Ingen print pga VPN-blokering
Fra : Gunnar Wedam

Dato : 25-02-08 11:22

-I et lille netværk på 2 PC’er, kan jeg ikke printe på en fælles
printer. Hver gang jeg forsøger at printe uanset fra hvilken PC, får
jeg denne meddelelse:
”Udskriftsspooleren kunne ikke oprette forbindelse til printeren.
Årsagen kan være, at printeren er slukket, at stikket ikke er sat i,
eller det kan skyldes, at et VPN-netværk blokerer for adgangen til et
lokale netværk.”

HVORFOR får jeg denne meddelelse, jeg har intet VPN-netværk, hverken
på den ene eller den anden PC. (Nogle gange kan jeg godt printe, men
så er adgangen til nettet slået fra).

Jeg deler Internettet uden problemer mellem de 2 PC’er.

Min installation indeholder 2 PC på et lille netværk (ikke trådløs).
Operativsystem Windows-XP Home er fuldt opdateret.
Printeren er en HP Photosmart 2575 All in One er tilkoblet SWITCH.
Jeg benytter PANDA, dog uden dens firewall, idet jeg benytter Windows
firewall.

Adgang til internettet via TDC bredbånd 2MB, med IP-telefoni og G4S
alarm.
Modem SpeedStream 5450 (ADSL gateway fra TDC).
Min SWITCH er en D-Link DES-1005D 10/100Mbps Speed.
-
Gunnar, København

Fra : Morten Bach

Dato : 25-02-08 19:46

"Gunnar Wedam (slet NLXG7)" <madew@NLXG7post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> HVORFOR får jeg denne meddelelse, jeg har intet VPN-netværk, hverken
> på den ene eller den anden PC. (Nogle gange kan jeg godt printe, men

Hej Gunnar,

Prøv at checke om der er i Windows Firewall er sat kryds i "Tillad ikke
undtagelser".

Fjern det igen og se om det hjalp.

MVH
Morten

Fra : Gunnar Wedam

Dato : 26-02-08 11:28

Hej Morten.

Tak for svaret, der er intet kryds i "Tillad ingen undtagelser",
så forklaringen ligger måske i det andet svar jeg har fået.

Mvh Gunnar

--
Gunnar, København

Fra : Morten Christensen

Dato : 25-02-08 21:08

Gunnar Wedam (slet NLXG7) wrote:
> [...]
> alarm.
> Modem SpeedStream 5450 (ADSL gateway fra TDC).
> Min SWITCH er en D-Link DES-1005D 10/100Mbps Speed.

En teori kunne være, at du ikke har egen router og dhcp-server. Derfor
får dine pc'ere offentlige ip-numre fra TDC, når du er på nettet, og med
det ip-nummer kan de ikke se printerens ip.

--
Morten Christensen

Fra : Gunnar Wedam

Dato : 26-02-08 17:41

Tak for dit svar, jeg forstår på din og Klaus J.’s response at
problemet løses, hvis jeg udskifter SWITCH D-Link ud med en
router.
mvh Gunnar

--
Gunnar, København

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 26-02-08 13:14

Gunnar Wedam wrote :
> [...]
> alarm.
> Modem SpeedStream 5450 (ADSL gateway fra TDC).
> Min SWITCH er en D-Link DES-1005D 10/100Mbps Speed.

Med den opsætning får du tildelt IP-adresser fra TDC, og hvis de kun
giver mulighed for to IP-adresser, er der ingen ledige til printeren.
Desuden, hvis printeren fik sin IP-adresse fra TDC, ville alle på
internet kunne skrive ud på den.

Det bedste vil nok være at anskaffe en lille router så du indkapsler
dit eget netværk. Routeren vil så få sin ydre adresse fra TDC, og alle
dine egne maskiner kan så få "private" adresser fra din router.

Alternativt kan printeren måske sættes op til at bruge NetBEUI-protokol
i stedet for IP-protokol - så skal den slet ikke bruge en IP-adresse.

--

/klaus

Hold din (udbyders) mailserver fri for spam;
krypter din email-adresse til højre for "@".

Fra : Gunnar Wedam

Dato : 26-02-08 17:46

Tak for dit svar.
Jeg forstår på dit svar, at jeg skulle have købt en ROUTER i
stedet for en SWITCH.
D.v.s. at min SWITCH D-Link skal erstattes af en ROUTER.
Det er vel bedst at købe hos TDC da alt det andet, jeg har, er
fra TDC, så bliver der forhåbentligt ingen interface problemer.

Mvh Gunnar.

Fra : Morten Christensen

Dato : 26-02-08 22:27

Gunnar Wedam (slet N5FDA) wrote:
> [...]
> Det er vel bedst at købe hos TDC da alt det andet, jeg har, er
> fra TDC, så bliver der forhåbentligt ingen interface problemer.

Det bør være helt ligegyldigt hvor du køber den router. TDC's
internet-opkøbling svarer til standard-opsætningen i alle de routere,
jeg har set igennem de sidste år.

--
Morten Christensen

Fra : Gunnar Wedam

Dato : 27-02-08 14:54

Ja, det lød let. Så jeg gik ind på edb-priser, men der er der jo
et væld af router-typer. Hvad skal jeg lægge vægt på ved valg af
router til mit enkle netværk.

--
Gunnar, København