er afhængig af så er 64-
bit Vista ikke en særlig god ide, med mindre du kan leve med at køre dem
virtualiseret f.eks. på Virtual PC fra Microsoft (som er gratis at anven-
de) på programmets foretrukne operativ system.

Fra : Wolle

Dato : 09-02-08 10:13

> [...]
> virtualiseret f.eks. på Virtual PC fra Microsoft (som er gratis at anven-
> de) på programmets foretrukne operativ system.

Hvordan kan jeg se, om min cpu er 32 bit eller 64 bit?

Fra : Sieger

Dato : 09-02-08 12:52

"Wolle" <lemoSLET@pc.dk> wrote in message

> Hvordan kan jeg se, om min cpu er 32 bit eller 64 bit?

Du kan hente CPUID, et lille program som fortæller dig nyttige oplysninger
om din cpu, bundkort og ram.

http://www.cpuid.com/

Fra : MartinK

Dato : 11-02-08 02:34

> [...]
> Hej.
>
> Hvordan finder jeg ud af, om jeg skal købe en Vista til 32 eller til 64

Du skal vælge 32 bit.
Hvis du skulle vælge 64 bit ville du vide hvorfor.

Vh Martin.