max længde på lankabel?
Fra : Filip

Dato : 06-03-08 15:52

Hvad er maks længden for et almindelig RJ45 cat 5 eller cat 6 kabel? Det
skal forbinde to routere, og hastigheden kommer aldrig over 1MBit

Filip

Fra : Max

Dato : 06-03-08 16:07

Hej Filip

> Hvad er maks længden for et almindelig RJ45 cat 5 eller cat 6 kabel?

100 m.

--
Mvh Max

Fra : Mads

Dato : 06-03-08 16:06

On Thu, 6 Mar 2008 14:51:41 -0000, "Filip" <filipravn@gmail.com>
wrote:

>Hvad er maks længden for et almindelig RJ45 cat 5 eller cat 6 kabel? Det
>skal forbinde to routere, og hastigheden kommer aldrig over 1MBit
>
>Filip

200 m

Fra : Filip

Dato : 06-03-08 16:21

> 200 m

Hvad erfaring har du siden du siger dette? eller hvor har du tallet fra?

Filip

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-03-08 16:45

On Thu, 06 Mar 2008 16:05:40 +0100, Mads <Mads@nospam.nothanks.com>
wrote:

> 200 m

Standarden siger 100 m.

90 m er fast installation og 5 m i hver ende er patch-kabler. Hvis man
blot trækker et patch-kabel direkte mellem to enheder (ikke laver det
med et ordentligt installationskabel), er det praktisk opnåelige meget
lavere end 100 m.

-A

Fra : Leif Neland

Dato : 09-03-08 08:22

Asbjorn Hojmark skrev:

> [...]
> blot trækker et patch-kabel direkte mellem to enheder (ikke laver det
> med et ordentligt installationskabel), er det praktisk opnåelige meget

Jeg har en rulle 100m stift kabel, med stik i begge ender. Det fungerer
uden problemer, endda med kun de 20m rullet ud.

Leif

Fra : Arne Keller

Dato : 06-03-08 21:00

Filip wrote:
> Hvad er maks længden for et almindelig RJ45 cat 5 eller cat 6 kabel? Det
> skal forbinde to routere, og hastigheden kommer aldrig over 1MBit

Er det 10Mbps Ethernet eller det serielt ??

Eller noget helt andet ??

10 Mbps Ethernet kan erfaringsmæssigt køre en del længere på
kvalitetsprodukter.

Hvilken afstand ønsker du ?

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Filip

Dato : 06-03-08 23:37

> Er det 10Mbps Ethernet eller det serielt ??

Ethernet

> 10 Mbps Ethernet kan erfaringsmæssigt køre en del længere på
> kvalitetsprodukter.

Jeg skal bare have forlænget rækkevidden af et trådløst netværk. Netværket
kører 100Mbit, men jeg skal ikke bruge mere end 1Mbit

> Hvilken afstand ønsker du ?

Jeg ville gerne ud på 200m kabel hvis det kunne lade sig gøre.

Filip

Fra : Arne Keller

Dato : 06-03-08 23:52

Filip wrote:

> [...]
> kører 100Mbit, men jeg skal ikke bruge mere end 1Mbit

> Jeg ville gerne ud på 200m kabel hvis det kunne lade sig gøre.

Det kan blive svært, men prøv at købe et kvalitets Cat 6
installationskabel og se om det virker, hvis ikke må du jo bare klippe
af til du får link.

Det er en god ide ak få begge bokse til at køre 10 Mbps, det rækker
længere end 100 Mbps.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-03-08 07:26

On Thu, 6 Mar 2008 22:36:38 -0000, "Filip" <filipravn@gmail.com>
wrote:

> Jeg ville gerne ud på 200m kabel hvis det kunne lade sig gøre.

Træk et fiberkabel.

-A

Fra : Ole Hansen

Dato : 07-03-08 09:15

Asbjorn Hojmark wrote:

> Træk et fiberkabel.

Eller benyt noget trådløst udstyr med retningsbestemte antenner.

--
Ole Hansen

Fra : Filip

Dato : 07-03-08 11:35

Det er kun til en midlertidig installation, så det gider jeg ikke lige rode
med

> Eller benyt noget trådløst udstyr med retningsbestemte antenner.

Hvad kunne det fx være for udstyr - jeg har aldrig set det før. Send gerne
link til en router/accesspoint af slagsen

Filip

Fra : Ole Hansen

Dato : 07-03-08 14:22

Filip wrote:

> Hvad kunne det fx være for udstyr - jeg har aldrig set det før. Send gerne
> link til en router/accesspoint af slagsen

En relativt billig mulighed er et Routerboard fra www.mikrotik.com og
noget antenneværk i retningen af:
http://www.aerial.net/shop/index.php?cPath=35_40&osCsid=be8d85e0e46f0e0a114647d2a7356985

--
Ole Hansen

Fra : fix

Dato : 09-03-08 10:22

"Filip" <filipravn@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kører 100Mbit, men jeg skal ikke bruge mere end 1Mbit

> Jeg ville gerne ud på 200m kabel hvis det kunne lade sig gøre.

Der vil sikkert blive flere reaktioner, men mit bud er, at det kan du
sagtens på almindeligt godt netkabel.
- og det er ikke dyrere end at du først kan prøve. Forcer netkortene til
lavest mulige hastighed - formentligt 10 Mb.
og få lavet ordentlige afslutninger (= rette farvefølge og korte ender)

Jeg har flere steder på +200m der kører fint 10 Mb.

finn

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-08 00:37

"fix" <fix@faxe.dk> wrote in message

> [...]
> og få lavet ordentlige afslutninger (= rette farvefølge og korte ender)
>
> Jeg har flere steder på +200m der kører fint 10 Mb.

