K: Gigabit router
Fra : Michael Horn

Dato : 10-02-08 14:54

Hej NG

Jeg har indtil nu kun set Linksys RSV4000 til 800,- men findes der andre
i samme prisklasse?

Michael Horn

Fra : Hans

Dato : 10-02-08 18:01

Michael Horn wrote:
> Hej NG
>
> Jeg har indtil nu kun set Linksys RSV4000 til 800,- men findes der
> andre i samme prisklasse?

D-Link DGL-4300 og DIR-655 f.eks., og de yder begge betydelig bedre end
Linksys'en.

Hans

Fra : NoOne

Dato : 11-02-08 20:01

On Sun, 10 Feb 2008 18:00:50 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>D-Link DGL-4300 og DIR-655 f.eks., og de yder begge betydelig bedre end

ja og DGL 4300 er til at få til omkring 500-600,- :)

Fra : Michal

Dato : 11-02-08 21:09

On Mon, 11 Feb 2008 20:01:22 +0100, NoOne wrote:

> ja og DGL 4300 er til at få til omkring 500-600,- :)

Nogen som har tænkt over kvalitet i dette regnestykke? Meget kort tids
søgning viser at D-Link DGL-4300 f.eks. skal genstartes ved hver ændring
i konfigurationen [1]...

Jeg kender ikke så godt til så små produkter, men hvilket af dem står af
først under hård belastning?

Hvad med oversubscription, antal samtidige connections og antal
connections pr. sekund?

Jeg ved godt det kun er home-produkter, men alligevel - det skader vel
ikke at tænke lidt over kvaliteten.

Et rent tænkt eksempel... Hvis f.eks. Mærke ABC kun kan performe 600
Mbps, men kan holde til 800 Mbps (600 forwarded, 200 dropped) konstant i
lang tid, er dette så ikke bedre end Mærke XYZ som kan forwarde 1 Gbps i
20 min for herefter at skulle genstartes?

[1]: http://www.viperlair.com/reviews/misc/net/dlink/dgl4300/p2.shtml

--
Venlig hilsen
Michal

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 11-02-08 22:25

Michal wrote:

> Nogen som har tænkt over kvalitet i dette regnestykke? Meget kort tids
> søgning viser at D-Link DGL-4300 f.eks. skal genstartes ved hver ændring
> i konfigurationen [1]...

Njah, mange, men ikke alle. Det kommer an på hvilken type af ændringer
man foretager. F.eks. kræver opsætning/ændringer af port forwarding ikke
genstart.
Men hvor ofte ændrer man normalt på opsætningen af en hjemmerouter ?

> Jeg kender ikke så godt til så små produkter, men hvilket af dem står af
> først under hård belastning?

Øhh, mener du om den brænder sammen pga. for meget trafik ??
Eller bare at den ikke kan håndtere belastningen ?

> Hvad med oversubscription, antal samtidige connections og antal
> connections pr. sekund?
>
> Jeg ved godt det kun er home-produkter, men alligevel - det skader vel
> ikke at tænke lidt over kvaliteten.

Korrekt og netop en D-Link DGL-4300 hører til i den absolut bedre ende
mht. hastighed og features. Nu er den efterhånden lidt gammel og der
findes fornuftige konkurrenter.

> [...]
> lang tid, er dette så ikke bedre end Mærke XYZ som kan forwarde 1 Gbps i
> 20 min for herefter at skulle genstartes?

Joda, men det er netop ikke tilfældet ved lige præcis med DGL-4300

> [1]: http://www.viperlair.com/reviews/misc/net/dlink/dgl4300/p2.shtml

Læs også http://www.tomsguide.com/us/review-dgl4300,review-406.html

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Michal

Dato : 11-02-08 22:55

On Mon, 11 Feb 2008 22:25:24 +0100, Jesper wrote:

> Njah, mange, men ikke alle. Det kommer an på hvilken type af ændringer
> man foretager. F.eks. kræver opsætning/ændringer af port forwarding ikke
> genstart.

Det lyder rart, for det kunne man efter sigende ikke i nogle af de
første versioner af den routers firmware :)

> Men hvor ofte ændrer man normalt på opsætningen af en hjemmerouter ?

Det kommer jo an på en masse. Men du har da ret i at de fleste for det
meste ikke vil røre den med en ildtang når først den kører som den skal
;)

> Øhh, mener du om den brænder sammen pga. for meget trafik ??
> Eller bare at den ikke kan håndtere belastningen ?

Mjaeh... Tænkte bare jeg før har set "lidt for billige" routere som
dropper trafik, laver underlige fejl, og er helt umulige at fejlfinde
på. Lige indtil at de bliver genstartet.

> Læs også http://www.tomsguide.com/us/review-dgl4300,review-406.html

Interessant :)

--
Venlig hilsen
Michal

Fra : NoOne

Dato : 12-02-08 23:32

On 11 Feb 2008 20:09:15 GMT, Michal <usenet@spamwodzinskitrap.dk>
wrote:

>Nogen som har tænkt over kvalitet i dette regnestykke? Meget kort tids
>søgning viser at D-Link DGL-4300 f.eks. skal genstartes ved hver ændring
>i konfigurationen [1]...

ikke hver gang ... fx ved nye regler i QoS (GameFuel) skal der ikke
genstartes ... det er kun ved "store" ændringer at den skal genstartes
eller ikke ....

>Jeg kender ikke så godt til så små produkter, men hvilket af dem står af
>først under hård belastning?
>
>Hvad med oversubscription, antal samtidige connections og antal
>connections pr. sekund?

folk har haft 2200+ connections gennem den og jeg har ved test haft ca
1700 connections igennem den ... og den kørte bare ...
i en release text til en FW version bliver der nævnt at den kan
håndtere 6000 NAT-entries !!!

Fra : Michal

Dato : 13-02-08 08:06

On Tue, 12 Feb 2008 23:31:39 +0100, NoOne wrote:

> ikke hver gang ... fx ved nye regler i QoS (GameFuel) skal der ikke
> genstartes ... det er kun ved "store" ændringer at den skal genstartes
> eller ikke ....

Det er præcis det Jesper skrev andetsteds i tråden, hvortil jeg svarede:
software upgrade :)

> [...]
> 1700 connections igennem den ... og den kørte bare ...
> i en release text til en FW version bliver der nævnt at den kan

Hmm, det var godt nok ikke særligt mange... men igen - home-produkter er
ikke ligefrem min stærke side ;)

Fra : Michael Horn

Dato : 11-02-08 21:41

Hans <nospam@kvik.org.invalid> wrote:

> D-Link DGL-4300 og DIR-655 f.eks., og de yder begge betydelig bedre end
> Linksys'en.
>
> Hans

Tak for hint. DGL-4300 ser godt ud, gad vide om man kan styre
udgangseffekten på wifi??

Michael Horn