2 netværkskort i WinXP
Fra : Hauge

Dato : 09-02-08 10:33

Hej

På mit arbejde har vi selvfølgelig et intern netværk (net1 = 100Mbit/s), det
giver ip via DHCP (10.x.x.x) , og er også det vi bruger for at komme på
internet.

Parallelt har vi et lille netværk (net2 = 1GBit/s) i min egen afdeling, der
kører med adresserne 192.168.255.x

Grunden til at vi har det ekstra netværk, er at vi ret ofte har brug for at
overføre meget store filer til nogle store printere, og der er 100Mb lidt
for langsommeligt. Printerne sidder *kun* på Gb-netværket.

Nu er det sådan, at vi er tvunget til at køre på WinXP, nej der er desværre
ikke andre valg, og har derfor monteret et ekstra netkort i maskinerne.
Netkort 1 tager firmaets ip via DHCP, og netkort 2 har fast ip som værende
192.168.255.1.. Hvor Windows selv giver en netmaske på 255.255.255.0, og
ingen gateway.

Når netkort2 bliver aktiveret, så virker det som om at det andet netværk
bliver langsomt til tider, som om Windows ikke kan finde ud af hvor den skal
forespørge hen, når man går på nettet. Derudover så er der også problemer
med at connecte printerne, det virker fint med telnet fra alle maskinerne,
men kører jeg remote fra samme maskine, så virker det ikke.
Printerne kører også som LPR-printere, og fra enkelte af maskinerne på
netværket, er der ingen problemer med at printe via net2, mens andre giver
en "connection failed"

Jeg har en mistanke om at telnet er så heldig bare at hoppe ud af det
netkort som nu engang har den rette ip, mens de andre softwares bruger det
som det nu fandt først, da det blev startet.. Men det er et gæt.

Er der en måde, så man kan tvinge Windows til at smide alle forespørgsler
til bestemte ip'er igennem et bestemt netkort? Altså at *alle* 192.168.255.x
ryger igennem mit net2..

Jeg ved at 192.168.255.x ikke bruges intern i firmaet nogen steder, så det
er ikke fordi den prøver at connecte en anden maskine et andet sted i huset.

Jeg håber på at der er en der kan lede mig frem mod lyset, da jeg lige nu er
lidt på bar bund, og helpdesk i firmaet yder ikke support på alternative
opsætninger.

Mvh Hauge
--
Undgå højresvingsulykker, drej altid til venstre.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-02-08 11:20

On Sat, 9 Feb 2008 10:33:24 +0100, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

> Grunden til at vi har det ekstra netværk, er at vi ret ofte har brug for at
> overføre meget store filer til nogle store printere, og der er 100Mb lidt
> for langsommeligt. Printerne sidder *kun* på Gb-netværket.

I stedet for to separate net, kunne I have lavet et enkelt med en
blanding af 100 Mbps og 1 Gbps. Der er ingen god grund til at lave det
som to forskellige subnet.

> Er der en måde, så man kan tvinge Windows til at smide alle forespørgsler
> til bestemte ip'er igennem et bestemt netkort? Altså at *alle* 192.168.255.x
> ryger igennem mit net2..

Det burde faktisk i forvejen fungere sådan, at maskinen bruger det
lokale interface til nettet. Du kan verificere dette med 'route print'
fra en kommandolinie.

.... Men Windows er nu notorisk dårlig til at håndtere flere netkort.
Der er altid lige et eller andet, der ikke virker.

> Jeg håber på at der er en der kan lede mig frem mod lyset, da jeg lige nu er
> lidt på bar bund, og helpdesk i firmaet yder ikke support på alternative
> opsætninger.

Drop det med de to netværk og lav et enkelt, der både kan køre 100
Mbps og 1 Gbps. Brug samme subnet på det hele.

-A

Fra : Hauge

Dato : 09-02-08 11:31

Hej Asbjørn
Asbjorn Hojmark wrote:
> I stedet for to separate net, kunne I have lavet et enkelt med en
> blanding af 100 Mbps og 1 Gbps. Der er ingen god grund til at lave det
> som to forskellige subnet.

Mit problem er at på "det store net" er omkring 10.000 maskiner (ip'er) i
brug, og jeg har ingen mulighed for at sætte egne printere/maskiner på det
net, som ikke er registreret hos netfolkene.
Det kan være jeg misforstår det du siger, så må du lige rette mig

> Drop det med de to netværk og lav et enkelt, der både kan køre 100
> Mbps og 1 Gbps. Brug samme subnet på det hele.

Ja gid det var så nemt.

Tak for hjælpen.

Mvh Hauge

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-02-08 12:30

On Sat, 9 Feb 2008 11:30:52 +0100, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

> Mit problem er at på "det store net" er omkring 10.000 maskiner (ip'er)
> i brug, og jeg har ingen mulighed for at sætte egne printere/maskiner på
> det net, som ikke er registreret hos netfolkene.

Så synes jeg, du skulle tage at kontakte netfolkene og få en løsning
på problemet. Hvis det er størrelsen, lyder det ikke som noget, du
skal sidde og fedte med selv.

-A

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-02-08 20:16

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
>
> ... Men Windows er nu notorisk dårlig til at håndtere flere netkort. Der
> er altid lige et eller andet, der ikke virker.

Vil to IP adresser (DHCP-tildelt 10.x.x.x og statisk 192.168.255.x) på
*samme* netkort virke bedre?

--
Jesper Lund

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-02-08 20:41

On 09 Feb 2008 19:16:18 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

> Vil to IP adresser (DHCP-tildelt 10.x.x.x og statisk 192.168.255.x)
> på *samme* netkort virke bedre?

Næh.

-A