Hunden vil ikke spise
Fra : Twixi

Dato : 15-07-01 23:05

Hej gruppe!
Jeg har en yorkshireterrier som ikke vil spise. Da jeg købte ham som 10
ugers hvalp fik jeg at vide at hendes hunde blev fodret med kogte
kalvehjerter med ris, men jeg mener ikke at en hund skal have det. Jeg gik
så stille og roligt over til at den skulle have hvalpetørkost, og var MEGET
konsekvent - dvs. ingen mellemmåltider med de ting man tit ser at folk gi'r
små hunde indimellem. Hunden nægtede at spise, men jeg var stejl, for jeg
har fået at vide at det er kun for at prøve èn af , og når de bliver sultne
nok, så spiser de det der bliver givet til dem. Men næh nej!! min hund gør
altså ikke!! der gik ca. 5 mdr. hvor jeg kæmpede for at få kræet til at
spise, men han blev bare tyndere og tyndere. Det var sådan at rygraden var
MEGET synlig. Så efter nytår prøvede jeg at komme våd mad i tørfoderet, men
lige lidt hjalp det, så nu må jeg så indrømme at jeg er begyndt at give ham
det som vi andre får, for så glider der da lidt mere ned, men han spiser
altså kun ca 20 - 30 gr. om dagen, og det mener jeg virkelig er for lidt. På
posen med foderet står der at han skal have 60 gr. (ifølge hans vægt)Jeg har
iøvrigt altid fodret med det gode foder, ikke noget med at købe det billige
hos købmanden. Han vejer 2.2 kg, og er på torsdag 13 mdr. så jeg synes selv
at jeg har givet det en chance. Jeg vil lige sige at jeg HAR været hos
dyrlægen indtil flere gange pga. det her, men hun siger at han ikke "fejler"
noget. Er der nogen her som har en superløsning, så vil jeg tage imod den
med kyshånd. På forhånd tak.
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 15-07-01 23:43

Har du prøvet at lade ham gøre noget for hans mad? Start let, så
selvtilliden og lysten vokser med opgaven.

- Lav sjove øvelser og tricks og brug tørfoderet som belønning.

- Fyld lidt foderkugler i en tennisbold, du har skåret et hul i.

- Spred foderet ud over græsplænen.

- Gem mad indenfor, både oppe og nede og lad ham finde den.

--
-Trine

Se Robin på http://knarf.adsl.dk

Fra : Twixi

Dato : 16-07-01 00:18

Hej Trine!
Det glemte jeg jo at fortælle! Jeg har OGSÅ prøvet det der med
græsplænen, og jeg har købt sådan en bold (til katte pga. størrelsen) for om
han måske ville synes det var bedre, men negativt igen!! det er vist en ret
dum hund jeg har fået fat i, også selvom han er forfærdelig sød og sjov.
Humøret fejler ihvertfald ikke noget hos ham ) I skulle se ham og vores
killinger tè sig som sindsyge ude i haven ) det er virkelig en stor
fornøjelse at kigge på.
Hilsen Kirsten

Trine Dyrgaard <trine@startnettet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9it4sb$2ifg$1@news.cybercity.dk...

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 16-07-01 09:19

Han lyder sød og bestemt ikke dum, han har jo luret at han kan få noget
bedre at spise, hvis han venter længe nok

Robin gider nemlig ikke spise noget fra madskålen, andet end en lille
portion om aftenen, hvor han får vital-animin, hvidløg og lakseolie. For at
få ham til at spise det, blander jeg varmt vand i og lader det stå lidt.
Resten af hans mad spiser han kun (og bestemt ikke altid) hvis han skal
arbejde lidt for det.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 16-07-01 09:06

> [...]
"fejler"
> noget. Er der nogen her som har en superløsning, så vil jeg tage

Nogen superløsning kan jeg ikke give dig ... kun henvise til Trines
indlæg .... en sund rask hund vil af sig selv spise det den har behov
for ... men jeg kunne forestille mig at hunden leger kispus med dig og
simpelthen bare elsker du springer for den ... begår du mon den fejl
at du giver din hund en masse opmærksomhed når den endnu en gang
forlader madskålen uden at have spist ..eller bare har spist en lille
smule?? i så fald skulle du måske prøve ikke at interessere dig for
hvor lidt den spiser og selv lade den klare disse ting, tilbyd den mad
to gange dgl.! spiser den er det OK men er maden ikke spist fjerner
du igen maden efter en halv time og maden kommer så IKKE frem før
næste måltid om aftenen ... Netop når hunden spiser så lidt er det
vigtigt at den får en nærende kost synes jeg og altså en tørfoder af
god kvalitet og ikke mad fra jeres måltider ...

Mit bedste råd er stadig at lade hunden arbejde for føden det er det
naturlige for en hund ... din hund er ikke dum .. men er den mon
understimuleret?? og hvor ligger mon lederskabet ? hos dig eller hos
hunden ...?? En sund hund spiser når den er sulten og spiser sig mæt
....ellers er der noget galt med den enten fysisk eller psykisk mener
jeg .. Beslut dig for en tørfoder af god kvalitet den skal spise og
fortsæt så med at servere dette ikke noget med at tilsætte ekstra kræs
eller lign ... det er dig der er førerhund og dig der skal bestemme
hvad vovsen spiser ...
Masser af hils fra Ami

Masser af hils fra Ami

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 17-07-01 17:58

Hej

Jeg vil lige sige, at LANGT de fleste hunde spiser hvis man venter længe
nok. Men der findes også nogle enkelte få, som ikke vil.

Jeg tror at din hund er klar til at gå over til at blive fodre efter mere
naturlige principper end tørkost (UFF; ADH). Prøv f.eks. med 1/3 kød (råt),
1/3 brød, ris, past, gryn m.m. og 1/3 grøntsager (rå og blended, da hunde
ikke nedbryde de hele grøntsager). Du kan også kigge forbi Finn Smeds
hjemmeside: www.hundesmeden.dk - tro jeg.

Eller forhører dig mere om at fodre efter BARF-metode (Bones and raw food)
http://www.egroups.com/mygroups søg efter NordBAR. Jeg tror din hund er
meget fornuftig, når den ikke vil spise tørkost. Jeg får i stadig stigende
grad lede ved tørkost som hundefoder, jo mere jeg læser om konsekvenserne
ved det.

Lige lidt skræmmekampagne herfra

KH
Søs

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en

Fra : Twixi

Dato : 19-07-01 21:09

Hej Søs Jeg vil prøve det du siger her hvis den heller ikke vil spise
det special tørkost som jeg lige har fået prøveposer hjem af, så jeg gemmer
lige dit indlæg. Tak for interessen for min lille "vappe"
Venlig hilsen Kirsten

Søs D. Jensen <emma@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9j1qnt$7rv$1@news.cybercity.dk...