Nybegynder, netværk og internet
Fra : Johnni

Dato : 10-02-08 13:05

Målsætning: 2 PCér i netværk udnytter den samme bredbånd forbindelse

Kender nogen et link til en pricip skise/tegning for ovenstånde

Jeg har:
Cybercity 2000/500
En PC med vista home (et år gammel)
En PC med XP pro (en gammel P2)
En 4NET 5-Port 10/100mbps Switch
Et Zolid netværkskit med gør det selv kabler. (både PC/switch og croslink)

Spørsmål:
Kan jeg sætte bredbånds kablet fra væggen i switch'en eller skal det i en
router(hvad er det igrunden) eller skal det blive i den nye PC, men der er
kun et stik hul til denne type, behøver jeg så et netkort til for at komme
til den anden PC.

Behøver jeg at købe mere udstyr?

MVH Johnni

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 10-02-08 13:45

søn, 10 02 2008 kl. 13:04 +0100, skrev Johnni:
> [...]
> kun et stik hul til denne type, behøver jeg så et netkort til for at komme

Du skal nok have en router -en router adskiller to net og sørger for
trafik mellem disse. Den vil gøre at du har et lokaltnetværk, og så være
gateway til internettet for computere derfra (lokalnettet)

De fleste (nærmest alle) routere har indbygget switch, så der et stik
til internettet og fire (eller flere) til lokalnettet.

/andreas

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-02-08 14:04

"Johnni" <JohnniMN@anarki.dk> wrote in

> Spørsmål:
> Kan jeg sætte bredbånds kablet fra væggen i switch'en eller skal det i
> en router(hvad er det igrunden)

Den fornuftigste løsning er at investere i en router. Da du egentlig ikke
har brug for nogen yderligere funktionalitet, kan den billigste router du
kan få fingrene i, gøre det.

Smid dit bredbåndskabel i routeren og forbind den med din switch (eller
brug en evt. indbygget switch).

Fordelen ved en router er at den adskiller dit lokalnetværk fra internettet
og router nødvendig trafik mellem de 2.

På den måde kan dine 2 PC'ere udveksle filer indbyrdes uden at udefra
kommende umiddelbart har adgang til disse.

Med en router kan du også nøjes med en enkelt IP adresse. Uden skal alle
maskiner have deres egen IP adresse.

En brugt router kan snildt erhverves for 100,- kr. En ny koster godt det
dobbelte.

Fra : Calle.

Dato : 10-02-08 17:00

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> har brug for nogen yderligere funktionalitet, kan den billigste router du

cybercity leverer router som standard, så det har han
--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 10-02-08 14:41

On Sun, 10 Feb 2008 13:04:35 +0100, "Johnni" <JohnniMN@anarki.dk>
wrote:

>Målsætning: 2 PCér i netværk udnytter den samme bredbånd forbindelse
>Jeg har:
>Cybercity 2000/500
>En 4NET 5-Port 10/100mbps Switch

Hvis du har et Cybercity abonnement, så har du også fået både modem og
router, formodentlig i een enhed.
Den forbinder du til din Switch og derfra videre til dine to PC'er.

Læs om de elementære dele i et netværk
http://www.datanord.dk/netvaerk-wireless.pdf

Erik Helmer Nielsen

Fra : Johnni

Dato : 10-02-08 15:53

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> router, formodentlig i een enhed.
> Den forbinder du til din Switch og derfra videre til dine to PC'er.

mit modem hedder "ZyXEL Prestige 600 series" den har 3 stik huller bag på:
et til strøm en til ledningen fra væggen og en ud til PC'en

Er det risiko frit at prøve: modem til switch port 1 og PC'erne til 2 og 3
og derefter at sætte netværket op?

Fra : Calle.

Dato : 10-02-08 17:00

"Johnni" <JohnniMN@anarki.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> et til strøm en til ledningen fra væggen og en ud til PC'en
>
> Er det risiko frit at prøve: modem til switch port 1 og PC'erne til 2 og 3

det er sådan du skal

--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 10-02-08 16:59

> [...]
> kun et stik hul til denne type, behøver jeg så et netkort til for at komme

da du har cybercity, har du en router (den der er med) den forbinder du til
din switch og videre derfra til dine pcere

--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Johnni

Dato : 10-02-08 21:59

> da du har cybercity, har du en router (den der er med) den forbinder du
> til
> din switch og videre derfra til dine pcere

tror du at der er firewall i den?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-02-08 07:55

On Sun, 10 Feb 2008 21:59:28 +0100, "Johnni" <JohnniMN@anarki.dk>
wrote:

> tror du at der er firewall i den?

Det afhænger af, hvad du mener.

Routeren kører NAT, der for en tilfældig pc på indersiden vil give den
en beskyttelse i stil med den man får med en stand-alone firewall.
(Man kan ikke sende en pakke til pc'en, den ikke selv har 'bedt' om).

-A

Fra : Calle.

Dato : 11-02-08 15:55

> tror du at der er firewall i den?

ja der er firewall i Cybercitys router

--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Johnni

Dato : 11-02-08 17:53

"Calle." <snyd@mail.ha> skrev i meddelelsen
> "Johnni" <JohnniMN@anarki.dk> skrev i meddelelsen

> ja der er firewall i Cybercitys router
>
> --
> Venlig hilsen
> Calle.

firewall'en hvad beskytter den imod og hvordan

Fra : Calle.

Dato : 11-02-08 22:33

> "Calle." <snyd@mail.ha> skrev i meddelelsen

> firewall'en hvad beskytter den imod og hvordan

Så folk ikke kan komme baglæns ind i dine Pcere

--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Johnni

Dato : 13-02-08 09:55

> "Johnni" <JohnniMN@anarki.dk> skrev i meddelelsen

> Så folk ikke kan komme baglæns ind i dine Pcere
>
> --
> Venlig hilsen
> Calle.

Smart nok, tak
Hilsen Johnni

Fra : Johnni

Dato : 10-02-08 17:47

TAKKER for de gode svar, status pt. er at den nye PC fint har internet over
switch'en, så mangler jeg bare at opsætte netværket og internet på den
gammle.(uha)

Fra : Johnni

Dato : 13-02-08 10:19

> TAKKER for de gode svar, status pt. er at den nye PC fint har internet
> over switch'en, så mangler jeg bare at opsætte netværket og internet på
> den gammle.(uha)

Igen, jeg er glad for svarene, i denne gode gruppe. det hele virker stort
set, jeg har kun et par øvle bøvle ting 1: XP kan ikke få adgang til vista
c: drev selv om det er delt, men D: går godt. 2: jeg skal have
om-patision'et min gammle hd efter sp2 lavede ged i den winXP-instal kunne
ikke formater nr. 2 drev efter en opdeling af hd'en i 2 drev