Spørgsmål til netværk
Fra : Annie

Dato : 16-02-08 23:44

Kære Nyhedsgruppe,

Jeg har i en villa opsat et netværk med 3 computere: En bærbar (trådløs)
samt 2 stationære tilsluttet routeren (Netgear P-335WT sat i TDC's router)
disse 3
er i samme "Workgroup" - og alle kører Windows XP Home.

Nu ønskes det, at der kommer en 4. computer (lejer) på nettet med Windows XP
Home,

Når jeg sætter lejer's PC op med password for adgang igennem
Netgear-routeren. Kan
lejeren så se password til den et eller andet sted i PC'en, når jeg har sat
det det op?
således at vi sikrer os, at han ikke ændrer i routerens opsætning?

Måske bliver det nødvendigt at begrænse båndbredden i routeropsætningen
(Netgears),
hvis han forstyrrer de øvriges netadgang. Der der nogen i nyhedsgruppen der
har forsøgt
sig med denne begrænsning - og kan de fortælle hvordan jeg gør?

Hilsen Annie

Fra : Peter Larsen

Dato : 17-02-08 05:34

Annie wrote:

> [...]
> er i samme "Workgroup" - og alle kører Windows XP Home.

> Nu ønskes det, at der kommer en 4. computer (lejer) på nettet med

Så er der det bedste, at du får dig en router med to adgangs-niveauer, som
jeg husker det har den mindste, billigeste trådløse dlink mulighed for
"internet only". Alternativt sætter du en ekstra router på, som du sætter op
med firewall enablet så han er på indersiden af den.

> [...]
> har sat det det op?
> således at vi sikrer os, at han ikke ændrer i routerens opsætning?

Admin password til routeren er noget andet end den "shared secret" som wpa
med aes kryptering benytter, og hans pc, den må han selv sætte op. Du
fortæller ham, hvad han kan forbinde til og hvilket kodeord, han skal
benytte, hvis det er en bærbar med trådløs, så finder den nok selv ud af at
spørge ham om det. Hvis det er stationær er der jo ingen grund til ikke at
benytte kablet net, men en usb-dimmer kan være en god "skal ikke ind i
maskinen" løsning. D-link har et billigt sæt med router og usb-dimmer.

> [...]
> nyhedsgruppen der har forsøgt
> sig med denne begrænsning - og kan de fortælle hvordan jeg gør?

Det kunne man jo godt forestille sig var en god ide, jeg venter spændt på at
se svarene, for umiddelbart tror jeg det er en anden prisklasse udstyr, du
skal op i for at kunne.

> Hilsen Annie

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Calle.

Dato : 17-02-08 13:34

"Annie" <anniedk@live.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> der har forsøgt
> sig med denne begrænsning - og kan de fortælle hvordan jeg gør?

Ikke hvis du har slået Upnp fra i din router. Men han kan se alle jeres
delte mapper

--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Annie

Dato : 17-02-08 23:24

"Calle." <snyd@mail.ha> skrev i meddelelsen
> "Annie" <anniedk@live.dk> skrev i meddelelsen

> Ikke hvis du har slået Upnp fra i din router. Men han kan se alle jeres
> [...]

Kære Peter og Calle,

Tusind tak for jeres indlæg. Jeg sætter routeren op til lejeren på onsdag,
så vil jeg se, hvordan det går. Åh ja, routeren har jo sit eget password,
så det skal jeg jo ikke bekymre mig om - tak! Har krypteret med WPA/PSK.

De delte mapper har jeg tømt - og lagt indholdet over i andre ikke delte
mapper.

Jeg vender tilbage med svar på, hvordan det gik.

Mange venlige hilsner og tak fra
Annie

Fra : Box

Dato : 25-02-08 00:53

Jeg kunne da godt tænke mig om der er nogen der ved hvordan man sikker d 4
puter så den
ikke kan se de ander 3 puter's delte mapper?
Box