Problem med fil åbnet over netværk
Fra : rondo

Dato : 03-03-08 06:12

Hej alle sammen,

Jeg har nogle maskiner med MS XP SP2 og MS Office 2003 i et netværk.
Den ene pc har et share med forskellige filer. Hvis en bruger åbner en
excel fil over netværket på denne pc, bliver den ikke lukket
ordentligt, når brugeren lukker filen. Dette betyder, at andre brugere
ikke kan åbne filerne i skrive tilstand, omdøbe dem eller slette dem.

Har nogen af jer en ide til, hvad der kan gå galt, og hvad jeg evt.
kan gøre for at sikre, at filerne virkelig bliver lukket efter endt
brug?

På forhånd tak,
Ronnie

Fra : Herulf

Dato : 03-03-08 21:17

On Mon, 3 Mar 2008 05:11:42 -0800 (PST), rondo
<newsnospam@mail.sonofon.dk> wrote:

> [...]
>
>Har nogen af jer en ide til, hvad der kan gå galt, og hvad jeg evt.
>kan gøre for at sikre, at filerne virkelig bliver lukket efter endt

Mitt tips er at du bør sjekke share-rettighetene. Her bør Everyone
eller authenticated users gis full tilgang - så kan du stramme inn
rettighetene på ntfs-siden. Eller er jeg helt på jorde?
--
Herulf Skogheim
http://inord.net

Fra : rondo

Dato : 04-03-08 02:48

On Mar 3, 9:17 pm, Herulf <herulfSLET...@nord-tromsSLETTEDETTE.no>
wrote:

> [...]
> eller authenticated users gis full tilgang - så kan du stramme inn
> rettighetene på ntfs-siden. Eller er jeg helt på jorde?

Everyone gruppen har fulde share rettigheder, og så har jeg nøjedes
med at give de ønskede brugere de nødvendige rettigheder på NTFS
niveau.

Der er ikke problemer for brugerne med at åbne filerne, ændre i dem og
gemme dem, men når dette først er gjort af én bruger, kan de andre
ikke få lov at arbejde med filerne da følgende besked dukker op:

"Cannot delete (filnavn): It is being used by another person or
program.
Close any programs that might be using the file and try again."

Jeg har prøvet ikke kun at lukke filen, men lukke selve programmet,
der havde filen åben på klient-siden, og det gør ingen forskel.

Hvis jeg checker Open files listen på pc'en, hvor filen er shared,
står filen heller ikke på listen, så jeg kan ikke engang lukke den
manuelt.

Fra : John

Dato : 04-03-08 11:49

> [...]
> program.
> Close any programs that might be using the file and try again."

Nu er det ikke fordi der ikke er slette adgang? Office laver jo en masse
temporære filer og hvis ikke den kan slette dem efterfølgende, kan de andre
brugere ikke åbne filen i write-mode. Temp filerne er sikkert skjult, så du
skal lige vise skjulte filer i mappen.