Fjernadgang til netværk
Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 26-02-08 09:33

Hej,

Jeg står i den situation, at jeg har brug for, at få adgang til mit
netværk når jeg er ude "i byen". Tidligere har jeg kørt VPN for, at
opnå denne funktionalitet, men det er lidt tungt at danse med
indimellem syntes jeg.

Derfor tænkte jeg om ikke man kunne opnå samme funktionalitet ved, at
bruge noget SSL/SSH - jeg nævner dem uden at vide hvad der ligger af
funktioner i udtrykkende.

Det jeg primært har brug for på netværket er adgang til en server både
hvad angår filer i delte mapper, og VNC.

Er det noget der er muligt?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-02-08 19:52

On Tue, 26 Feb 2008 08:32:39 -0800 (PST), "Mikkel Jørgensen"
<mikkel.joergensen@gmail.com> wrote:

>Er det noget der er muligt?

Det er oplagt at bruge SSH i din situation...

Du skal have en SSH-server kørende på lokalnettet - Har du en
linuxmaskine stående er den der formentlig allerede, men ellers kan
den køre via Cygwin på en windows maskine....

Udefra kalder du op med en SSH-klient. Og med en passende 'port
forwarding' opsætning af SSH-klienten, kan du nu forbinde VNC /
Fjernskrivebord, FTP, Web, you-name-it forbindelser over krypterede
kanaler til dit lokalnet.

Mere info om SSH finder du på http://www.openssh.org/

<mlr>

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 26-02-08 20:38

"Mikkel Jørgensen" <mikkel.joergensen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

>Derfor tænkte jeg om ikke man kunne opnå samme funktionalitet ved, at
>bruge noget SSL/SSH - jeg nævner dem uden at vide hvad der ligger af

ZyXEL SSL-VPN
Der er nogle af deres små bokse der kan det. Jeg har prøvet det på en
USG-300 og det fungrer ret godt.
Det er noget java historie du logger ind på der laver en VPN tunnel.

/Dennis

Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 28-02-08 09:47

On 26 Feb., 19:51, Michael Rasmussen <michael@invalid> wrote:

> [...]
> forwarding' opsætning af SSH-klienten, kan du nu forbinde VNC /
> Fjernskrivebord, FTP, Web, you-name-it forbindelser over krypterede

Det lyder super. Jeg har idag en linksys router kørende med dd-wrt, så
hvis jeg kunne finde ud af, at sætte den op til at fungere med SSH så
lyder det jo til at være den perfekte løsning.

Kender i nogle gode tutorials på nettet vedrørende SSH?

/Mikkel

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-02-08 18:43

On Thu, 28 Feb 2008 08:46:39 -0800 (PST), "Mikkel Jørgensen"
> [...]

>lyder det jo til at være den perfekte løsning.
>
>Kender i nogle gode tutorials på nettet vedrørende SSH?

Nope, men det er nu ikke sværere end at vi kan 'tale' dig igennem
opsætningen...

Først opgave bliver at få SSH-serveren op at køre på dd-wrt.
Sidstnævnte kender jeg til gengæld intet til.

Har du direkte adgang til konfigurationsfilen sshd_config, eller skal
serveren konfigureres på en webside ?

<mlr>

Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 28-02-08 11:33

On 28 Feb., 18:43, Michael Rasmussen <michael@invalid> wrote:

> [...]
> Sidstnævnte kender jeg til gengæld intet til.
>
> Har du direkte adgang til konfigurationsfilen sshd_config, eller skal

Der er faktisk begge muligheder, den kan nemlig både konfigureres
gennem kommandoer, men også webside.

På websiden har man følgende muligheder

SSHd: ( ) Disable (x) Enable
Password login: (x) Disable ( ) Enable
Port: 22
Authorized Keys: (Blankt tekst felt)

Som jeg så har forstået det rundt omkring, så er det noget med, at man
f.eks. skal have fat i PuttyGen for at lave sin nøgle eller nøgler og
den eller de skal så stå i det sidste felt. Eller har jeg misforstået
noget?

/ Mikkel

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-02-08 20:07

On Thu, 28 Feb 2008 10:33:12 -0800 (PST), "Mikkel Jørgensen"

> [...]
>f.eks. skal have fat i PuttyGen for at lave sin nøgle eller nøgler og
>den eller de skal så stå i det sidste felt. Eller har jeg misforstået

Jeg bruger selv OpenSSH i Cygwin miljø, og kender ikke Putty i
detaljer...

Men jo: Princippet er at du danner et nøgle-par med et værktøj som
PuttyGen. Nøgle-parret bruges til at logge på ssh-serveren.

Den offentlige (public) nøgle lægger du ind i routeren via websiden.

Den private nøge skal ligge ved ssh-klienten. I mit tilfælde i filen
~/.ssh/id_rsa, du må checke dokumentationen til Putty hvor den vil
have den private nøgle...

Husk at passe godt på den private nøgle - det er adgangsbilletten til
din router og lokalnet....

<mlr>

Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 29-02-08 00:40

On 28 Feb., 20:07, Michael Rasmussen <michael@invalid> wrote:

> [...]
> have den private nøgle...
>
> Husk at passe godt på den private nøgle - det er adgangsbilletten til

Okay det vil jeg prøve.

Hvis jeg skulle lave det med openssh, hvordan gør jeg så - for jeg har
allerede kigget på openssh, men opgav.

/ Mikkel