MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Problem efter afbrudt strøm
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 07-02-08 18:13

Når strømmen til min pc med Windows XP har været afbrudt - blot et lille
stykke tid - skal jeg hver gang fortælle den at den intet indbygget
diskettedrev har.
Desuden er dato og klokkeslet ændret til en gang i maj 2005 og et forkert
klokkeslet.

Er det noget der kan skade pc'en? Eller et symptom på at noget er galt?

Med venlig hilsen
Lisbet

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-08 18:32

"Lisbet Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> klokkeslet.
>
> Er det noget der kan skade pc'en? Eller et symptom på at noget er galt?

Du skal nok have skiftet batteri på dit bundkort, derud over skader det ikke
pc,en

Fra : Peter Larsen

Dato : 07-02-08 18:43

Helle og Lars wrote:

> "Lisbet Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Du skal nok have skiftet batteri på dit bundkort, derud over skader
> det ikke pc,en

Det kommer an på om det døde batteri lækker, det udsivende er korrosivt.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-08 18:37

> [...]
> klokkeslet.
>
> Er det noget der kan skade pc'en? Eller et symptom på at noget er galt?

Hej !

Det kunne være noget med, at det indbyggede batteri er træt.
Batteriet sørger for at pc'ens ur går rigtigt, og er med til at huske
opsætningen i BIOS.

mvh

Abricosicus

Fra : Per Andersen

Dato : 12-02-08 18:39

Abricosicus skrev:
> [...]
>
> Det kunne være noget med, at det indbyggede batteri er træt.
> Batteriet sørger for at pc'ens ur går rigtigt, og er med til at huske

BIOS liggr i de fleste tilfælde i FLASH EEPROM der er uafhængig af
ekstern strømkilde (nyere bundkort!). Men real time clock avender batteri.

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 14-02-08 20:02

Per Andersen skrev:

> BIOS liggr i de fleste tilfælde i FLASH EEPROM der er uafhængig af ekstern
> strømkilde (nyere bundkort!). Men real time clock avender batteri.

Pc'en endte med at gå totalt i stå, og jeg måtte tilkalde teknisk assistance
(heldigvis havde jeg et godt serviceabonnement Der blev sat nyt bundkort
og nye ram i. Jeg fik ikke rigtig nogen forklaring på årsagen til
sammenbruddet - telefonteknikeren mente ikke at det kunne være batteriet det
var galt med, efter at jeg havde testet begge ramkort (hedder det det?)
efter hans anvisninger pr. telefon.

Med venlig hilsen
Lisbet

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-02-08 12:15

Det er ikke sikkert teknikeren fandt ud af det.
En teknikertime er dyr. Det er billigere for firmaet bare at
konstatere at der er en fejl og sætte ny hardware i.
Hjemme på værkstedet har de muligvis testet dit gamle MB og RAM for at
se hvad fejlen var.

PS. det med at hardware er forholdsvis billig er også noget man selv
bør tænke på inden man for egen regning sætter sin computer på
værksted. Hvorfor betale en værkstedsregning på 2000 når man for 3000
kan få en computer der er nyere og bedre?

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 15-02-08 16:36

Jens Peter Karlsen skrev:
> Det er ikke sikkert teknikeren fandt ud af det.
> En teknikertime er dyr. Det er billigere for firmaet bare at
> konstatere at der er en fejl og sætte ny hardware i.

Næh, det er nok ikke sikkert.
I dag har jeg problemer igen, denne gang med blå skærm og meddelelsen: STOP:
0x0000008E (0xC0000005, 0x8062CAC9, 0xB8DDF29C, 0x00000000) - vel at mærke
ét døgn efter at der blev udskiftet motherboard og ram - og desværre efter
lukketid.

Har nogen mon et bud på hvad der kan være galt? Og er der risiko ved at
fortsætte med at bruge pc'en?

Hilsen
Lisbet

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-02-08 16:58

Den 15-02-08 16.36 skrev Lisbet Laursen følgende:

> [...]
> ét døgn efter at der blev udskiftet motherboard og ram - og desværre efter

Fejlen skyldes typisk problemer med hardware. Det kan være en driver,
der driller, eller der kan være behov for en opgradering af bundkortets
BIOS. Jeg ville bruge serviceabonnementet én gang til.

> Og er der risiko ved at fortsætte med at bruge pc'en?

Du risikerer, at den går ned igen, og ved et nedbrud er der altid en
risiko for datatab.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 18-02-08 14:42

http://support.microsoft.com/kb/827663

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 07-02-08 21:01

Lisbet Laursen skrev:
> [...]
> klokkeslet.
>
> Er det noget der kan skade pc'en? Eller et symptom på at noget er galt?

Mange tak for svarene.

Med venlig hilsen
Lisbet

Fra : Lyhn

Dato : 07-02-08 21:08

De fleste bundkort bruger i dag et fladt batteri af typen, CR2032 3V

Så hvis du vil prøve at skifte det, er det alstå sådan et batteri her du
skal have fat i (se link):
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1928&n=50100&KundeID=

Her er et billedeeksempel på hvordan det kan se ud på bundkortet:
http://x68ch.net/bbs/x68k/img/1125925229/431.jpg