Hjælp.
Fra : Emil Petersen

Dato : 04-03-08 19:37

Hejsa,
Er igang med at lave et blogsystem.
Har lavet et lille login script, hvor at når man logger ind
bliver der registreret to session variabler, myusername og
mypassword.
Når jeg så skal oprette et nyt blog inlæg skal der som standard
stå brugerens navn i input feltet name. Hvordan henter jeg det ud
fra session'et ? brugernavnet og brugerens navn ligger i samme
tabel i en MySQL db, havde tænkte på noget ligende dette men det
virker ikke ?:

function getName() {
   $sess = $_SESSION['myusername'];
   $result = mysql_query("SELECT * FROM bonanza_admin WHERE
username='$sess'") or die(mysql_error());
   $row = mysql_fetch_array($result);
   $row['name'];
}

Og input feltet:

<input name="name" type="text" class="borderdef3" id="name"
value="<?php getName(); ?>">

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 04-03-08 19:42

Emil Petersen wrote:
> [...]
>    $sess = $_SESSION['myusername'];
>    $result = mysql_query("SELECT * FROM bonanza_admin WHERE
> username='$sess'") or die(mysql_error());

Du mangler "return" foran $row['name']

Derudover er der ingen grund til at selecte alt fra tabellen når du kun
skal bruge navn....

function getName() {
$result = mysql_query("SELECT name FROM bonanza_admin WHERE username
= '".$_SESSION['myusername']."'");
$r = mysql_fetch_assoc($result);
return $r['name'];
}

Bør virke - hvis det forsat ikke virker kan mulige fejl være:

1. Du mangler session_start(); i filen et sted?
2. Du selecter fra den forkerte tabel/queryen fejler (løs evt. via
mysql_error og se om den kommer med en fejl)
3. Din sessionsvariabel er tom - prøv var_dump($_SESSION);

Men hvis det er copy paste af din funktion er jeg overbevist om at det
er den manglende return der er problemet :)

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk