Satelit forbindelse
Fra : Filip

Dato : 06-03-08 23:44

Jeg har en satelit internetforbindelse, og jeg vil gerne teste hastigheden
mest korrekt. Jeg har prøvet TDC, og http://www.speedtest.net/ og begge
siger at forbindelsen er omkring 256/40kbit. Men forbindelsen skulle ifølge
specifikationerne være 256/128. Spørgsmålet er om jeg kan stole på de tests
jeg har lavet da jeg tester en satelit forbindelse, eller om jeg skal finde
en tredie side som kan teste mere korrekt. (jeg tænker at om den
kabelafstand på jordkloden - hvor forbindelsen bliver modtaget fra
satelitten - og så hen til testserveren har betydning for udfaldet af min
testmåling)

Filip

Fra : Ole C

Dato : 07-03-08 00:44

Filip skrev blandt andet:

> [...]
> 256/128. Spørgsmålet er om jeg kan stole på de tests jeg har lavet da
> jeg tester en satelit forbindelse, eller om jeg skal finde en tredie

Jeg tror såmænd ikke du får det mere præcist.
I øvrigt er det interessante vel hvordan vilkårene er der hvor "kunden"
befinder sig.

Downloadhastigheden er jo i overordentlig fin overensstemmelse med det
lovede, hvor ADSL-udbyderne leverer en hastighed der er omkring 15
procent lavere end det lovede - og nogle gange endnu lavere.....
Uploadhastigheden ser derimod ikke for godt ud. Upload foregår vist over
telefonnettet, når det er en satellitforbindelse? Kender ikke den slags
udstyr, men måske det bør tjekkes.

Og så kan jeg altså ikke undertrykke en stille undren over at have en
satellit-forbindelse på 256 kbit.....

--
vh
Ole C

Fra : Filip

Dato : 07-03-08 11:39

> Downloadhastigheden er jo i overordentlig fin overensstemmelse med det
> lovede, hvor ADSL-udbyderne leverer en hastighed der er omkring 15 procent
> lavere end det lovede - og nogle gange endnu lavere.....

Ja og hvorfor er det egentlig at det er sådan med ADSL?

> Uploadhastigheden ser derimod ikke for godt ud. Upload foregår vist over
> telefonnettet, når det er en satellitforbindelse? Kender ikke den slags
> udstyr, men måske det bør tjekkes.

Upload foregår via satelitten ved jeg. Der er nemlig ikke nogen
telefonforbindelse som rækker herude.

> Og så kan jeg altså ikke undertrykke en stille undren over at have en
> satellit-forbindelse på 256 kbit.....

Hvad tænker du specielt på? Jeg syns det er en mega lav forbindelse - men
det er vel et spørgsmål om pris.

Filip

Fra : Ole C

Dato : 07-03-08 12:08

Filip skrev blandt andet:

> Ja og hvorfor er det egentlig at det er sådan med ADSL?

Det er der en teknisk forklaring på - læs evt her:
http://pflog.net/dsl_overhead/
- og så at udbyderne tilsyneladende har en tilbøjelighed til at sælge
lidt flere forbindelser end nettet egentlig kan bære. For eksempel når
TDC sælger en 8 Mb forbindelse, men kun garanterer 4 Mb

> Upload foregår via satelitten ved jeg. Der er nemlig ikke nogen
> telefonforbindelse som rækker herude.

Hvor ude? - er det overhovedet i Danmark?
Har du sendeudstyr stående der uploader til satellitten?

> Hvad tænker du specielt på? Jeg syns det er en mega lav forbindelse -
> men det er vel et spørgsmål om pris.

Ja, netop
Det virker som et stort apparat at sætte i sving for sølle 256 kbit - og
selvom mit kendskab til internet via satellit er stærkt begrænset, så
mener jeg da at vide, at det er en kostbar løsning.
Og er det overhovedet muligt i Danmark? Jeg mindes ikke at have hørt om
den slags herhjemme i mange år.

--
vh
Ole C

Fra : Thore Jensen

Dato : 07-03-08 20:48

Ole C skrev:

> [...]
> mener jeg da at vide, at det er en kostbar løsning.
> Og er det overhovedet muligt i Danmark? Jeg mindes ikke at have hørt om

Det vel ikke spørgsmål om at man befinder sig et sted, hvor der ikke er
anden mulighed, nok ikke DK!

Thore

Fra : Ole C

Dato : 08-03-08 02:12

Thore Jensen skrev blandt andet:

> Det vel ikke spørgsmål om at man befinder sig et sted, hvor der ikke
> er anden mulighed, nok ikke DK!

Derfor havde det været en rigtig god idé hvis Filip fortalte noget
mere - ikke mindst hvor han befinder sig, for TDC er nok ikke det rette
sted for en hastighedstest, hvis han befinder sig på Antarktis
Desuden er jeg da stadig nysgerrig mht. til hvordan hans upload
foregår....

--
vh
Ole C

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 08-03-08 13:09

Ole C skrev:
> [...]
> - ikke mindst hvor han befinder sig, for TDC er nok ikke det rette sted
> for en hastighedstest, hvis han befinder sig på Antarktis

Det er vel så heller ikke hans position er interessant, men hvor i
verden udbyderen er? F.eks ligger immarsat i Norge os.v.

Vedr upload, så kan man læse lidt her.. http://www.bentley-walker.com/
Det er det firma vi bruger i forsvaret, når vi er ude at se på verden.

M.v.h.
Thore Jensen

Fra : Ole C

Dato : 08-03-08 14:18

SmaRTrxxv skrev blandt andet:

> Det er vel så heller ikke hans position er interessant, men hvor i
> verden udbyderen er?

Naturligvis.
Det var mest et udtryk for at Filips oplysninger ikke er så fyldige, at
det giver mening at anbefale ham et sted at teste forbindelsen.

> Vedr upload, så kan man læse lidt her.. http://www.bentley-walker.com/
> Det er det firma vi bruger i forsvaret, når vi er ude at se på verden.

OK. Det ser ud til at man uploader direkte til satellitten - via noget
vældig dyrt grej, så vidt jeg kan overskue.

Og så er der da ellers tale om nogle voldsomme overheads, så det kan da
godt være at de 40 kbps Filip har målt, er som det skal være. Jeg ser
for eksempel i et skema for HX SOHO 500 Plus, at selvom
uploadhastigheden angives som 256 kbps, er "typical speed" kun 60! - og
de typiske downloadhastigheder er næsten halvdelen af den "formelle"
hastighed.

--
vh
Ole C

Fra : Filip

Dato : 10-03-08 22:16

> OK. Det ser ud til at man uploader direkte til satellitten - via noget
> vældig dyrt grej, så vidt jeg kan overskue.

Ja jeg har fået at vide at udstyret koster omkring 30K, så det kan man da
godt sige ligger i den dyre ende

OK - tak for det input

Filip

Fra : Filip

Dato : 08-03-08 20:04

Præcis

> [...]
> en hastighedstest, hvis han befinder sig på Antarktis
> Desuden er jeg da stadig nysgerrig mht. til hvordan hans upload

Det er Portugal, langt ude i et øde bjergområde hvor heller ikke
mobildækning ikke rækker særlig godt. Men jeg har fået at vide at upload
foregår via satelitten. Hvorfor skulle det ikke også kunne lade sig gøre?

Filip

Fra : Ole C

Dato : 08-03-08 20:41

Filip skrev blandt andet:

> [...]
> mobildækning ikke rækker særlig godt. Men jeg har fået at vide at
> upload foregår via satelitten. Hvorfor skulle det ikke også kunne

Det er trods alt ikke som at sende til en mobilmast henne på hjørnet
- og der skal jo noget udstyr til af en slags.
Af et andet indlæg fremgår det, at du på din arbejdsplads er på via
satellit. Er det så din arbejdsgiver der har et netværk kørende, som du
kobler dig på? - eller har du fået udleveret noget udstyr?
Under alle omstændigheder foregår sagerne over satellit til en udbyder,
som i princippet kan holde til hvor som helst - og derfor er TDC's
servere i Danmark muligvis ikke de rette at måle din hastighed på.
Kig evt. på det link som kom tidligere i tråden:
http://www.bentley-walker.com/
Der kan man se, at de reelle hastigheder ligger langt under de
"formelle", så hvis din forbindelse hedder 256/128 kbps og reelt er
256/40 kbps, så er det såmænd nok ikke så ringe....

--
vh
Ole C

Fra : Henrik

Dato : 08-03-08 11:28

"Filip" <filipravn@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Upload foregår via satelitten ved jeg. Der er nemlig ikke nogen
> telefonforbindelse som rækker herude.

Er du sikker på at det er via Sat?
IP-Adressen lyder mere som noget Portogisisk 3G mobil-fitilihut.

ip 77.54.48.128
77.54.32.0-77.54.63.255 PT-VDF-140 GPRS Pools

Hvad hedder udstyret du bruger til at forbinde med?

Henrik

Fra : Filip

Dato : 08-03-08 20:07

> Er du sikker på at det er via Sat?
> IP-Adressen lyder mere som noget Portogisisk 3G mobil-fitilihut.

Når jeg skriver på newsgroup så er jeg på mit hotel med en almindelig
trådløs mobil internet forbindelse. men på min arbejdsplads er jeg på via
satelitten.

> Hvad hedder udstyret du bruger til at forbinde med?

Kan ik lige huske det