XFree og KDE2 - mystisk desktop - for lang~
Fra : Henrik Bøgh

Dato : 16-07-01 07:44

Nu er det snart sørgeligt.

Jeg er ellers så glad for min Linux installation men det her er _for_
trælst. Nogle gange bliver min desktop (KDE2, Debian Progeny) fuldstændig
underlig at se på - psykedeliske farver, halve og knækkede vinduer og
mærkelige prikker (se evt. dk.binaer - emne 'd.e.s.u' for et snapshot ~ 550
KB).
Først troede at det var fordi der var en fejl i drivere til mit grafikkort
(tdfx.o - generic banshee) så den blev opdateret. Hjalp ikke synderligt.
Så fik jeg tanken at det måske var fordi min computer blev for varm inden
i. Jeg pillede kabinet låget af og satte en 6½'' blæser for. Så ikke ud til
at give den store effekt.
Så slog det mig: Min processor kan måske ikke følge med til KDE2 med
adskillelige programmer kørende.
Jeg har en PII-333 MHz processor m. 640 Mb RAM. Harddiskene er nogle IDE
diske der kører ATA-66. Er det for lidt?
Er der andre der kører KDE2 på en tilsvarende maskine uden problemer?

--
` Med Venlig Hilsen | Regards
` H e n r i k B ø g h

Fra : Lau Sennels

Dato : 16-07-01 09:04

Henrik Bøgh wrote:

> [...]
> diske der kører ATA-66. Er det for lidt?
> Er der andre der kører KDE2 på en tilsvarende maskine uden problemer?

Jeg tvivler på at det er problemet. Jeg har kært KDE2 på en P133MMX
m. 32 Mb RAM (256 MB SWAP), uden størrer probleme under SuSE 7.1.

Mvh
Lau sennels. lau@-------.dk

Fra : Lau Sennels

Dato : 16-07-01 09:08

Lau Sennels wrote:

> Jeg tvivler på at det er problemet. Jeg har kært KDE2 på en P133MMX
> m. 32 Mb RAM (256 MB SWAP), uden størrer probleme under SuSE 7.1.

Og dog.. Det var P233 MMX

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-07-01 10:57

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 16-07-01 11:32

Rasmus Bøg Hansen (moffespam@amagerkollegiet.dk) expressed in
<Pine.LNX.4.33.0107161153180.1082-100000@grignard.amagerkollegiet.dk>:

[...]

> Hmmm... Hvilken version af KDE og XFree86? Jeg har godt nok et Riva128
> kort, så jeg bruger en anden driver - og har ikke set det der før - men
> har dog set XFree86 < 4.0.3 bryde grædende sammen...

KDE 2.1.2 fra http://kde.tdyc.com potato main crypto optional qt1apps
(apt-get).
XFree86 4.0.2 (std. Debian Progeny 1.0)

[...]

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 17-07-01 00:21

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 17-07-01 10:08

<Pine.LNX.4.33.0107170119120.1220-100000@grignard.amagerkollegiet.dk>:

> Pas. Er det kun i KDE, den giver problemer?

Nopes - også i WindowMaker.

> Giver det f. eks.
> tilsvarende problemer, hvis du kører Gnome?

Jeg kører ikke Gnome - men i WindowMaker gør det.

> Har du bemærket noget
> særligt mønster - hvad foretager du/maskinen dig lige inden problemet
> opstår?

Den har været tændt i et stykke tid.

Problemet lader dog til at være varme relateret. Jeg har nu smækket 19cm
ventilator op, som sammen med 6½'' blæseren får flyttet meget luft. Især
omkring grafikkortet. Dette lader til at have afhjulpet problemerne. Noget
kunne tyde på at mit grafikkort snart skal have en udskiftning (det er
nemlig også begyndt at blive underligt i Windows2000. Alle opløsninger der
er mindre end 1024x768 virker ikke. 1024x768 og opefter virker helt fint.
Det har jeg nu aldrig oplevet før.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 17-07-01 10:20

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 17-07-01 11:40

Rasmus Bøg Hansen (moffespam@amagerkollegiet.dk) expressed in
<Pine.LNX.4.33.0107171118070.8951-100000@grignard.amagerkollegiet.dk>:

[...]

> Har du prøvet de klassiske løsninger med flytning til et
> andet PCI-slot (medmindre det er AGP)?

Nopes. Netop fordi det _er_ et AGP :)

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 17-07-01 16:07

Henrik Bøgh wrote:

> Rasmus Bøg Hansen (moffespam@amagerkollegiet.dk) expressed in
> <Pine.LNX.4.33.0107171118070.8951-100000@grignard.amagerkollegiet.dk>:
>
> [...]
>
> Nopes. Netop fordi det _er_ et AGP :)

Jeg har kigget på dit skærmbillede, ret fancy, Det er næsten helt
sikkert et driver problem. Det du skal undersøge er om du kan
reproducere problemet, med sikkerhed. Du skriver at det sker nogen
gange!!. Hvis du kan starte maskinen foretage nogen bestemte ting, og
problemet så opstår hvergang, så er det næsten 100% sikkert
softwarerelateret. Hvis du ikke kan reproducere tilstanden, dvs det sker
sådan mere uforudsigeligt, så er det hardwaren det er galt med.

Når du prøver at reproducer tilstanden, skal det ske helt fra reeboot.
Det er ikke nok at genstarte X. Der kan være små forskelle i hvor i ram
x bliver placereret.

Hvis du du skriver at du har 640 MB ram, Så kan jeg regne ud at du må
have forskellige størrelser på ramblokkene, det er der nogen bundkort
der ikke kan lide, også selvom fabrikanten skriver at det er fint, så
hvis du kmmer frem til noget hardwaremæssigt, så prøv at køre systemet
med en ramblok.

Poul-Erik

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 17-07-01 17:57

Poul-Erik Andreasen (poulerik@pea.dk) expressed in
<3B545490.D7D88561@pea.dk>:

[...]

> Hvis du ikke kan reproducere tilstanden, dvs det sker
> sådan mere uforudsigeligt, så er det hardwaren det er galt med.

Den eneste fællesnævner jeg har været i stand til at finde er at maskinen
har været tændt i lang tid. En genstart (af hele maskinen - ikke bare X)
afhælper sjældent problemet når det er opstået. Får maskinen så lov til at
stå slukket i 15-20 min. forsvinder problemet for en periode.

[...]

> [...]
> der ikke kan lide, også selvom fabrikanten skriver at det er fint, så
> hvis du kmmer frem til noget hardwaremæssigt, så prøv at køre systemet

Korrekt. Jeg har 1x128 Mb og 2x256 Mb (alle Hyundai) på et Asus P2B-DS. Jeg
har prøvet at pille de 2x256 Mb moduler ud og det ser ikke ud til at ændre
noget.

Efterhånden er jeg ret overbevist om at det _er_ en hardware fejl og at jeg
nok snart må investere i et nyt grafikkort.

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 17-07-01 18:22

Henrik Bøgh wrote:

> [...]
>
> Efterhånden er jeg ret overbevist om at det _er_ en hardware fejl og at jeg
> nok snart må investere i et nyt grafikkort.

Det lyder meget som det er det det handler om, med det du skriver.

Poul-Erik

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 22-07-01 12:56