Horfor kan W2K3 ikke holde netforbindelsen~
Fra : Steen Suder

Dato : 22-02-08 22:32

Jeg synes, jeg er rendt ind i et småbizart problem med en frisk ESX
3.5-installation.

Haves:
Et styk VMware VI 3.5 i seneste version kørende på en IBM 3655 med 16GB RAM
og VMFS på SAN.
Derpå fem gæster: tre Debian 4.0r2 (kernel 2.6.18) og to W2K3 Server
standard 32bit. Alle er friskinstallerede og fuldt opdaterede.
Alle har VMwaretools og vmxnet-drivere (har også prøvet std.
Lance-driveren).

Der er to vswitche, der er forbundet til hver sin NIC i hosten.

NIC1 i alle gæsterne har en IP i en /27 (et VLAN). I denne klump ligger også
ESXhosten og en håndfuld andre relaterede maskiner.
Edge her udgøres af en Procurve 2900 og der er nul fejl at se på interfacet.
Alle andre noder på switchen har ingen problemer.

Problemet:
Der kan gå 10-60 minutter fra "t0" og så kan Windowsmaskinerne ikke nås
udefra. Ligeledes kan de ikke nå de andre fysiske noder på nettet, ej
heller default gw (der er et VLANif på en Juniper-firewall).
I Windows-gæsten kan jeg så disable/enable NICen og så har den igen adgang.
Det er observeret, at de dog godt kan nå de andre gæster i samme host mens
problemet består.
20-40-60-... minutter senere kommer gæsten så på nettet igen - uden synlig
årsag.

Spørgsmålet:
Hvordan løser jeg det her?

--
Steen Suder

Fra : Steen Suder

Dato : 23-02-08 09:03

Steen Suder wrote:

> [...]
> host mens problemet består.
> 20-40-60-... minutter senere kommer gæsten så på nettet igen - uden synlig

Tilføjelse:
Vælger jeg "Repair"-funktionen på det "ramte" netkort, løser det problemet
med det samme.

Hvor kan jeg se, hvad "Repair"-funktionen helt specifikt gør?

--
Steen Suder

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-02-08 10:10

On Sat, 23 Feb 2008 09:02:45 +0100, Steen Suder
<sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

>Tilføjelse:
>Vælger jeg "Repair"-funktionen på det "ramte" netkort, løser det problemet
>med det samme.
>
>Hvor kan jeg se, hvad "Repair"-funktionen helt specifikt gør?
Den bla. unloader/loader drivere til netkort, derved tømmers bla. div.
buffere, arp tabel, DNStabel.
Hvis det er disse tabeller der driller kan du prøve om "ipconfig
/flushdns", "ipconfig /registredns", "arp -d *" kan spore dig nærmere
fejlen.

VLANs kommer de ind som som trunck og splittes på selve vmware, eller
er de splittet ud i den fysiske switch ?
Der er vist noget med at vmware ikke kan lide at der er for mange
synlige VLANs på den trunk forbindelse du sætter ind i den, vi har
måtte begrænse antallet af VLANs på den trunck forbindelse der går til
ESXen, men jeg husker ikke hvor mange VLANs vi skulle ned på, (Vi har
400+ og der blev vist skruet ned til 126)

En "hjælpe" gæst der sniffter lidt på den berørte virtuelle lanswitch
?

Hvis det er et vmware problem, er http://vmug.dk måske et sted at søge
lidt mere specifik hjælp,

/Hans

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-02-08 23:18

Steen Suder skrev:
> [...]
> problemet består.
> 20-40-60-... minutter senere kommer gæsten så på nettet igen - uden synlig

Det ville jeg også gerne vide. Jeg har nogenlunde samme opførsel fra et
enkelt IBM blade (også med AMD CPU og har kørt forskellige
virtualiserings produkter i test) og hælder mest til at det er et
hardware-problem.
Hvordan er load på hhv netkort og CPU når den dropper forbindelsen?