Function Windchill
Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-02-08 22:12

Hejsa...

Mon der er nogen der lige ligger med en fiks og færdig funktion der kan
noget i den her stil:
Function Windchill($temp,$wind)

Altså en funktion man fodrer med temperatur og vindhastighed og får
Chill-factor returneret.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Martin

Dato : 20-02-08 22:53

Arne Feldborg wrote:
> Hejsa...
>
> Mon der er nogen der lige ligger med en fiks og færdig funktion der kan
> noget i den her stil:
> Function Windchill($temp,$wind)

function windChill(form) {
wind=eval(form.wind.value);
temp=eval(form.temp.value);
if (wind < 4)
alert("The wind is too light to calculate the wind chill properly.
Please select a wind 4 mph or higher.");
chilla=(35.74+(0.6215*temp)-(35.75*(Math.pow(wind,
0.16)))+(0.4275*temp*(Math.pow(wind, 0.16))));
var chill = Math.round(chilla)
form.windchill.value = chill;
}

Så må du selv skrive den om til PHP :)
og ja Math.pow() funktionen findes også i PHP - her hedder den bare
pow() - ellers er det jo bare simpel matematik :)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-02-08 09:52

Martin <martin@aarhof.invalid> skrev Wed, 20 Feb 2008 22:53:02 +0100

>Så må du selv skrive den om til PHP :)
>og ja Math.pow() funktionen findes også i PHP - her hedder den bare
>pow() - ellers er det jo bare simpel matematik :)

Det var jeg sådan set godt klar over. Problemet var at jeg havde set
flere forskellige måder at beregne det på, hovedsageligt i javascript,
og de gav små marginale forskelle i resultatet. Derfor var jeg ude efter
et script der var 'født' i php så jeg kunne udelukke muligheden for at
jeg havde lavet fejl i opstillingen.

Men den opstilling du viste er nok den mest brugte, og jeg har
ihvertfald fået det til at virke nu. Tak for hjælpen.

Vær dog lige opmærksom på, at den formel du viste forudsætter temeratur
i Fahrenheit og vind i mph (men det er jo igen kun et spørgsmål om
matematik, og det var nok beregningen af dette der gav nogle små
forskelle i mine første forsøg)..

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 23-02-08 11:20

Arne Feldborg wrote:
> [...]
> i Fahrenheit og vind i mph (men det er jo igen kun et spørgsmål om
> matematik, og det var nok beregningen af dette der gav nogle små

Smed lige et hurtigt script sammen med m/s og censius.... hvis andre
skulle få brug for det

<?php
/**
   * Calculate Windchill
   *
   * Calculates the windchill based on m/s and the temperature in
   * celsius. Please note the wind need to be a positive value
   *
   * @param   float $ms   The wind speed in meters per second
   * @param   float $temp   The temperature in censius
   * @return float
   */
function calculateWindchill($ms,$temp) {
//change m/s to km/h
$kmh = floatval($ms)*3.6;
//calculate windchill
$wc = 0.045*(5.27*pow($kmh,0.5)+10.45-0.28*$kmh)*(floatval($temp)-33)+33;
return round($wc,1); //return windchill
}
?>

Kan evt. ses lidt pænere her: