Hvordan tilgåes valgte værdier i en liste
Fra : Finn

Dato : 16-02-08 14:31

Hej
Jeg har f.eks. en form:

<form id="form1" name="form1" method="post" action="">
<label></label>
<select name="select2" size="1" multiple="multiple"
id="select2">
<option value="1">1</option>
<option value="2">2</option>
<option value="3">3</option>
<option value="4">4</option>
<option value="5">5</option>
</select>
</form>

Som det kan ses har jeg sat en liste til multiple således at flere
værdier kan vælges.
Hvordan tilgår jeg de valgte værdier via PHP ?

VH
Finn

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-02-08 23:08

On Sat, 16 Feb 2008 13:30:33 -0800 (PST)
Finn <finnsoevind@gmail.com> wrote:

> Hvordan tilgår jeg de valgte værdier via PHP ?

Navngiv din select på følgende måde: <select name="select2[]" ...
De to kantparanteser får php til at oprette en liste af din select2, så
få værdierne således:
foreach ($_POST[select2] as $option) {
   echo "$option\n";
}

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-08 14:06

Michael Rasmussen skrev:

> foreach ($_POST[select2] as $option) {

Og husk altid anførselstegn, ellers kan man ikke være sikker på
hvad der sker:

   $_POST['select2'] as $option)

--
Bertel

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-02-08 15:40

On Sun, 17 Feb 2008 14:06:07 +0100
Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> Og husk altid anførselstegn, ellers kan man ikke være sikker på
> hvad der sker:
Det har ingen betydning, da det er defineret som en enum. enum er en
unik symbolsk strengkonstant.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-02-08 22:12

On Sun, 17 Feb 2008 15:39:54 +0100, Michael Rasmussen <mir@miras.org>
wrote:

>Det har ingen betydning, da det er defineret som en enum. enum er en
>unik symbolsk strengkonstant.

For PHPs vedkommende er der blot tale om et almindeligt array. Så hvis
select2 var defineret som en konstant, ville det give problemer.

Et problem ved dit eksempel er i øvrigt også, at det forudsætter at
$_POST['select2'] overhovedet rummer noget indhold. Hvis intet er
valgt, vil den variabel ikke være sat, og foreach() vil fejle med en
warning, idet man ikke har angivet et array som argument:
"Warning: Invalid argument supplied for foreach() in .."

Hvis man i øvrigt ser bort fra eventuelle notices, kan det anbefales
at caste i foreach, hvis man ikke er sikker på typen

foreach ((array) $_POST[select2] as $option) {
   echo "$option\n";
}

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-02-08 22:44

On Sun, 17 Feb 2008 22:11:43 +0100
Peter Brodersen <usenet2008@ter.dk> wrote:

> For PHPs vedkommende er der blot tale om et almindeligt array. Så hvis
> select2 var defineret som en konstant, ville det give problemer.

Nu refererede jeg ikke til variablen, men til PHP's implementation af
hashes. I PHP er nøglen i et hash altid en string literal, Hvorfor ''
og/eller "" kun er nødvendige såfremt, nøglen indeholder "forbudte"
tegn.

> [...]
> warning, idet man ikke har angivet et array som argument:
> "Warning: Invalid argument supplied for foreach() in .."

Nu var det jo ikke et grydeklart eksempel, OP efterspurgte, men en
metode til at håndtere en HTML option liste. Fejlhåndteringen var
overladt til OP.

> [...]
> at caste i foreach, hvis man ikke er sikker på typen
>
> foreach ((array) $_POST[select2] as $option) {

Det er da ikke en generel betragtning? Det er da ikke altid sikkert, at
man ønsker videre afvikling af en funktion/program, hvis man modtager
en scalar i stedet for et array. Samling af stumper til en URL eller et
funktionsudtryk f.eks.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-02-08 23:43

On Sun, 17 Feb 2008 22:43:33 +0100, Michael Rasmussen <mir@miras.org>
wrote:

> [...]
>hashes. I PHP er nøglen i et hash altid en string literal, Hvorfor ''
>og/eller "" kun er nødvendige såfremt, nøglen indeholder "forbudte"

Nej, en streng uden "..." eller '...' (eller heredoc-syntaks for den sags
skyld) vil først blive betragtet som en konstant. Den vil så fallback'e
til en ordinær streng, hvis konstanten ikke findes.

<?php
define("foo","bar");
$a = array("foo" => "baz", "bar" => "quux");
print $a["foo"]; // printer baz
print $a[foo]; // printer quux
?>

Derudover vil der blive smidt en notice, hvis man angiver en konstant (som
ikke findes) og der fallback'es til en streng:

$ php -d error_reporting=E_ALL -r '$a=array("foo"=>"baz"); print $a[foo];'

Notice: Use of undefined constant foo - assumed 'foo' in Command line code
on line 1
baz

Der er undtagelser i sagens natur, blandt andet inde i quotes. Her er der
intet galt i at skrive "Dit navn er $data[navn]", idet konstanter
naturligvis ikke interpoleres, og der derfor ikke er nogen tvivl om, at
man henviser til værdien for key'en "navn". Det er også årsagen til at
denne ikke vil give en notice.

>Nu var det jo ikke et grydeklart eksempel, OP efterspurgte, men en
>metode til at håndtere en HTML option liste. Fejlhåndteringen var
>overladt til OP.

Men om ikke andet ville jeg da lige afklare, at php ikke opretter listen
af select2, hvis der ikke er noget valgt i.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : FSJ