Hvordan sættes netværket op?
Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-02-08 09:39

Jeg har en Windows XP som med et krydset netværkskabel er forbundet med en
Linksys WET54G.

Linksys er en trådløs enhed, som på ydersiden tilgår et trådløst netværk, og
på indersiden har en statisk IP-adresse, netmaske og gateway.

Meningen er, at man anvender den som internetforbindelse fra sin XP.

Jeg kan fint tilgå admin-siden på den, men kommer ikke ud i verden på
hverken ping på IP eller navn, selvom LInksys har en forbindelse med det
tråsløse netværk og rapporterer det virker.

De er sat sådan op:

Linksys:

IP: 192.168.1.226
Net: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1 / 192.168.1.225 / Ingen

XP:
IP: 192.168.1.2
Net: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.225 / 192.168.1.226 / ingen

Jeg har prøvet alle kombinationer (tror jeg) af gateways på de to enheder.

Hvordan skal de stå for at burde fungere?

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-02-08 11:01

Jens Thomsen wrote:

> [...]

> hverken ping på IP eller navn, selvom LInksys har en forbindelse med
> det tråsløse netværk og rapporterer det virker.

Hvilket adresserum benytter det?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-02-08 11:07

> Hvilket adresserum benytter det?

Det kan man helt selv bestemme.
XP har jo et netkort, hvor det bare skal snakke sammen med det netkort der
sidder i Linksys.
Der er ingen andre afhængigheder.

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-02-08 11:34

Jens Thomsen wrote:

> Det kan man helt selv bestemme.

> XP har jo et netkort, hvor det bare skal snakke sammen med det
> netkort der sidder i Linksys.

> Der er ingen andre afhængigheder.

Så forstår jeg ikke, hvad ordet "bridge" betyder. Linksys'en skal have en
ipaddresse som er gyldig på netværket for at du kan administrere den fra en
maskine på det, men mit første gæt er da at din maskine skal have ip-adresse
af netværkets dhcp for at kunne se det.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-02-08 12:36

"Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> en maskine på det, men mit første gæt er da at din maskine skal have
> ip-adresse af netværkets dhcp for at kunne se det.

Hmm nu bliver jeg forvirret.

Konceptet er jo at det trådløse netværk tildeler en ip til Linksys's
yderside.
Linksys har en statisk 192.168.1.226 IP på sin inderside.

XP har en statisk IP 192.168.1.2, den skal nu igennem et krydset
netværkskabel til Linksys som så "proxier" forespørgsler til sin trådløse
yderside og tilbage igen.

Eller?

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-02-08 13:54

Jens Thomsen wrote:

> "Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> wrote in message

> Hmm nu bliver jeg forvirret.

Det har du hele tiden været, det er det, der er problemet.

> Konceptet er jo at det trådløse netværk tildeler en ip til Linksys's
> yderside.
> Linksys har en statisk 192.168.1.226 IP på sin inderside.

En bridge har ingen inder- og yderside, det er samme netværks-id på begge
sider. Det bør virke at pakke den ud og sætte dem op og glemme alt om, at
den er der.

> XP har en statisk IP 192.168.1.2, den skal nu igennem et krydset
> netværkskabel til Linksys som så "proxier" forespørgsler til sin
> trådløse yderside og tilbage igen.

Først sætter du xp'en til at være dhcp klient hvis ellers der benyttes dhcp
på netværket. Dernæst tager du det krydsede kabel og lægger det over i
børnenes kasse med sjippetove og lignende og sætter et normalt kabel fra xp
til linksys. Hvis ikke det virker er der mig, som er forvirret, og det er da
fuldt ud muligt.

> Eller?

Den anden ærede kommentator havde samme opfattelse af ordet bridge, som jeg
har, alle de tanker du gør dig passede fint, hvis det var en router. Tak for
den fine demonstation af hvorfor man skal bruge en bridge eller et
accesspoint når det er det, man har brug for og en router når der er det man
ikke har brug for og af, hvornår man ikke har gavn af en router.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-02-08 14:41

hehe, nu virker det. DHCP over det hele og ikke krydset kabel (selvom der nu
var lys i Ethernet paa baade netkort og bridge). Tak!

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-02-08 11:41

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> crashed Echelon writing

> [...]
> hverken ping på IP eller navn, selvom LInksys har en forbindelse med
> det tråsløse netværk og rapporterer det virker.

Uden at kende til opsætningen af pågældende enhed, siger min verden mig det
bør opsættes a la dette:

Hoved router (ADSL/Kabel/Whatever): LAN IP 192.168.1.1

WET54G: IP fx 192.168.1.100. Gateway 192.168.1.1 (burde ikke være
nødvendigt IMHO da WET54G er en bridge og ikke en router)

PCere: Alle andre IP adresser der ikke er nævnt med gateway 192.168.1.1

--
Bjarke Andersen

Fra : Calle.

Dato : 09-02-08 13:33

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg har prøvet alle kombinationer (tror jeg) af gateways på de to enheder.
>
> Hvordan skal de stå for at burde fungere?

din gateway er den IP din internetforbundne routers interne adresse. den
skal være ens på alle Pc'ere

--
Venlig hilsen
Calle.