Mener den teoretiske er 300m for 10mb, så ja den burde være god nok

Christian Holst

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-03-08 07:25

On Mon, 17 Mar 2008 00:37:25 +0100, "Christian Holst\(2750\)"
<poppeATeasyfragDotDanemark> wrote:

> Mener den teoretiske er 300m for 10mb, så ja den burde være god nok

Standarden siger som sagt 100 meter på kobber, uanset om det er 10,
100 eller 1000 Mbps men kræver forskellige kabeltyper for at opnå det.

-A

Fra : Arne Keller

Dato : 17-03-08 08:49

Christian Holst(2750) wrote:
> "fix" <fix@faxe.dk> wrote in message

Det er korrekt at man ofte kan få 10Base-T til at fungere på ganske
lange kabler, men kabling standarden og Ethernet standarden lover dig
bare 100m

Det tror jeg på, har du nogen opfattelse af hvor godt det kører ?
(pakketab, errors osv.)

> Mener den teoretiske er 300m for 10mb, så ja den burde være god nok

Kan du ikke gi os lidt mere data på hvordan du kommer frem til det ?

Fra : fix

Dato : 17-03-08 10:20

> Det tror jeg på, har du nogen opfattelse af hvor godt det kører ?
> (pakketab, errors osv.)

for mit vedkommende, normalt fejlfrit!
begge ender forceret til fast 10Mb ½dpx
- med forcerer jeg til 100Mb, er tabet så stort, at gennemsnitshastigheden
bliver den samme.

et ting er hvad standarderne garanterer, virkeligheden er ofte bedre,
specielt hvis arbejdet er udført proffessionelt.

finn

Fra : Arne Keller

Dato : 17-03-08 17:22

fix wrote:

> for mit vedkommende, normalt fejlfrit!
> begge ender forceret til fast 10Mb ½dpx
> - med forcerer jeg til 100Mb, er tabet så stort, at gennemsnitshastigheden
> bliver den samme.

OK, lyder rimeligt.

> et ting er hvad standarderne garanterer,

Nu er det sådan at standarderne _ingenting_ garanterer, tværtimod sider
standarderne at man må forvente at visse udtag ikke fungerer

> virkeligheden er ofte bedre,
> specielt hvis arbejdet er udført proffessionelt.

Helt enig

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-03-08 19:29

> Hvad er maks længden for et almindelig RJ45 cat 5 eller cat 6 kabel? Det
> skal forbinde to routere, og hastigheden kommer aldrig over 1MBit

xdsl udbyderne kan levere på flere kilometer, så det var måske værd at
overveje noget lignende

Jeg ved zyxel har nogle dsl routere der kan sættes op direkte mod hinanden ,
så de er transparente for ethernet, så det i praksis virker som et langt
kabel. Det kan yde mere end der er behov for her, både mht. afstand og
hastighed.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-03-08 22:02

On Fri, 7 Mar 2008 19:28:33 +0100, "Sune Storgaard"
<nospam@strueradsl.invaliDK> wrote:

> xdsl udbyderne kan levere på flere kilometer, så det var måske værd at
> overveje noget lignende

I så fald skal det være g.shdsl, for ADSL kan ikke køres back-to-back.

-A

Fra : Arne Keller

Dato : 07-03-08 23:26

Asbjorn Hojmark wrote:

> I så fald skal det være g.shdsl, for ADSL kan ikke køres back-to-back.

For 8-10 år siden var der en del SDSL udstyr på markedet som kunne køre
back-to-back.

Fra : Arne Keller

Dato : 22-03-08 14:53

Arne Keller wrote:

> For 8-10 år siden var der en del SDSL udstyr på markedet som kunne køre
> back-to-back.

Jeg faldt lige over denne ting som måske kan bruges:
http://www.direktronik.se/prod/pdf/i22-1109.pdf

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-03-08 23:47

> I så fald skal det være g.shdsl, for ADSL kan ikke køres back-to-back.

Jeg er i skrivende stund ikke 100% sikker, men jeg mener bestemt jeg har sat
2 zyxel 660(r) (måske det var 650 istedet) direkte op mod hinanden , pakket
ind med rfc1483. Under opsætningen sættes dog en "master og slave" som det
hed i wizard'en. En lille detalje man KUN kunne sætte ved at køre
wizard'en, men ikke via konfiguration bagefter , hvilket jeg vist brugte
lidt lærepenge på..

Det kørte over noget *gammelt* nedgravet tlf. kabel, og jeg mener de
sync'ede ved maks , hvilket vist var omkring 2Mpbs. Kender ikke
kabellængen præcist, men vil gætte på 6-700 meter.

Ikke sindsygt hurtigt, men til OP's behov kunne det være en billig løsning
såfremt 10Mbps ethernet ikke virker.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 08-03-08 22:31

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> skrev i en meddelelse

> [...]
> at køre wizard'en, men ikke via konfiguration bagefter , hvilket jeg vist

Velkommen i Zyxels verden :)

> Det kørte over noget *gammelt* nedgravet tlf. kabel, og jeg mener de
> sync'ede ved maks , hvilket vist var omkring 2Mpbs. Kender ikke
> kabellængen præcist, men vil gætte på 6-700 meter.

Jeg har 4 sæt Zyxel 791R kørende på noget telefonkabel gravet ned engang i
70erne, de kører fint 2Mbps, jeg mener det længste sæt er 1,2 km.

Jeg skal sætte to sæt mere i drift på torsdag, det længste af dem er lidt
over 2 km, det burde virke - men lad os nu se.

Ihvertfald burede spørgeren kunne bruge to stk. 791R til formålet.

/Brian