Et par spørgsmål vedr. deling af in
Fra : Thore Jensen

Dato : 22-02-08 12:17

Hej NG

Vi har hos os en internetforbindelse som vi deler til 3 PC'ere på kabel
via en switch fra D-Link (sådan en her http://kortlink.dk/4u62 )
Er det muligt med denne switch at styre hvor meget båndbredde, hver
bruger kan få? f.eks opdele 4 mbit til 1+1+2 Mbit? og gerne hvordan..

Hvis det ikke er muligt vha. den switch vi har, hvad skal jeg så have
fat i? Så billigt som muligt - og der er ikke behov for trådløs forbindelse!

M.v.h.
Thore Jensen

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 22-02-08 12:25

fre, 22 02 2008 kl. 12:17 +0100, skrev Thore Jensen:
> [...]
> fat i? Så billigt som muligt - og der er ikke behov for trådløs forbindelse!

Den switch kan ikke det du ønkser. Måske din router har nogle
muligheder.

Under alle omstændigheder er det problematisk at båndbrede styre.

/andreas

Fra : Thore Jensen

Dato : 22-02-08 12:30

Andreas Lorensen skrev:

> Den switch kan ikke det du ønkser. Måske din router har nogle
> muligheder.

Hmm.. Det er sådan et lille hvidt speedstream fra TDC, den kan vist ikke
det helt vilde..

> Under alle omstændigheder er det problematisk at båndbrede styre.

? Jeg troede at der fandtes switch/routere, hvor det var muligt at styre
den slags på de enkelte porte!

Thore Jensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-02-08 12:50

On Fri, 22 Feb 2008 12:30:07 +0100, Thore Jensen <thore@snaps.dk>
wrote:

>Hmm.. Det er sådan et lille hvidt speedstream fra TDC, den kan vist ikke
>det helt vilde..

Hmm, Speedstream kassen er vist et simpelt ADSL-modem, og ikke nogen
router...

Det betyder i praksis at jeres computere kører med offentlige
ip-adresser. Fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt er det næppe nogen god
løsning...

I bør f.eks ikke bruge Windows Fil- og printerdeling i den situation,
for så deler i ikke kun indbyrdes med hinanden på lokalnettet med med
alle os andre herude på det store internet. Og det er nok ikke lige
hvad i ønsker

>? Jeg troede at der fandtes switch/routere, hvor det var muligt at styre
>den slags på de enkelte porte!

Det gør der...

Men måske skal vi starte med at kigge på hvorfor I har problemer med
båndbredden på jeres 4 Gbit internet forbindelse: Hvad er det for
programmer / opgaver der sluger al jeres båndbredde ? Hvad foregår der
på de enkelte maskiner ?

<mlr>

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 22-02-08 13:01

Michael Rasmussen skrev:

> Det gør der...

Lad høre

> [...]
> båndbredden på jeres 4 Gbit internet forbindelse: Hvad er det for
> programmer / opgaver der sluger al jeres båndbredde ? Hvad foregår der

Vi er klar over hvad der foregår, og du har helt ret i at man kan (burde
kunne!)begrænse brugen af båndbredden hos de enkelte brugere, men når
disciplinen ikke rækker til dette i længden, ønsker jeg at løse
problemet ved at opdele forbindelsen!

M.v.h.
Thore Jensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-02-08 13:14

On Fri, 22 Feb 2008 13:00:35 +0100, SmaRTrxxv <thore@snaps.dk> wrote:

>Lad høre

Det er ikke noget jeg selv har brugt energi på, men kolleger taler
pænt om Zyxel Zywall 5 - Den står i knap 4.000 kroner.

<mlr>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-02-08 14:38

On Fri, 22 Feb 2008 12:17:06 +0100, Thore Jensen <thore@snaps.dk>
wrote:

> Er det muligt med denne switch at styre hvor meget båndbredde, hver
> bruger kan få? f.eks opdele 4 mbit til 1+1+2 Mbit? og gerne hvordan..

Man kan godt lave *noget*, men man kan ikke lave noget særlig *godt*,
altså noget, der *garanterer* at brugerne ikke belaster forbindelsen
mere end man har lyst til, i hvert fald ikke downstream.

Når først pakken er sendt fra udbyderen, har den allerede brugt
båndbredden.

Der er nogle systemer, der virker ved, at smide trafik væk i bruger-
enden, og for såkaldt 'well-behaved' protokoller, vil det virke i et
vist omfang, fordi de skruer ned for båndbredden, når der er pakketab,
men det er langtfra alle protokoller, der er 'well-behaved'.

-A

Fra : Jens G

Dato : 22-02-08 15:56

wrote:

>Hvis det ikke er muligt vha. den switch vi har, hvad skal jeg så have
>fat i? Så billigt som muligt - og der er ikke behov for trådløs forbindelse!

Jeg vil foreslå at du køber en router der kan køre alternative
firmwares, f.eks. en Linksys WRT54GL. Den er godt nok trådløs, men har
også indbygget 4-ports switch. Og det trådløse kan jo slås fra.
WRT54GL koster under 500 kr.

I routeren kan så f.eks. flashes Tomato firmware, som indeholder en
QOS der virker fint udgående.
http://www.linksysinfo.org/forums/forumdisplay.php?f=160
http://en.wikibooks.org/wiki/Tomato_Firmware
http://www.polarcloud.com/tomato

Indadgående kan der bruges et script til at lave en rimeligt
fungerende båndbreddestyring. Scriptet kan laves så brugerne f.eks.
kan få 1+1+2Mbit som du ønsker, og samtidig kan få fuld båndbredde
hvis andre ikke bruger deres fulde kvote.

Det er meget let at lave scriptet med en scriptgenerator hvori man
indtaster oplysninger om hvor meget båndbredde man har til rådighed,
samt hvor meget båndbredde hver MAC(eller Ip hvis man bruger faste
IP'er)-adresse minimum skal have rådighed over, og hvor meget de max
må få hvis der er mere end deres minimum til rådighed + plus et par
parametre mere. Når man er færdig, med at udfylde, får man et script
som er lige til at copy/paste til routerens opsætning.
http://www.linksysinfo.org/forums/showthread.php?t=49208
http://openlinksys.info/firmware/przydatne/generator.zip

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-02-08 22:41

Michael Rasmussen wrote:

> Det betyder i praksis at jeres computere kører med offentlige
> ip-adresser. Fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt er det næppe nogen god
> løsning...

Økonomisk er det heller ikke særligt smart, da TDC opkræver ekstra
betaling hvis man vil have mere end to IP adresser.

> [...]
> for så deler i ikke kun indbyrdes med hinanden på lokalnettet med med
> alle os andre herude på det store internet. Og det er nok ikke lige hvad

Nogle gange får man offentlige IP adresser i forskellige subnets (det
skete altid for mig), og det betyder at kommunikationen maskinernes
indbyrdes skal en tur omkring TDC og forbruger ADSL båndbredde.

Jeg har en router i dag, men tidligere har jeg lavet et "fusker" setup
hvor maskinerne tildeles en statisk IP adresse i 192.168.0.x foruden den
DHCP-tildelte offentlige IP fra TDC. Dermed kan kommunikationen mellem de
lokale maskiner blive bag switchen. Men man skal hacke i regedit for at
gøre det, og man skal ofte genskabe opsætningen.

--
Jesper Lund