skabe IP adresser fra pc ?
Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 20:37

Hejsa

Findes der et program, ala DCHP; så man kan skabe IP'er fra selve pc'en ?
Skal bruge det til at lege med et Sonos system, så det skal bare være noget
midlertidigt.

Jan Rysz / Hifi-klubben Randers

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-03-08 00:35

"Rysz \(8900\)" <janrysz(at)webspeed(dot)dk> wrote in

> Findes der et program, ala DCHP; så man kan skabe IP'er fra selve
> pc'en ? Skal bruge det til at lege med et Sonos system, så det skal
> bare være noget midlertidigt.

Hvorfor kan du ikke bare bruge DHCP?

Det skulle nok være muligt at finde et DHCP server program til dit operativ
system.

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-08 00:56

> Det skulle nok være muligt at finde et DHCP server program til dit
> operativ
> system.

Det er det jeg er ude efter, men ved ikke lige, hvad jeg skal lede efter.
Har ikke behov for en større server opsætning.

Jan Rysz / Hifi-klubben Randers

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-03-08 07:18

On Sat, 8 Mar 2008 00:55:48 +0100, "Rysz \(8900\)"

> Det er det jeg er ude efter, men ved ikke lige, hvad jeg skal lede
> efter. Har ikke behov for en større server opsætning.

Hvis du har brug for, at maskinen deler adresser ud via DHCP, har du
brug for et DHCP-serverprogram. Det behøver ikke være en dedikeret,
dyr eller på anden måde særlig maskine. Det kan sagtens køre på den du
har i forvejen.

-A

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-08 08:59

> [...]
> brug for et DHCP-serverprogram. Det behøver ikke være en dedikeret,
> dyr eller på anden måde særlig maskine. Det kan sagtens køre på den du

Jeg havde nu heller ikke regnet med, at skulle stille nogen maskine op,
endsige betale en øre for programmet. Der som allerede nævnt kun til at lege
med for et par weekender.

Sagen er, at Sonos musik-systemet er afhængig af, at skulle have en IP
adresse for, at virke. Men det er lidt nemmere, hvis man kunne have et eller
andet halløj på sin laptop og knalde Sonos direkte i den, altså uden at
skulle hive en router med ved siden af.

Jeg aner ikke hvilke freeware programmer der kan dette. Det var egentlig
derfor jeg spurgte her. Jeg har ikke lyst til at installere i omegnen af 50
programmer for, at finde det der kan.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 08-03-08 09:25

"Rysz (8900)" <janrysz(at)webspeed(dot)dk> skrev i en meddelelse

> Jeg aner ikke hvilke freeware programmer der kan dette. Det var egentlig
> derfor jeg spurgte her. Jeg har ikke lyst til at installere i omegnen af
> 50 programmer for, at finde det der kan.

Prøv denne:
http://tftpd32.jounin.net/

Jeg brugte ovenstående til noget pxe boot, men bemærkede at den også har en
lille fin dhcp server indbygget. Burde være lige til at sætte op.
Slå evt. tftpd'en fra eller brug en firewall, det er en potentiel risiko at
have en pxe serverkørende, afhængigt af hvordan dit net er skruet sammen. På
et nat'et net ville jeg sove fint om natten med den kørende.

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-08 13:40

> Prøv denne:
> http://tftpd32.jounin.net/
>
> Jeg brugte ovenstående til noget pxe boot, men bemærkede at den også har
> en lille fin dhcp server indbygget. Burde være lige til at sætte op.

Kigger også lige nærmer på den.

Jan Rysz / Hifi-klubben Randers

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-03-08 09:44

> [...]

> egentlig derfor jeg spurgte her. Jeg har ikke lyst til at installere i
> omegnen af 50 programmer for, at finde det der kan.

Senest nu ville det ha været en god idé at oplyse hvilket operativsystem du
bruger på din laptop.

Tilfældigvis er det næsten ligegyldigt med det eneste program jeg har brugt
af slagsen. Hent freeware udgaven af DHCP Turbo fra

http://www.weird-solutions.com/

God og letforståelig dokumentation.

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-08 13:39

> Senest nu ville det ha været en god idé at oplyse hvilket operativsystem
> du
> bruger på din laptop.

Ja ok, det er så en kæmpe smutter fra min side. Jeg kører på Win XP

Vil da prøve, at kigge nærmere på det.

Jan Rysz / Hifi-klubben Randers

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-08 08:58

> Vil da prøve, at kigge nærmere på det.

Hmmm, ja jeg er så vist ikke langhåret nok til, at forstå den "lette
dokumentation" :-/

Mon ikke jeg bare skal erkende mit nederlag. Lyd og billedenørd, men det er
ski et stykke fra diverse serveropsætninger.
Jan Rysz / Hifi-klubben Randers

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-03-08 10:50

On Sat, 8 Mar 2008 08:59:03 +0100, "Rysz \(8900\)"

Det var jo også netop det jeg sagde.

-A

Fra : fix

Dato : 08-03-08 13:49

> [...]
> derfor jeg spurgte her. Jeg har ikke lyst til at installere i omegnen af
> 50 programmer for, at finde det der kan.

