Update
Fra : Per Rasmussen

Dato : 20-02-08 23:12

Hej
Jeg har brugt nedenstående script til at opdatere en MySQL
4.0.18, men nu kører jeg på en MySQL 5.0.41 og der virker
scriptet ikke:
<?
include_once ("");
$query="UPDATE hus08 SET uger='$uger', navn='$navn',
adresse1='$adresse1', adresse2='$adresse2', sted='$sted',
telefon='$telefon', email='$email', bemark='$bemark',
reserver='$reserver' WHERE id='$uge'";
mysql_query($query);
mysql_close();
?>

Jeg ved der er andre ting der er lavet om (glemt) i den nye base,
men er der nogen af jer der kan se hvad der er forkert her.

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leif Neland

Dato : 21-02-08 11:08

"Per Rasmussen" <jegskal@givedig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har brugt nedenstående script til at opdatere en MySQL
> 4.0.18, men nu kører jeg på en MySQL 5.0.41 og der virker

Mener du virkelig det? Hvad er meningen? Det er måske der, hvor du connecter
til mysql?

> $query="UPDATE hus08 SET uger='$uger', navn='$navn',
> adresse1='$adresse1', adresse2='$adresse2', sted='$sted',
> telefon='$telefon', email='$email', bemark='$bemark',
> reserver='$reserver' WHERE id='$uge'";

Giver echo $query det forventede query?

> mysql_query($query);

Hvad giver echo mysql_error(); ?

> mysql_close();
> ?>
>
> Jeg ved der er andre ting der er lavet om (glemt) i den nye base,
> men er der nogen af jer der kan se hvad der er forkert her.

Du har ikke skrevet hvad der sker eller ikke sker, og hvad du får af
fejlmeddelelser, og hvad du ellers har prøvet.

Leif

Fra : Per Rasmussen

Dato : 21-02-08 11:17

Leif Neland wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> "Per Rasmussen" <jegskal@givedig.dk> skrev i en meddelelse
>
> Mener du virkelig det? Hvad er meningen? Det er måske der, hvor du connecter
> til mysql?

Jeg har slettet det der stod i ("")

> [...]
>
> Du har ikke skrevet hvad der sker eller ikke sker, og hvad du får af
> fejlmeddelelser, og hvad du ellers har prøvet.

Jeg får slet ingen fejlmelding, normalt hoppede den fra update siden ved hjælp
at noget javascript videre til en anden side, det har jeg fjernet, og nu får
jeg bare en blank side. Men det komiske er jo at selve scriptet er kopieret
direkte over fra en anden side.
Jeg prøver endnu engang at tjekke det igennem, men indtil da er i meget
velkomne med råd.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-02-08 18:23

"Per Rasmussen" <jegskal@givedig.dk> skrev i meddelelsen

> Hej
> Jeg har brugt nedenstående script til at opdatere en MySQL
> 4.0.18, men nu kører jeg på en MySQL 5.0.41 og der virker
> scriptet ikke:

Er der andet, der er nyt end lige MySQL-versionen?
F.eks. php-version?

Jeg har oplevet, at jeg måtte lave om på et par af mine include-filer for at
kunne køre mine sider på webhoteller med php5.
Før havde jeg en stor funktions-fil, der bl.a. indeholdt en funktion, jeg
bare havde kaldt aabn_db();
Denne funktion (sammen med luk_db();) blev jeg nødt til at flytte ud i en
selvstændig funktionsfil for at få det til at spille med php5.

Fejlen kom gerne i filer, der sluttede med:
header("location:en_anden_fil.php");

Fejlen var typisk, at header-information allerede var udskrevet tidligere i
filen (læs: i kaldet til funktionsfilen).

Og "desværre" giver bl.a. one.com ingen fejlmeldinger, men bare en hvid side
ved fejl. "Desværre" i gåseøjne, fordi der er sikkerhedsmæssige grunde til,
at det er sådan.
Jeg mener dog, at man kan slå det til i deres kontrolpanel, hvilket jeg må
have gjort midlertidigt, siden jeg overhovedet var i stand til at genneskue,
hvad fejlen var. (Jeg kører selv med php4 og MySQL 3.23, så her kan jeg ikke
teste det, da det jo virker).

Fra : Per Rasmussen

Dato : 21-02-08 23:15

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> "Per Rasmussen" <jegskal@givedig.dk> skrev i meddelelsen

> Er der andet, der er nyt end lige MySQL-versionen?
> F.eks. php-version?
Ja OK PHP er skiftet fra 4.4.1 til 5.2.3

> [...]
> Denne funktion (sammen med luk_db();) blev jeg nødt til at flytte ud i en
> selvstændig funktionsfil for at få det til at spille med php5.

På update siden er der kun en includefil i toppen der henter loginoplysningerne
include_once ("../../???.php");

> Fejlen kom gerne i filer, der sluttede med:
> header("location:en_anden_fil.php");

Men jeg spekulerede over, den information der bliver tastet ind i en form, da
når jeg siger send kalder den
<form id='indtast_form' method="post" name="form1"
action="updated_0208.php">
Så mener jeg jo at det indtastede automatisk bliver sendt til updatet_0208.php
der så burde lagre det i databasen, det gør den i den anden udgave jeg har der
kører.

En af mine venner har fortalt mig, at jeg er nødt til at sætte noget mere ind i
updated filen, for at den kan gemme tingene i databasen.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-02-08 08:00

> [...]
> updatet_0208.php
> der så burde lagre det i databasen, det gør den i den anden udgave jeg har

Du husker vel at definere de variabler, du hælder ind i insert-sætningen?

[snip]
$query="UPDATE hus08 SET uger='$uger', navn='$navn', (...)
[/snip]

Jeg mener: Har du fortalt den, hvad $uger, $navn osv. er lig med?

f.eks.
$uger = $_POST["uger"];
$navn = $_POST["navn"];
osv.

Fra : Per Rasmussen

Dato : 22-02-08 11:00

> [...]
> [/snip]
>
> Jeg mener: Har du fortalt den, hvad $uger, $navn osv. er lig med?

Hej Philip

Det var også det som jeg sad og fandt ud af meget sent i nat, og nu har jeg
afprøvet det, så nu virker det. Men i den tidligere version af PHP og MySQL
databasen, der virkede det uden $uger = $_POST["uger"];

Men tak for hjælpen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-02-08 21:06

> [...]
> MySQL
> databasen, der virkede det uden $uger = $_POST["uger"];

Jeg tror også, at det er noget, der først er kommet i php5.
Når jeg gør det samme i php4, er det udelukkende fordi jeg indtil for nylig
ikke var klar over, at det "ikke var nødvendigt", før jeg fik at vide, at
det ville det blive fremover. - Hvis du lige forstod dén kludrede sætning...

Fra : Karsten Bynck

Dato : 22-02-08 21:45

Philip Nunnegaard skrev:
> [...]
> nylig ikke var klar over, at det "ikke var nødvendigt", før jeg fik at
> vide, at det ville det blive fremover. - Hvis du lige forstod dén

Er det måske dette:
http://dk.php.net/manual/da/ini.core.php#ini.register-globals

mvh Karsten