Betingelser
Fra : Morten Kristensen

Dato : 22-02-08 12:54

Hej.

Jeg vil gerne i HTML og ASP lave en "temperatur-beregner", hvor
man kan indtaste en værdi: temperaturen i Celcius,
og herfter får man en værdi retur: temperaturen i Fahrenheit.

Jeg vil have tilføjet en betingelse, der gør at man får en
fejlmeddelelse i fald den indtastede værdi er mindre end:
-273,15, da dettte er det absolutte nulpunkt for Celcius.

Selve udregningsdelen fungerer, men jeg kan ikke få det til at
virke med den betingelse, der skal fortælle at den indtastede
værdi ikke må være mindre end: -273,15

Desuden vil jeg gerne have at værdien i indtastningsfeltet bliver
stående efter man beder om udregning.
se:
http://www.mols-it.dk/howhot.asp

Jeg har forsøgt at tage de vigtige dele af min kode, og har
klippet en del HTML væk. Alt det nedenstående er placeret i

Håber at der er én der kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Morten

kode:

<form action="howhot.asp" method="post">
<%if request.form("celcius")="" then%>
<input type="text" name="celcius" value="0" />
<%else%>
<input type="text" name="celcius"
value="<%request.form("celcius")%>"/>
<%end if%>
<%if request.form("celcius")="" then
x=0
end if%>
<%if request.form("celcius")<-273.15 then
x=0%>
Temperaturen saettes til nul da vaerdien er under det absolutte
nulpunkt
<%end if%>
<%if request.form("celcius")>=-273.15 then
x=request.form("celcius")
end if%>
<%
fahrenheit=(x*9)/5+32
response.write fahrenheit
%>
<input type="submit" value="beregn"/>
</form>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-02-08 14:14

"Morten Kristensen" <noreply@noreply.dk> wrote in message
> [...]
>
> Selve udregningsdelen fungerer, men jeg kan ikke få det til at
> virke med den betingelse, der skal fortælle at den indtastede

Er det meningen, at denne validering skal foregå efter submit af siden eller
når feltet, der indeholder temperaturen, ændrer indhold?

Løsningen afhænger lidt af, hvad du har tænkt dig her.

> [...]
>

> <form action="howhot.asp" method="post">
> <%if request.form("celcius")="" then%>
> <input type="text" name="celcius" value="0" />

Du mangler et '=':

<input type="text" name="celcius" value="<%=request.form("celcius")%>"/>

> <%if request.form("celcius")="" then
> x=0
> end if%>
> <%if request.form("celcius")<-273.15 then

Problemet er, at request.form("celcius") returnerer en string, og at du ikke
kan sammenligne strings med numeriske værdier.

Prøv at rette ovenstående linie til:
if cint(request.form("celcius"))<-273.15 then

Fra : Morten Kristensen

Dato : 23-02-08 12:25

Mange tak for hjælpen.

Det fungerer perfekt, efter jeg lavede den returnerede string til en numerisk
værdi. Desuden tilføjede jeg det manglende lighedstegn.

Jeg arbejder videre med opgaven og takker igen for dit præcise og grundigt
forklarede svar.

Christian R. Larsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Du mangler et '=':
>
> <input type="text" name="celcius" value="<%=request.form("celcius")%>"/>

&gt; > x=0
&gt; > end if%>