Win Vista og hjemmenetværk
Fra : Hans Houmøller

Dato : 07-02-08 18:54

Vi har på adressen 2 pc'ere med Windows Vista. De kører på internettet
via en switch, men de to maskiner kan ikke bruge muligheden for fildeling.

Begge har TDC's sikkerhedspakke, og unden installationen af Windows
Vista på nummer 2 maskine, kunne den godt komme til de delte filer, før
jeg installerede sikkerhedspakken.

Kende nogen til problemet og kan byde ind med en løsning, bliver
brugerne af de to maskiner glade.

Jeg har
forsøgt mig med Vistas hjælpeprogram, men det er ikke lykkedes den vej.

Hans

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 07-02-08 19:00

tor, 07 02 2008 kl. 18:54 +0100, skrev Hans Houmøller:
> [...]
> brugerne af de to maskiner glade.
>

> Jeg har
> forsøgt mig med Vistas hjælpeprogram, men det er ikke lykkedes den vej.

Ud fra din beskrivelse er det jo nok TDC's sikkerhedspakke der skal
justeres i. Jeg ved ikke hvad den indeholder - Antivirus og Firewall
måske? Det kunne i hvert fald tænkes, og så er det justeringer i
firewallreglerne du skal kigge i.

Det er nok også tænkeligt, at da du bruger en switch og ikke en router,
at dine masiner har offentlige ipaddresser, og firewallreglerne
naturligvis lukker af for fildeling på netværk med offentlige
netværksaddresser som standart.

/andreas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 07-02-08 22:13

foreløbig tak for svar. Jeg vil undersøge det, du taler om!
Hans

Fra : Straight Talk

Dato : 07-02-08 22:44

On Thu, 07 Feb 2008 18:54:22 +0100, Hans Houmøller
<hanshoumoller@mail.dk> wrote:

>Vi har på adressen 2 pc'ere med Windows Vista. De kører på internettet
>via en switch, men de to maskiner kan ikke bruge muligheden for fildeling.

De har sansynligvis hver sin offentlige IP-adresse.

>Begge har TDC's sikkerhedspakke,

Sikkerhed er ikke en pakke man installerer.

> [...]
>jeg installerede sikkerhedspakken.
>
>Kende nogen til problemet og kan byde ind med en løsning, bliver

Anskaf dig en router i stedet for din switch. Det er en rigtig dårlig
ide' at køre fildeling med resten af verden.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 09-02-08 01:46

Så fik jeg købt en router (Linksys med 4 porte), og det var da lige hvad
der manglede, så nu kører netværket lystigt!
Tak for gode råd her.
Hans

Fra : Straight Talk

Dato : 09-02-08 09:21

On Sat, 09 Feb 2008 01:46:15 +0100, Hans Houmøller
> [...]

>Så fik jeg købt en router (Linksys med 4 porte), og det var da lige hvad
>der manglede, så nu kører netværket lystigt!

Det var jo godt. Hvis ikke du allerede har gjort det, så foretag de
mest basale router-sikkerheds-foranstaltninger:
- skift default password
- check at UPnP er slået fra
- check at remote admin fra WAN-siden er slået fra
- hvis du kører trådløst så krypter med WAP og en lang tilfældig key.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 10-02-08 00:00

Det vil jeg lige kigge på! Tak for assist igen!
Hans