Adgang til router over internettet ?
Fra : SpookiePower

Dato : 03-03-08 13:54

Min gamle far og jeg skal spille sammen over nettet, men
det med at forwarde porte har han ikke forstand på. Jeg
kan selv finde ud af det, ved at logge på routeren via
192.168.1.1 adressen. Men kan det ikke gøres over internettet,
så jeg kan tilgå hans router hjemmefra ? Jeg kender hans
IP adresse, men hvad mere skal jeg så skrive for at få
login-skærmen på hans router ?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-03-08 14:01

SpookiePower <boxjunk2600@gmail.com> crashed Echelon writing

> Men kan det ikke gøres over internettet,
> så jeg kan tilgå hans router hjemmefra ? Jeg kender hans
> IP adresse, men hvad mere skal jeg så skrive for at få
> login-skærmen på hans router ?

Det kan det sikkert, men det ved vi jo ikke når vi ikke kender routeren.

Kig i den og se evt. efter noget a la remote management.

Men din gamle far behøver vel ikke åbne nogle porte medmindre det er ham
som hoster serveren/spillet.

--
Bjarke Andersen

Fra : SpookiePower

Dato : 03-03-08 15:05

Bjarke Andersen wrote:

> Men din gamle far behøver vel ikke åbne nogle porte medmindre det er ham
> som hoster serveren/spillet.

Det er mig som hoster spillet, så jeg vil tro han skal
lave nogle portforwards.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-03-08 18:53

> Det er mig som hoster spillet, så jeg vil tro han skal
> lave nogle portforwards.

Hvorfor tror du det?

De fleste SOHO routere tillader al trafik ud af routeren men ikke ind mht
NAT. Den indgående har du "kun" brug for når folk udefra (hermed mener jeg
internettet) skal initere (dvs starte) en session med en maskine bag
routeren.

Når du hoster spillet, skal du i din router lave din fornødne portforwards
som dit spil lytter efter deltagere.

Din far behøver som sådan ikke lave noget på sin router medmindre han kører
en meget speciel opsætning/router.

--
Bjarke Andersen

Fra : SpookiePower

Dato : 03-03-08 19:50

Bjarke Andersen wrote:

> [...]
> som dit spil lytter efter deltagere.
>
> Din far behøver som sådan ikke lave noget på sin router medmindre han kører

Tak for svaret. Jeg kan godt se det logiske i din forklaring.

Jeg prøvede først selv at logge på nogle spilservere (Flight Simulator
X) men jeg kunne ikke få nogen forbindelse. Spillet skrev selv at der
skulle være en port-range åben, hvilket jeg så prøvede, hvorefter jeg
fik forbindelse til en liste af spilservere. Jeg tænkte så bare, at
hvis jeg skulle åbne porte for at spille på en server, så skulle han
også åbne porte for at spille på min server.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-08 21:08

SpookiePower wrote:

> hvis jeg skulle åbne porte for at spille på en server, så skulle han
> også åbne porte for at spille på min server.

Det afhænger af spillet.

Jesper Poulsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-03-08 15:03

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> så jeg kan tilgå hans router hjemmefra ? Jeg kender hans
> IP adresse, men hvad mere skal jeg så skrive for at få

Hent Teamviewer som er ganske gratis. Så kan du komme ind og fjernstyre hans
pc og derved burde du også kunne komme ind i hans router. Hvis du henter den
fulde version til dig selv og din far henter quick support modulet, så er I
kørende i løbet af et øjeblik.
Fordelen er, at din far ikke skal installere noget. Han skal bare starte
quicksupportmodulet, så dukker det nødvendige frem - og så er det på dansk.
Den går lige igennem diverse forhindringer som router, firewalls osv.
Det er så nemt, så det næsten burde være løgn.
http://www.teamviewer.com/da/download/index.aspx

Kurt