Der er masser gratis DHCP serverprogrammer til windows, og det medfølger i
de fleste linux.
Men ud fra dit spørgsmål at dømme, vil det ikke være usansynligt du har det
i forvejen!
Hvis du har en router/natboks imellem din pc og dit internet, er
sansynligheden stor for at den også er DHCPserver.
Hvis du ikke har sådan en boks, er sansynligheden meget stor for at det vil
være en god ide, også af flere andre grunde.
De fås fra ~300,-

finn

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 10:17

> Hvis du har en router/natboks imellem din pc og dit internet, er
> sansynligheden stor for at den også er DHCPserver.

Har jeg allerede, og har ingen probs med, at hitte rundt i sådan en fætter.
Det var for, at undgå og hive routeren med, når vi tager på udstillinger med
Sonos systemet.

Jan Rysz / Hifi-klubben Randers

Fra : fix

Dato : 09-03-08 10:39

> Har jeg allerede, og har ingen probs med, at hitte rundt i sådan en
> fætter. Det var for, at undgå og hive routeren med, når vi tager på
> [...]
Ok, er det så bare ikke lettest/billigst at anskaffe så'n en fyr med
indbygget switch i stedet for en løs switch?
Så får du samtidig adskildt dit "udstillingsnet" fra de andre udstillere, og
opsætningen -ipsegment/adresser kan være ens fra gang til gang. - altsammen
for godt 300,-

finn

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 13:06

> Ok, er det så bare ikke lettest/billigst at anskaffe så'n en fyr med
> indbygget switch i stedet for en løs switch?

Har ikke switch med. Skal kun bruge eén Lanport, så det er derfor

Jan Rysz / Hifi-klubben Randers

Fra : Niels Stoltze

Dato : 10-03-08 19:52

> [...]
> eller andet halløj på sin laptop og knalde Sonos direkte i den, altså uden
> at skulle hive en router med ved siden af.

Hvis det endelig er, så giv den en statisk IP-adresse.. Og når du så er
afsted, så giver du også din pc en.. Hvis du altså skal kunne kommunikere
med Sonos'en...

Og den kan faktisk sættes via en enkelt kommando, som du kan lave som en
genvej på skrivebordet...

På denne måde risikerer du heller ikke at få startet DHCP serveren på et
forkert netværk ved en fejl..

/Stoltze

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-08 19:59

> [...]
> genvej på skrivebordet...
>
> På denne måde risikerer du heller ikke at få startet DHCP serveren på et

Og det gør jeg hvordan ? Enlighten me please

Jan Rysz / Hifi-klubben Randers

Fra : Niels Stoltze

Dato : 12-03-08 00:09

"Rysz (8900)" <janrysz(at)webspeed(dot)dk> skrev...
> Og det gør jeg hvordan ? Enlighten me please

Fx netsh int ip set address name = "Local Area Connection" source = static
addr = 65.88.48.77 mask = 255.255.255.224

Eller lav en batfil som fx beskrevet her..:
http://samanathon.com/set-your-ip-address-via-batch-file/

Udskift selv med navn på forbindelse (evt ret navnet på din forbindelse),
adresse og maske...

Skriv det ind i en ny genvej på skrivebordet...

/Stoltze

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-08 19:18

> [...]
> adresse og maske...
>
> Skriv det ind i en ny genvej på skrivebordet...

Takker for forsøget, men jeg fatter ikke en sk** af det. Jeg skal bare have
computeren til at spytte 1 stk elendig IP adresse ud til Sonos afspilleren.
Jeg investere i en billig 100,- kroners brugt router og et ½ meter ekstra
kabel. Så slipper jeg for bøvlet.

Jan Rysz / Hifi-klubben Randers

Fra : Arne Møller-Hansen

Dato : 12-03-08 20:28

Hej Jan,

Du kan aktivere "deling af internetforbindelse" på din Windows PC, så bliver
den helt automagisk til en DHCP-server. Den internetforbindelse du deler kan
f.eks. bare være en fiktiv - til lejligheden opsat - modemforbindelse, den
behøver ikke at kunne forbinde til internettet.

Med venlig hilsen

Arne Møller-Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-08 08:24

> [...]
> kan f.eks. bare være en fiktiv - til lejligheden opsat - modemforbindelse,
> den behøver ikke at kunne forbinde til internettet.

Se det var jo et svar der var til at forstå. Jeg roder videre i glad
optimisme og håb om, at det rent faktisk lykkes. Det skal dog gerne virke
indenfor de næste par dage, for så kommer posten med en billig router til
formålet, og så kan det skisme være det samme

Jan Rysz / Hifi-klubben Randers

Fra : fix

Dato : 13-03-08 09:37

> [...]
> indenfor de næste par dage, for så kommer posten med en billig router til
> formålet, og så kan det skisme være det samme

Grunden til at jeg stadig vil anbefale din 100,- kr løsning, er at den kun
giver fordele, ingen ulemper.
Hvis din PC bliver DHCPserver, (OS eller 3'part app.) kan den give problemer
hvis den bliver sat på et tilfældigt netværk.
Med en router, bliver dit Sonosnet adskilt fra WAN - eller det Lan du kobler
på. Du ved hvad der sker hvergang.
Som administrator af bare halvstore net, ved man hvor meget bøvl en
uautoriseret DHCPserver kan lave.

finn