Hjælp,
Fra : Emil Petersen

Dato : 02-03-08 12:50

Hejsa,
Jeg skal lave et lille CMS, hvor man skal kunne insætte et link i
MySQL tabel, og de skal så have tildelt en kategori.
På forsiden skal linksne så vise i forskellige bokse alt efter
hvordan de er kategoriseret. Kategorierne skal man så også kunne
ændre på, så de skal vel have en MySQL tabel forsig selv.

Hvordan ville man skrive det stykke kode til forsiden, altså så
de bliver vist i bokse efter hvodan de er kategoriseret ?

Håber nogen kan hjælpe.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 02-03-08 13:20

Emil Petersen wrote:
> [...]
>
> Hvordan ville man skrive det stykke kode til forsiden, altså så
> de bliver vist i bokse efter hvodan de er kategoriseret ?

Mest logisk vil være at have en tabel struktur der ser noget ala sådanher ud

-categories-
id => int unsigned auto_increment
navn => varchar(50)

-links-
id => int unsigned auto_increment
cat_id => int unsigned index => linker til categories
navn => varchar(50) - Navnet på linket
url => varchar(100) - URL på linket

Så kan du reelt lave 2 funktion

function getCategories() {
$sql = "SELECT id, navn FROM categories";
$res = mysql_query($sql);
$cats = array();
while($r = mysql_fetch_assoc($res)) {
$cats[$r['id']] = $r['navn'];
}
return $cats;
}

Og en til at hente links i en bokse

function getCatLinks($catid) {
$sql = "SELECT navn, url FROM links WHERE cat_id = '".$catid."'";
$res = mysql_query($sql);
$link = array();
while($r = mysql_fetch_assoc($res)) {
$link[] = array('navn'=>$r['navn'],'url'=>$r['url']);
}
return $link;
}

Udskriften af boksen vil så se nogenlunde sådan her ud:

<?php
$cats = getCategories();

foreach($cats as $cid=>$catnavn) {
echo '<div style="border:1px solid black;padding:10px;">
$links = getCatLinks($cid);
foreach($links as $l) {
}
echo '</div>';
}
?>

Ja - det endte sku med jeg næsten skrev hele scriptet. Der er ingen
validering eller lign - og er meget hurtigt skrevet - så der kan godt
være en enkelt parseerror eller forkert indtastning et sted. Men nu er
du da i gang ;)

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Emil Petersen

Dato : 02-03-08 13:29

Johan Holst Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> validering eller lign - og er meget hurtigt skrevet - så der kan godt
> være en enkelt parseerror eller forkert indtastning et sted. Men nu er

1000 tak, var lige hvad jeg manglede .. Kunne ikke lige gennemskue hvordan det
skulle gøres.. (: