Jeg er lidt forvirret
Fra : JBJ

Dato : 19-02-08 17:20

Mit internet er ADSL gennem TDC og kommer ind via et modem og går derefter
op til min router.

Tidligere havde jeg det bare fra modem til en Xircom 8 port switch og
derefter til min 2 pc'ere og det virkede fint. Xircom NSE8100 Netstation.

På Xircom var der 1 indgang og 8 LAN porte, men på de switches jeg kan finde
på nettet nu om dage er der ingen indgående port, hvordan kan det være?

Jeg troede godt nok en switch så sådan her ud:
http://img521.imageshack.us/my.php?image=switchdw4.jpg

Kort fortalt jeg har en veninde på filippinerne som i øjeblikket får
internet på denne måde:

Wi-Fi antenne på taget modtager signal og sender dette til pc'en via et
normalt CAT5 kabel, der sidder indbygget modem i antennen.

Nu vil hun gerne dele denne forbindelse med naboen.

Jeg ved at hun ikke er så teknisk minded så jeg tænkte at hun så bare skal
have en switch ind mellem antennen og de 2 pc'ere. Sådan her:
http://img149.imageshack.us/my.php?image=switch2ku7.jpg

Så jeg begyndte at kigge på nettet, men der er ingen indgående port på de
switche jeg har kigget på - kigger jeg efter det forkerte?

http://www.cnet.com.tw/product/cnsh-500.htm

http://www.edimax.com/en/produce_detail.php?pd_id=69&pl1_id=4&pl2_id=23

http://www.linksys.com/servlet/Satellite?blobcol=urldata&blobheadername1=Content-Type&blobheadername2=Content-Disposition&blobheadervalue1=application%2Fpdf&blobheadervalue2=inline%3B+filename%3Deg005w_ug.pdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1193768548123&ssbinary=true&lid=1981106263B05

Er det en hub hun skal have istedet?

Det skal bare være at hun kan tilslutte kablerne og så er begge pc'ere på
internettet med det samme uden at hun skal ind og sætte noget op inde i en
switch/hub/router.

Håber der er en der kan svare på dette:) På forhånd tak:)

JBJ

Fra : JBJ

Dato : 19-02-08 17:37

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> switch/hub/router.
>
> Håber der er en der kan svare på dette:) På forhånd tak:)

Sådan her skulle det se ud når det var færdigt

http://img255.imageshack.us/my.php?image=wifiwithswitchdm3.jpg

JBJ

Fra : Niklas Petersen

Dato : 19-02-08 17:55

JBJ wrote:
> Så jeg begyndte at kigge på nettet, men der er ingen indgående port på
> de switche jeg har kigget på - kigger jeg efter det forkerte?
Switche har i dag ikke nogen uplink port. Portene indstiller sig
automatisk efter hvilket kabel du tilslutter. Alle portene kan benyttes
som "indgående".

> Er det en hub hun skal have istedet?
Nej, hun skal bruge en router. Sandsynligvis får hun kun een IP fra sin
udbyder, hvorfor en router er nødvendigt, for at dele IP´en mellem 2
maskiner. Efter routeren sættes en switch, som forbindes til de to
computere. Mange routere har i dag indbygget switch, så det kan absolut
anbefales at købe en router med indbygget switch.

Hvis hun har flere IP adresser fra sin udbyder samt lov til at dele
forbindelsen, kan en switch godt gøre det. Men normalt hører der kun 1
offentlig IP med til et abonnement. Desuden opnår hun bedre sikkerhed
ved at sætte en router mellem sin computer og internettet.

Fra : JBJ

Dato : 19-02-08 18:20

"Niklas Petersen" <spam@berta.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> offentlig IP med til et abonnement. Desuden opnår hun bedre sikkerhed ved
> at sætte en router mellem sin computer og internettet.

Tak for svaret, dog tror jeg ikke at jeg kan guide hende igennem en router
opsætning:) Ikke at jeg ikke kan finde ud af det, men derimod at der nok går
kuk i det "da hun sidder på den anden side af jorden" hvis vi forsøger. Og
hun kender ikke andre som kan hjælpe.

kender du en router med indbygget switch som virker "out of the box"?

JBJ

Fra : ebbe

Dato : 19-02-08 20:00

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsøger. Og hun kender ikke andre som kan hjælpe.
>
> kender du en router med indbygget switch som virker "out of the box"?

Det gør de fleste...

Du kan eventuelt købe en herhjemme, sætte den op med remote management over
wan (fra din ip-adresse) og så sætte den op for hende når den når frem.

nb forskellen på dit tdc abonnement (som håndterede to maskiner med en
switch) og det du vil nu er at dit tdc abonnement havde to (eller flere)
offentlige ipadresser. Mens hendes kun har en offentlig ipadresse som skal
deles mellem flere maskiner.
--
ebbe
***hvis du bruger vista kan jeg ikke hjælpe dig.***

Fra : Calle.

Dato : 20-02-08 12:01

> [...]
>
> På Xircom var der 1 indgang og 8 LAN porte, men på de switches jeg kan
> finde på nettet nu om dage er der ingen indgående port, hvordan kan det

så er det en router du har. eller er de uplink du mener er indgang.
en switch kan du sammenligne med en alm. 230V strømskinne

--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : fix

Dato : 20-02-08 13:15

> så er det en router du har. eller er de uplink du mener er indgang.
> en switch kan du sammenligne med en alm. 230V strømskinne

> [...]
ikke nødvendigvis en router, sansynligvis en switch
Under sammenligning imho ??

det er sikkert en ældre switch. Når man binder switche sammen, skal kablet
imellem være krydset. Dette sker automatisk på nye, men engang var der 3
metoder:
1. anvendelse af et fysisk kydset kabel.
2. dublering af det første eller sidste stik sikkert kaldet "uplink" , hvor
det ene så havde forbindelserne krydset. -Sikkert denne model på din Xircom.
3. en lille kontakt som fik stikket til at agere krydset eller ligeud efter
behov.

Fra : JBJ

Dato : 20-02-08 14:41

"fix" <fix@faxe.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Xircom.
> 3. en lille kontakt som fik stikket til at agere krydset eller ligeud

Det er en switch:) Jeg har den stadig, men bruger den ikke mere, den var fin
til at have på et bord og så have 8 pc'ere koblet op på den samme
netforbindelse.

Al info jeg kan finde om den siger det er en switch, lavet af Intel/Xircom.

JBJ

Fra : JBJ

Dato : 20-02-08 14:42

> [...]
> Xircom.
> 3. en lille kontakt som fik stikket til at agere krydset eller ligeud

Så vidt jeg kan huske skulle der krydset kabel til :)

JBJ